Home Rynek Europa Europejski, motoryzacyjny styczeń. Jeden elektromobilny rekord

Analiza ICCT

Europejski, motoryzacyjny styczeń. Jeden elektromobilny rekord

Analiza ICCT

Europejski, motoryzacyjny styczeń. Jeden elektromobilny rekord

Elektryfikacja transportu pozostaje kluczowym elementem strategii redukcji emisji CO2 w Europie
Fot. EPL
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Styczeń 2025 roku przyniósł mieszane sygnały o europejskim rynku samochodów elektrycznych. Podczas gdy średni udział BEV nieznacznie spadł, niektóre kraje i producenci zanotowali imponujące wzrosty. Niemcy ustanowiły historyczny rekord rejestracji, a przyszłość rysuje się w zielonych barwach – wynika z najnowszej analizy ICCT.

Styczeń 2025 roku przyniósł mieszane sygnały o europejskim rynku samochodów elektrycznych. Podczas gdy średni udział BEV nieznacznie spadł, niektóre kraje i producenci zanotowali imponujące wzrosty. Niemcy ustanowiły historyczny rekord rejestracji, a przyszłość rysuje się w zielonych barwach – wynika z najnowszej analizy ICCT.

Rynek BEV w Europie: Delikatne wyhamowanie wzrostu?

W styczniu 2025 roku rynek samochodów elektrycznych w Europie wykazał mieszane tendencje, ze średnim udziałem samochodów w pełni elektrycznych (BEV) na poziomie 16 proc. w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów osobowych. To nieznaczny spadek w porównaniu do 17 punktów procentowych odnotowanych w grudniu ubiegłego roku, co może wskazywać na pewne wyhamowanie wzrostu w tym segmencie. Mimo to, elektryfikacja transportu pozostaje kluczowym elementem strategii redukcji emisji CO2 w Europie – wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Rada ds. Czystego Transportu (ICCT).

Źródło: ICCT

Producenci na czele elektrycznej rewolucji – kto liderem?

Analizując udziały poszczególnych producentów w rynku BEV, KG Mobility (wcześniej SsangYong) wyróżnia się z wynikiem 44 proc., co plasuje ich na pozycji lidera. Kolejne miejsca zajmują Mercedes-Benz i BMW (po 24 proc.), KIA(22 proc.) oraz Volkswagen (17 proc.). Warto podkreślić dynamiczny wzrost udziału BEV marki KIA, który zwiększył się o 8 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim miesiącem. Z kolei Mercedes-Benz, po uwzględnieniu marek Smart, Volvo i Polestar, zanotował wzrost o 6 punktów procentowych, osiągając 24 proc. udziału w rynku BEV w styczniu 2025 roku.

HEV i MHEV zyskują na popularności

Hyundai (13 proc.), Renault-Nissan-Mitsubishi (13 proc.) i Tesla (12 proc.) wykazały niższe wyniki w sprzedaży BEV, jednak ich udziały w segmencie pełnych hybryd elektrycznych (HEV) były znacznie wyższe, osiągając odpowiednio 22 proc., 26 proc. i 22 proc. Wyniki te znacząco przekraczają średnią dla europejskich grup producentów, która wynosi 13 proc. W segmencie miękkich hybryd (MHEV) dominowała z kolei marka Suzuki z udziałem 83 proc., wyprzedzając Mercedesa i BMW, które osiągnęły po 36 proc. Udział hybryd typu plug-in (PHEV) w nowych rejestracjach w Europie utrzymał się na poziomie 7 proc. w styczniu 2025 roku, co odpowiada średniej wartości dla całego roku 2024.

Źródło: ICCT

Geografia elektrycznej transformacji – gdzie rośnie, a gdzie spada?

Pod względem geograficznym, sytuacja na rynku samochodów elektrycznych również jest zróżnicowana. Rejestracje samochodów osobowych w Belgii spadły o 13 proc. w styczniu 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim, podczas gdy w Austrii i Szwecji odnotowano wzrost odpowiednio o 16 i 14 proc. Łączny udział BEV i PHEV wyniósł średnio 24 proc. w Europie w styczniu 2025 roku, co stanowi wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu ze średnią z całego roku 2024. Mimo wszystko, największy wzrost rejestracji BEV zaobserwowano w Belgii, gdzie udziały wzrosły o 5 punktów procentowych w styczniu 2025 roku w porównaniu ze styczniem roku ubiegłego. Najwyższy udział PHEV odnotowano za to w Szwecji (23 proc.), HEV w Polsce (27 proc.), a MHEV we Włoszech (33 proc.).

Źródło: ICCT

Niemiecki rynek BEV – rekordowy styczeń i ambitne prognozy

Szczególnie interesująca jest sytuacja w Niemczech, gdzie w styczniu 2025 roku prawie 17 proc. wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych stanowiły BEV (34 500 pojazdów). To wzrost o 54 proc. w ujęciu rocznym, co czyni styczeń 2025 roku najlepszym styczniem w historii rejestracji BEV w Niemczech. Dodatkowo, 8,5 proc. udziału w rynku stanowiły PHEV. Warto zauważyć, że wcześniej w tym kraju obserwowano spadki udziałów w rynku, zwłaszcza po zakończeniu programów dopłat do zakupu PHEV w styczniu 2023 roku, BEV dla firm we wrześniu 2023 roku i wszystkich BEV w grudniu 2023 roku.

Niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) prognozuje, że w 2025 roku udział BEV i PHEV wzrośnie do 31 proc. Produkcja krajowa BEV i PHEV również wzrosła, osiągając rekordowy poziom 155 700 pojazdów w listopadzie 2024 roku i 1,35 miliona w całym roku 2024. Prognoza VDA dla produkcji BEV i PHEV na ten rok wynosi około 1,7 miliona sztuk, co stanowi wzrost o 24 proc.

Co nas czeka w 2025 roku?

Podsumowując, rynek samochodów elektrycznych w Europie w styczniu 2025 roku charakteryzował się zróżnicowanymi trendami, z dominacją BEV w niektórych krajach i segmentach, oraz silnym wzrostem popularności hybryd w innych regionach. Niemcy wyróżniają się jako kraj z dynamicznie rosnącym rynkiem BEV i ambitnymi planami na przyszłość.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory