Firma przedstawiła plan działań, które wzmocnią i zdynamizują jej działalność w Europie i umożliwią Fordowi uzyskanie rentowności jednocześnie wzmacniając pozycję Forda jako najlepiej sprzedającej się marki w sektorze pojazdów użytkowych.
– Całkowicie zmieniamy markę Ford w Europie. Wierzymy, że nasz wyjątkowy design plus dodatkowe usługi spodobają się klientom. Jesteśmy gotowi do rywalizacji z innymi markami. Nasz pierwszy elektryczny samochód osobowy zbudowany w Europie zostanie wprowadzony wiosną tego roku i z pewnością zwróci na siebie uwagę – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Ford Model e w Europie.
Zapowiedziane właśnie działania dostosowują organizację rozwoju produktów i funkcje administracyjne Forda w Europie do mniejszego, bardziej skoncentrowanego i coraz bardziej elektrycznego portfolio produktów. Plany obejmują likwidację około 3 800 miejsc pracy, tworząc szczuplejszą, bardziej konkurencyjną strukturę kosztów dla Forda w Europie. Największa redukcja obejmie pracowników w Niemczech, gdzie zostanie zwolnionych 2300 pracowników. Ford będzie teraz prowadził konsultacje ze swoimi partnerami społecznymi w całej Europie w celu płynnego „osiągnięcia celu redukcji” poprzez wdrażanie dobrowolnych programów związanych z ewentualnym odejściem z pracy.
– Torowanie drogi do zrównoważonej przyszłości dla Forda w Europie wymaga szeroko zakrojonych działań i zmian w sposobie, w jaki opracowujemy, budujemy i sprzedajemy pojazdy Forda. Wpłynie to na strukturę organizacyjną, która ma funkcjonować w przyszłości – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Forda Model e w Europie.
Do 2025 roku Ford planuje zmienić rozmiar swojego europejskiego zespołu inżynieryjnego, co spowoduje zmniejszenie liczby miejsc pracy o 2 800. Zmiany te wynikają z przejścia na w pełni elektryczne układy napędowe i zmniejszenia złożoności pojazdu. Ford utrzyma w Europie bazę inżynieryjną obejmującą około 3 400 stanowisk, koncentrującą się na projektowaniu i rozwoju pojazdów, a także tworzeniu usług połączonych.
Ponadto zostanie utworzona szczuplejsza struktura kosztów dla funkcji administracyjnych, marketingowych, sprzedaży i dystrybucji Forda w Europie, co obejmuje likwidację około 1 000 stanowisk.
– To są trudne decyzje, które gruntownie przemyśleliśmy. Zdajemy sobie sprawę z niepewności, jaką stwarza to dla naszego zespołu i zapewniam ich, że zaoferujemy im nasze pełne wsparcie w nadchodzących miesiącach. Będziemy angażować się w konsultacje z naszymi partnerami – powiedział Sander.
Ford jest marką numer jeden wśród pojazdów użytkowych w Europie, wiodącą w branży od ośmiu lat. Aby sprostać zmieniającym się potrzebom klientów komercyjnych na całym świecie, Ford utworzył globalne Centrum ds. Pojazdów Użytkowych w Dunton w Wielkiej Brytanii, koncentrujące się na pomaganiu firmom w zwiększaniu produktywności i zrównoważonego rozwoju dzięki gamie światowej klasy w pełni elektrycznych pojazdów wspieranych przez ekosystem oprogramowania i usług Ford Pro.
Ford w Europie będzie również nadal inwestował w projektowanie i rozwój elektrycznych samochodów osobowych, zaspokajając popyt konsumentów, a jednocześnie dążąc do osiągnięcia neutralności węglowej w swoich europejskich zakładach, logistyce i kluczowych dostawcach do 2035 roku.
Ford globalnie zainwestuje ponad 50 miliardów dolarów w pojazdy elektryczne do 2026 r. W grudniu 2022 r. firma ogłosiła inwestycję o wartości 125 mln GBP w fabrykę Halewood w Wielkiej Brytanii, zwiększając łączną kwotę inwestycji do prawie 380 mln GBP. W lipcu 2022 roku Ford przejął na własność zakłady produkcyjne Forda w Krajowej Rumunii, zwiększając możliwości produkcji pojazdów elektrycznych i użytkowych. Z kolei w czerwcu 2022 roku ogłoszono, że fabryka w Walencji w Hiszpanii jest już przygotowana do produkcji samochodów osobowych opartych na architekturze pojazdów elektrycznych nowej generacji.
W kwietniu 2022 roku Ford Otosan, JV Forda w Türkiye rozpoczął produkcję nowego E-Transita, a produkcja zupełnie nowego Transita i Tourneo Custom wraz z wersjami całkowicie elektrycznymi rozpocznie się w tym roku. W marcu 2022 r. firma zapowiedziała inwestycję o wartości 2 mld USD w zakład w Kolonii. Pierwsze pojazdy elektryczne zjadą z linii produkcyjnej jeszcze w tym roku.