Europejski krajobraz transportowy ewoluuje. Badania wskazują na wzrost popularności rowerów elektrycznych i zainteresowanie elektromobilnością. Podczas gdy posiadanie zwykłych rowerów spada (57% Europejczyków posiada standardowy rower w swoim gospodarstwie domowym, to spadek o 5 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku),obecność rowerów elektrycznych powoli rośnie. Obecnie 1 na 5 gospodarstw domowych w Europie posiada rower elektryczny (19%, +2 p.p.). Trend ten jest spowodowany rosnącą dostępnością i przystępnością cenową rowerów elektrycznych, a także ich ulepszonymi funkcjami, takimi jak choćby wspomaganie pedałowania.
Rowery elektryczne i transport miejski
Liczby mówią same za siebie. Obecnie dużo chętniej wsiadamy na rowery elektryczne. 42% badanych twierdzi, że używa ich częściej niż 5 lat temu, a 32% ma zamiar robić to częściej w przyszłości. To wynik szybko rosnącej mody na ekologiczne bardziej zrównoważone rozwiązani także w zakresie transportu. Co więcej, Europejczycy wyrażają chęć do intensywniejszego korzystania z bardziej ekologicznej mobilności i transportu publicznego w przyszłości: 32% ma zamiar chodzić pieszo, 25% jeździć na zwykłym rowerze i używać transportu publicznego.
Młodzież napędza eko zmiany
Młodzi Europejczycy stanowią siłę napędową dla bardziej zrównoważonej mobilności. Osoby w wieku 18-34 lat częściej korzystają z rowerów elektrycznych niż starsze pokolenia. Ta grupa wiekowa jest również bardziej otwarta na ideę przyszłości bez samochodów osobowych i chętniej korzysta z transportu publicznego oraz rowerów.
Rower elektryczny staje się ważnym elementem tej zmiany, będąc jednocześnie praktycznym i przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Oferuje wiele zalet, w tym oszczędność czasu w ruchu ulicznym, brak emisji spalin oraz niższe koszty eksploatacji w porównaniu z samochodami. To nie tylko moda, ale odpowiedź na wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza i zmianami klimatu.
Warto jednak pamiętać, że pomimo wzrostu popularności rowerów elektrycznych, wydatki na transport nadal stanowią znaczący wydatek w budżetach Europejczyków, wynosząc średnio 147 euro miesięcznie. Rosnące ceny paliwa stanowią dodatkowy bodziec do wyboru elektrycznych środków transportu. Także osoby zainteresowane zakupem samochodów elektrycznych są głównie motywowane względami ekologicznymi oraz chęcią oszczędności na kosztach paliwa.
Elektryki też w trendzie
Jeden na trzech Europejczyków (29%) byłby zainteresowany nabyciem pojazdu elektrycznego lub hybrydowego. Liczba ta jest względnie stabilna od zeszłego roku (+1 punkt), ale niektóre kraje odnotowują znaczny wzrost (Belgia i Włochy + 5 punktów każdy).
Osoby rozważające zakup pojazdów elektrycznych są młode, aktywne i mieszkają w miastach. O ile ich motywacje do rozważenia nabycia pojazdu elektrycznego są w dużej mierze ekologiczne (39% wspomina o względach ekologicznych), o tyle gwałtownie rosnące ceny paliwa są głównym motywatorem do przejścia na napęd elektryczny (43% zrobiłoby to, aby zaoszczędzić pieniądze na kosztach paliwa).
Główną barierą przed zakupem auta elektrycznego jest jego wysoka cena (wzrost o 4 p.p. na poziomie europejskim vs. 2022 r.). Natomiast trudności związane z punktami ładowania nie stanowią tak dużej przeszkody (spadek o 3 p.p. w porównaniu do 2022 r.).
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 14.12.2023-18.01.2024 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech i Czechach. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 8 000 osób.
RaWa