Stałe wzrosty
Chiński rynek samochodowy, największy na świecie, zanotował w listopadzie 2024 roku dynamiczny wzrost sprzedaży, który był najszybszy od stycznia tego roku. Według danych China Passenger Car Association (CPCA), sprzedaż pojazdów osiągnęła 2,45 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 16,6% rok do roku. Na szczególną uwagę zasługuje segment pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in, który urósł o imponujące 50,5%, stanowiąc 51,8% całkowitej sprzedaży. Dzięki temu po raz piąty z rzędu samochody elektryczne wyprzedziły pod względem sprzedaży pojazdy benzynowe – wynika z analizy przygotowanej przez agencję Reuters.
Giganci
Z kolei dane firmy Thomas wskazują, że chiński sektor pojazdów elektrycznych jest obecnie jednym z najbardziej konkurencyjnych na świecie, a na rynku dominują giganci, tacy jak BYD, Geely, Nio, SAIC Motor, XPeng oraz Li Auto.
Pierwsze miejsce wśród producentów EV zajmuje BYD (Build Your Dreams), który w 2023 roku został największym na świecie dostawcą samochodów elektrycznych, wyprzedzając Teslę. Firma, wspierana przez Warrena Buffetta, odnotowała znaczny wzrost produkcji dzięki samowystarczalnemu modelowi biznesowemu – większość komponentów produkowana jest we własnym zakresie, co pozwala redukować koszty.
Geely, właściciel Volvo oraz marki premium Zeekr, to kolejny lider chińskiego rynku EV. Firma szybko zdobywa popularność na rynkach międzynarodowych, w tym w Europie. Zeekr, konkurujący z Teslą, oferuje zaawansowane technologicznie pojazdy o zasięgu do 750 km, wyposażone w funkcje takie jak rozpoznawanie twarzy i nowoczesne systemy bezpieczeństwa.
Wśród luksusowych marek wyróżnia się Nio, który rozwija unikalne technologie, takie jak wymienne baterie i ogniwa stałe, oferujące zasięg do 930 km na jednym ładowaniu. Firma celuje w rynki europejskie i amerykańskie, choć nie udało jej się jeszcze osiągnąć rentowności.
Liczą się technologie
SAIC Motor, największy państwowy producent samochodów w Chinach, jest znany z tanich modeli, takich jak Hongguang Mini EV, oraz strategicznych partnerstw z General Motors i Audi. SAIC wykorzystuje brytyjską markę MG, aby zdobywać rynek europejski, gdzie MG stało się najlepiej sprzedającą się chińską marką EV.
Ambitne innowacje technologiczne są z kolei domeną XPeng, który opracowuje autonomiczne systemy jazdy i eksperymentuje z projektami futurystycznymi, w tym latającymi samochodami. Firma już teraz rozwija działalność za granicą, koncentrując się na Norwegii i innych europejskich rynkach.
Z kolei Li Auto, znane z luksusowych hybryd typu plug-in, w ostatnich latach przesunęło swoją uwagę na czyste pojazdy elektryczne, wprowadzając nowoczesne modele o krótkim czasie ładowania i bogatym wyposażeniu. W 2023 roku firma jako pierwsza wśród chińskich startupów EV osiągnęła zysk – zauważają eksperci firmy Thomas.
Globalny rynek
Chińscy producenci samochodów elektrycznych, mimo problemów związanych z nadpodażą i rosnącą konkurencją, konsekwentnie rozwijają technologie i zwiększają swoją obecność na globalnym rynku. Dzięki takim markom jak BYD, Geely czy Nio, Chiny umacniają swoją pozycję lidera w branży elektromobilności. Jak wskazują raporty Reuters i Thomas, przyszłość tej dynamicznie rozwijającej się branży zależy od dalszej ekspansji zagranicznej oraz innowacji, które pozwolą sprostać wymaganiom coraz bardziej zróżnicowanego rynku.
Skąd ta dominacja?
World Economic Forum (WEF) w swoim artykule omawia kluczową rolę chińskich producentów samochodów w globalnym rynku pojazdów elektrycznych (EV). Chińscy producenci odpowiadają za ponad połowę światowej produkcji EV, co daje im znaczącą przewagę kosztową dzięki niskim kosztom pracy, dużej skali produkcji i wsparciu rządu. Chińskie pojazdy elektryczne są często tańsze od ich zagranicznych odpowiedników, co zwiększa ich atrakcyjność dla konsumentów.
Pomimo obecnych barier handlowych, takich jak wysokie cła w USA oraz w UE, chińscy producenci skutecznie eksportują swoje pojazdy, co czyni Chiny największym eksporterem samochodów na świecie. Wzrost popytu na pojazdy elektryczne napędzany jest przez pewność konsumentów co do szybkiego rozwoju infrastruktury ładowania i technologii. Dlatego też azjatyckie marki zdobywają popularność dzięki zaawansowanej technologii, atrakcyjnej stylistyce i funkcjonalności pojazdów.
Jednak globalny krajobraz EV wciąż jest we wczesnym etapie rozwoju – zauważają eksperci WEF. Kluczowe dla dalszego wzrostu będzie rozwiązanie problemów związanych z infrastrukturą ładowania, zasięgiem baterii i kosztami pojazdów. Chińscy producenci muszą również konkurować z międzynarodowymi rywalami, którzy intensywnie inwestują w badania i rozwój, aby utrzymać swoją przewagę na globalnym rynku.
OW