Styczeń 2025 roku przyniósł mieszane sygnały o europejskim rynku samochodów elektrycznych. Podczas gdy średni udział BEV nieznacznie spadł, niektóre kraje i producenci zanotowali imponujące wzrosty. Niemcy ustanowiły historyczny rekord rejestracji, a przyszłość rysuje się w zielonych barwach – wynika z najnowszej analizy ICCT.
Rynek BEV w Europie: Delikatne wyhamowanie wzrostu?
W styczniu 2025 roku rynek samochodów elektrycznych w Europie wykazał mieszane tendencje, ze średnim udziałem samochodów w pełni elektrycznych (BEV) na poziomie 16 proc. w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów osobowych. To nieznaczny spadek w porównaniu do 17 punktów procentowych odnotowanych w grudniu ubiegłego roku, co może wskazywać na pewne wyhamowanie wzrostu w tym segmencie. Mimo to, elektryfikacja transportu pozostaje kluczowym elementem strategii redukcji emisji CO2 w Europie – wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Rada ds. Czystego Transportu (ICCT).

Producenci na czele elektrycznej rewolucji – kto liderem?
Analizując udziały poszczególnych producentów w rynku BEV, KG Mobility (wcześniej SsangYong) wyróżnia się z wynikiem 44 proc., co plasuje ich na pozycji lidera. Kolejne miejsca zajmują Mercedes-Benz i BMW (po 24 proc.), KIA(22 proc.) oraz Volkswagen (17 proc.). Warto podkreślić dynamiczny wzrost udziału BEV marki KIA, który zwiększył się o 8 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim miesiącem. Z kolei Mercedes-Benz, po uwzględnieniu marek Smart, Volvo i Polestar, zanotował wzrost o 6 punktów procentowych, osiągając 24 proc. udziału w rynku BEV w styczniu 2025 roku.
HEV i MHEV zyskują na popularności
Hyundai (13 proc.), Renault-Nissan-Mitsubishi (13 proc.) i Tesla (12 proc.) wykazały niższe wyniki w sprzedaży BEV, jednak ich udziały w segmencie pełnych hybryd elektrycznych (HEV) były znacznie wyższe, osiągając odpowiednio 22 proc., 26 proc. i 22 proc. Wyniki te znacząco przekraczają średnią dla europejskich grup producentów, która wynosi 13 proc. W segmencie miękkich hybryd (MHEV) dominowała z kolei marka Suzuki z udziałem 83 proc., wyprzedzając Mercedesa i BMW, które osiągnęły po 36 proc. Udział hybryd typu plug-in (PHEV) w nowych rejestracjach w Europie utrzymał się na poziomie 7 proc. w styczniu 2025 roku, co odpowiada średniej wartości dla całego roku 2024.

Geografia elektrycznej transformacji – gdzie rośnie, a gdzie spada?
Pod względem geograficznym, sytuacja na rynku samochodów elektrycznych również jest zróżnicowana. Rejestracje samochodów osobowych w Belgii spadły o 13 proc. w styczniu 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim, podczas gdy w Austrii i Szwecji odnotowano wzrost odpowiednio o 16 i 14 proc. Łączny udział BEV i PHEV wyniósł średnio 24 proc. w Europie w styczniu 2025 roku, co stanowi wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu ze średnią z całego roku 2024. Mimo wszystko, największy wzrost rejestracji BEV zaobserwowano w Belgii, gdzie udziały wzrosły o 5 punktów procentowych w styczniu 2025 roku w porównaniu ze styczniem roku ubiegłego. Najwyższy udział PHEV odnotowano za to w Szwecji (23 proc.), HEV w Polsce (27 proc.), a MHEV we Włoszech (33 proc.).

Niemiecki rynek BEV – rekordowy styczeń i ambitne prognozy
Szczególnie interesująca jest sytuacja w Niemczech, gdzie w styczniu 2025 roku prawie 17 proc. wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych stanowiły BEV (34 500 pojazdów). To wzrost o 54 proc. w ujęciu rocznym, co czyni styczeń 2025 roku najlepszym styczniem w historii rejestracji BEV w Niemczech. Dodatkowo, 8,5 proc. udziału w rynku stanowiły PHEV. Warto zauważyć, że wcześniej w tym kraju obserwowano spadki udziałów w rynku, zwłaszcza po zakończeniu programów dopłat do zakupu PHEV w styczniu 2023 roku, BEV dla firm we wrześniu 2023 roku i wszystkich BEV w grudniu 2023 roku.
Niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) prognozuje, że w 2025 roku udział BEV i PHEV wzrośnie do 31 proc. Produkcja krajowa BEV i PHEV również wzrosła, osiągając rekordowy poziom 155 700 pojazdów w listopadzie 2024 roku i 1,35 miliona w całym roku 2024. Prognoza VDA dla produkcji BEV i PHEV na ten rok wynosi około 1,7 miliona sztuk, co stanowi wzrost o 24 proc.
Co nas czeka w 2025 roku?
Podsumowując, rynek samochodów elektrycznych w Europie w styczniu 2025 roku charakteryzował się zróżnicowanymi trendami, z dominacją BEV w niektórych krajach i segmentach, oraz silnym wzrostem popularności hybryd w innych regionach. Niemcy wyróżniają się jako kraj z dynamicznie rosnącym rynkiem BEV i ambitnymi planami na przyszłość.
OW