W pierwszej połowie 2024 r. na całym świecie (biorąc pod uwagę rynek samochodów osobowych i pojazdów lekkich) sprzedano prawie siedem milionów aut elektrycznych, co stanowi wzrost o 20% w porównaniu z tym samym okresem 2023 r. Z tej liczby pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) stanowią 65% globalnej sprzedaży, a pozostałe 35% pojazdów to hybrydy typu plug-in (PHEV).
Oto jak przedstawiają się najważniejsze liczby w obszarze sprzedaży pojazdów elektrycznych w okresie styczeń–czerwiec 2024 r. w porównaniu ze styczniem–czerwcem 2023 r.:
Globalnie: 7,0 mln w I półroczu 2024 r., +20% r/r
Chiny: 4,1 miliona, +30%
UE, EFTA i Wielka Brytania: 1,5 miliona, +1%
USA i Kanada: 0,8 miliona, +10%
Reszta świata: 0,6 miliona, +26%
– Globalny rynek pojazdów elektrycznych może obecnie cieszyć się 20% wzrostem wykazanym w pierwszej połowie roku, ale dysproporcje regionalne są dość spore. Wydaje się , że wzrost w Europie wynoszący 1% w porównaniu z 30% w Chinach wymaga szybkiej korekty kursu, jeśli cele w regionie zachodnim (Europie – przyp. red.) mają zostać osiągnięte. Innym zaskakującym zwrotem pierwszej połowy roku jest powrót do gry pojazdów PHEV, które pod koniec ubiegłego roku niejako „wyszły z mody”. Ale teraz wróciły do łask i osiągnęły rezultat ponad jeden na trzy sprzedane pojazdy elektryczne. Ogólny obraz jest taki, że rok 2024 nie przyniesie tak dużego wzrostu, na jaki niektórzy liczyli, dlatego obniżyliśmy nasze prognozy o 5% do 16,6 miliona samochodów elektrycznych sprzedanych w tym roku – powiedział Charles Lester, główny analityk danych pojazdów elektrycznych w Rho Motion
UE, EFTA i Wielka Brytania – tylko +1 %
W pierwszej połowie 2024 r. w Europie sprzedano 1,5 mln pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost zaledwie o 1% w porównaniu z tym samym okresem 2023 r. Wyniki w Europie były różne, przy czym sprzedaż w Niemczech spadła o 9% w pierwszej połowie 2024 r. w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., ale sprzedaż we Francji i Wielkiej Brytanii wzrosła odpowiednio o 8% i 13%. Włochy ustanowiły rekord sprzedaży pojazdów elektrycznych w czerwcu 2024 r., sprzedając prawie 20 000 pojazdów elektrycznych (po uruchomieniu zachęt dotyczących pojazdów elektrycznych na 2024 r. ). Mimo to sprzedaż we Włoszech spadła w tym roku o 11%.
Chiny – BYD „przywrócił” rynek PHEV
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach odnotowała największy wzrost w porównaniu z głównymi regionami – do tej pory w tym roku sprzedano 4,1 mln sztuk w porównaniu z 3,2 mln w tym samym okresie w 2023 r. Udział w rynku pojazdów PHEV znów jest znaczący, wzrósł o 8 punktów procentowych w 2023 r. do 41% w 2024 r. Wynika to z rosnącej liczby pojazdów PHEV dostępnych u producentów samochodów, wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych z przedłużaczem zasięgu (REEV) oraz silnego wzrostu sprzedaży firmy BYD, która sprzedała rekordową liczbę pojazdów elektrycznych w czerwcu 2024 r. Z 0,34 mln samochodów osobowych sprzedanych przez BYD w czerwcu 2024 r. 195 032 to pojazdy PHEV, a 145 179 BEV, co stanowi kolejny rekord wśród pojazdów PHEV.
USA i Kanada
Rynek pojazdów elektrycznych w USA i Kanadzie, choć miał niemrawy początek roku, pokazał pozytywne oznaki w drugim kwartale roku. GM zwiększył sprzedaż pojazdów typu BEV o 34% w drugim kwartale w porównaniu z pierwszym kwartałem roku, Ford o 18%, a Honda wprowadziła w drugim kwartale SUV Prologue i Acura ZDX. General Motors zwiększa również produkcję w Meksyku, wypuszczając na rynek prawie 60 000 pojazdów typu BEV w pierwszej połowie 2024 r., w tym Chevrolet Blazer, Chevrolet Equinox, Honda Prologue, a ostatnio Cadillac Optiq.
Opracował Rafał Wąsowicz