W pierwszym kwartale 2023 r. na unijnym rynku samochodowym odnotowano znaczny wzrost liczby rejestracji nowych samochodów, sprzedając prawie 2,7 mln sztuk. Oznacza to wzrost o 17,9% w porównaniu z 2022 r. Spośród czterech głównych rynków UE największy wzrost odnotowała Hiszpania (+44,5%), a następnie Włochy (+26,2%), Francja (+15,2%) i Niemcy (+6,5%).
W marcu nastąpił znaczny wzrost udziału w rynku samochodów hybrydowych do 24,3% i samochodów elektrycznych (BEV) do 13,9%. Pomimo przejścia na bardziej zrównoważone modele, samochody benzynowe nadal zachowują największy udział w rynku na poziomie 37,5%.
W ubiegłym miesiącu UE odnotowała znaczny wzrost liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych (BEV), które wzrosły o 58%, osiągając 151 573 sztuki. Odpowiada to udziałowi w rynku wynoszącemu 13,9% i stanowi wzrost o 2,5% od marca 2022 r. (11,4%). Dwu – i trzycyfrowy wzrost procentowy odnotowano w większości państw członkowskich UE. Warto zauważyć, że trzeci co do wielkości rynek, czyli Niderlandy, odnotowały ponad dwukrotny wzrost sprzedaży, przy wzroście o 132,6%.
Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) zanotowały kolejny mocny miesiąc, a sprzedaż wzrosła o 38,1% do 264 694 sztuk. Wzrost ten wynikał głównie z dwucyfrowych wzrostów na czterech kluczowych rynkach UE, w szczególności w Hiszpanii (+75,3%) i we Włoszech (+47,8%). W rezultacie HEV osiągnęły udział w rynku na poziomie 24,3%, co stanowi wzrost o 1,6% od marca 2022 r. (22,7%).
Po ujemnym wzroście w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. unijny rynek pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) odnotował w marcu skromny wzrost o 4,3% po poprawie sprzedaży na trzech z czterech największych rynków: Hiszpanii (+80,1%), Francji (+34,5%) i Włoszech (+23,1%). Z kolei rynek niemiecki skurczył się o 38,5%. Pomimo wzrostów na niektórych kluczowych rynkach, ogólny udział w unijnym rynku PHEV traci na wartości w stosunku do innych segmentów pojazdów, spadając o 1,6% z 8,8% w marcu 2022 r. do 7,2% w 2023 r.
Progres w Polsce
Progres odnotowano także w naszym kraju. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA z końca według danych z końca marca 2023 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 36 826 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze trzy miesiące b.r. ich liczba zwiększyła się o 5 500 sztuk, tj. o 84% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.
Samochody benzynowe i wysokoprężne
W marcu 2023 r. liczba nowych rejestracji samochodów benzynowych w UE znacznie wzrosła (+29,9%), co stanowi obecnie udział w rynku na poziomie 37,5% (wzrost o 0,4% w stosunku do marca 2022 r.). Wzrost ten koncentrował się głównie na czterech kluczowych rynkach: Hiszpanii (+82%), Włoszech (+45,5%), Francji (+24,4%) i Niemczech (+22,8%). W rezultacie w pierwszym kwartale 2023 roku sprzedano prawie 1 milion samochodów benzynowych, co stanowi wzrost o 18,6% rok do roku. Rynek samochodów z silnikiem diesla w UE również osiągnął lepsze wyniki w marcu w porównaniu z 2022 r. (+11,8%), głównie dzięki trzem największym rynkom bloku: Włochom (+38,2%), Hiszpanii (+21,1%) i Niemcom (+7,8%) . Jednak samochody z silnikiem diesla stanowią jedynie 14,5% udziału w rynku UE, co oznacza spadek o 1,1% w porównaniu z marcem 2022 r.