W tym skandynawskim kraju w styczniu br., aż 19 z „Top 20” nowych rejestracji wśród samochodów osobowych stanowiły auta elektryczne. W liczbach bezwzględnych spośród 7957 nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w styczniu, 6659 to właśnie auta elektryczne. To oznacza 83,7 % udziału w rynku. Ciekawostką jest fakt, że po raz pierwszy w ciągu jednego miesiąca zarejestrowano więcej nowych samochodów elektrycznych Porsche Taycan niż wszystkich nowych samochodów benzynowych.
Liczba zarejestrowanych po raz pierwszy nowych samochodów osobowych w styczniu 2022 roku spadła w Norwegii o 22,8 % w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 roku (to najmniej od 2009 roku). Z wyjątkiem samochodów elektrycznych, spadki odnotowały wszystkie inne grupy pojazdów: benzynowe, wysokoprężne i hybrydowe. W styczniu ubiegłego roku zarejestrowano 10 301 nowych samochodów osobowych w porównaniu z 7957 w styczniu br. Jednocześnie procentowy udział aut elektrycznych wzrósł w pierwszym miesiącu o 30,7 pkt. % (rok do roku) i wynosi obecnie 83,7 % Spośród wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w tym roku, 6,8 % to hybrydy.
Wyjątkowy miesiąc
Zdaniem przedstawicieli norweskiej Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV) spadek rejestracji hybryd w styczniu jest wynikiem sporego popytu na te samochody na przełomie roku.
– Obecne dane są i tak wyjątkowe, wskazują wiele kierunków i zapowiadają ekscytujący rok w branży motoryzacyjnej. To, że aż 19 z 20 samochodów osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w styczniu to samochody elektryczne, jest absolutnie wyjątkowe – powiedział dyrektor Øyvind Solberg Thorsen z Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).
Nowe rejestracje samochodów w styczniu pokazują, że Norwegia jest wciąż wyjątkowym miejscem w kontekście samochodów elektrycznych, mimo że coraz więcej krajów odnotowuje wzrost sprzedaży aut BEV. Jednak żaden z nich nie jest w stanie wskazać tak dużego odsetka rejestracji nowych modeli elektrycznych w „Top 20” w ciągu miesiąca. Co ciekawe, aż sześć najlepiej sprzedających się nowych samochodów nie było dostępnych na rynku w Norwegii rok temu.
Przedstawiciele OFV zwracają uwagę, że radykalnie zmienił się również sposób, w jaki klienci kupują w Norwegii nowy samochód. Wiele osób zamawia i robi zakupy online, zanim zobaczy „na żywo” nowy samochód i zostanie on odebrany u dealera.
– Wielu nie testuje nowego samochodu, jak to miało miejsce do tej pory. Nikt tak nie kupował kilka lat temu – dodał Solberg Thorsen.
Więcej elektrycznych Porsche niż samochodów benzynowych
Sprzedaż samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi spada od dłuższego czasu. W styczniu zarejestrowano tylko 387 samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
– To, że w przeciągu miesiąca zarejestrowano więcej nowych elektrycznych Porsche niż nowych samochodów benzynowych, nikt nie mógł przewidzieć jeszcze kilka lat temu. W styczniu zarejestrowano 181 modeli samochodów elektrycznych Porsche Taycan, podczas gdy w sumie zarejestrowano 175 samochodów benzynowych. To ma wskazywać, że obawy przed niewystarczającym zasięgiem elektryków stają się historią – podkreślił Thorsen.
Audi styczniowym liderem
Największą ilość rejestracji w styczniu odnotował model Audi Q4 e-tron (643). Tuż za nim uplasował się Hyundai IONIQ 5 (477), a podium zamyka BMW iX (444). Kolejne miejsca zajęła Skoda Enyaq, VW ID.4 i Ford Mustang Mach – E. Jedynym autem na liście „Top 20”, który nie jest samochodem elektrycznym, jest Toyota RAV4.
Źródło: na podstawie ofv.no, własne