Elektryfikacja nabrała przyspieszenia w listopadzie

Stałe wzrosty

Chiński rynek samochodowy, największy na świecie, zanotował w listopadzie 2024 roku dynamiczny wzrost sprzedaży, który był najszybszy od stycznia tego roku. Według danych China Passenger Car Association (CPCA), sprzedaż pojazdów osiągnęła 2,45 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 16,6% rok do roku. Na szczególną uwagę zasługuje segment pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in, który urósł o imponujące 50,5%, stanowiąc 51,8% całkowitej sprzedaży. Dzięki temu po raz piąty z rzędu samochody elektryczne wyprzedziły pod względem sprzedaży pojazdy benzynowe – wynika z analizy przygotowanej przez agencję Reuters.

Giganci

Z kolei dane firmy Thomas wskazują, że chiński sektor pojazdów elektrycznych jest obecnie jednym z najbardziej konkurencyjnych na świecie, a na rynku dominują giganci, tacy jak BYD, Geely, Nio, SAIC Motor, XPeng oraz Li Auto.

Elektryfikacja nabrała przyspieszenia w listopadzie - Visual Chart Page Iteration 2 7 1024x576 2

Pierwsze miejsce wśród producentów EV zajmuje BYD (Build Your Dreams), który w 2023 roku został największym na świecie dostawcą samochodów elektrycznych, wyprzedzając Teslę. Firma, wspierana przez Warrena Buffetta, odnotowała znaczny wzrost produkcji dzięki samowystarczalnemu modelowi biznesowemu – większość komponentów produkowana jest we własnym zakresie, co pozwala redukować koszty.

Elektryfikacja nabrała przyspieszenia w listopadzie - BYD SEAL U DM I DYNAMIC 040
Fot. BYD

Geely, właściciel Volvo oraz marki premium Zeekr, to kolejny lider chińskiego rynku EV. Firma szybko zdobywa popularność na rynkach międzynarodowych, w tym w Europie. Zeekr, konkurujący z Teslą, oferuje zaawansowane technologicznie pojazdy o zasięgu do 750 km, wyposażone w funkcje takie jak rozpoznawanie twarzy i nowoczesne systemy bezpieczeństwa.

Wśród luksusowych marek wyróżnia się Nio, który rozwija unikalne technologie, takie jak wymienne baterie i ogniwa stałe, oferujące zasięg do 930 km na jednym ładowaniu. Firma celuje w rynki europejskie i amerykańskie, choć nie udało jej się jeszcze osiągnąć rentowności.

Liczą się technologie

SAIC Motor, największy państwowy producent samochodów w Chinach, jest znany z tanich modeli, takich jak Hongguang Mini EV, oraz strategicznych partnerstw z General Motors i Audi. SAIC wykorzystuje brytyjską markę MG, aby zdobywać rynek europejski, gdzie MG stało się najlepiej sprzedającą się chińską marką EV.

Ambitne innowacje technologiczne są z kolei domeną XPeng, który opracowuje autonomiczne systemy jazdy i eksperymentuje z projektami futurystycznymi, w tym latającymi samochodami. Firma już teraz rozwija działalność za granicą, koncentrując się na Norwegii i innych europejskich rynkach.

Z kolei Li Auto, znane z luksusowych hybryd typu plug-in, w ostatnich latach przesunęło swoją uwagę na czyste pojazdy elektryczne, wprowadzając nowoczesne modele o krótkim czasie ładowania i bogatym wyposażeniu. W 2023 roku firma jako pierwsza wśród chińskich startupów EV osiągnęła zysk – zauważają eksperci firmy Thomas.

Globalny rynek

Chińscy producenci samochodów elektrycznych, mimo problemów związanych z nadpodażą i rosnącą konkurencją, konsekwentnie rozwijają technologie i zwiększają swoją obecność na globalnym rynku. Dzięki takim markom jak BYD, Geely czy Nio, Chiny umacniają swoją pozycję lidera w branży elektromobilności. Jak wskazują raporty Reuters i Thomas, przyszłość tej dynamicznie rozwijającej się branży zależy od dalszej ekspansji zagranicznej oraz innowacji, które pozwolą sprostać wymaganiom coraz bardziej zróżnicowanego rynku.

Skąd ta dominacja?

World Economic Forum (WEF) w swoim artykule omawia kluczową rolę chińskich producentów samochodów w globalnym rynku pojazdów elektrycznych (EV). Chińscy producenci odpowiadają za ponad połowę światowej produkcji EV, co daje im znaczącą przewagę kosztową dzięki niskim kosztom pracy, dużej skali produkcji i wsparciu rządu. Chińskie pojazdy elektryczne są często tańsze od ich zagranicznych odpowiedników, co zwiększa ich atrakcyjność dla konsumentów.

Pomimo obecnych barier handlowych, takich jak wysokie cła w USA oraz w UE, chińscy producenci skutecznie eksportują swoje pojazdy, co czyni Chiny największym eksporterem samochodów na świecie. Wzrost popytu na pojazdy elektryczne napędzany jest przez pewność konsumentów co do szybkiego rozwoju infrastruktury ładowania i technologii. Dlatego też azjatyckie marki zdobywają popularność dzięki zaawansowanej technologii, atrakcyjnej stylistyce i funkcjonalności pojazdów.

Jednak globalny krajobraz EV wciąż jest we wczesnym etapie rozwoju – zauważają eksperci WEF. Kluczowe dla dalszego wzrostu będzie rozwiązanie problemów związanych z infrastrukturą ładowania, zasięgiem baterii i kosztami pojazdów. Chińscy producenci muszą również konkurować z międzynarodowymi rywalami, którzy intensywnie inwestują w badania i rozwój, aby utrzymać swoją przewagę na globalnym rynku.

OW

REKLAMA