Między 3 i S
209 900 juanów, czyli równowartość ok. 115 000 złotych. Oto, ile kosztuje wprowadzony niedawno na rynek Zeekr 007. Jakie auto dostajemy za tak – trzeba przyznać – rozsądne pieniądze? Nie jest to wcale żaden model miejski. Zeekr o „bondowskim” numerze jest pełnowartościowym, dużym sedanem. Mierzy 4,86 m, czyli mniej więcej tyle, ile spalinowy VW Arteon i nieco mniej od VW ID.7. W porównaniu z Teslą mieści się pomiędzy Modelem 3 i S.
Spore nadwozie nie jest jedyną zaletą 007. Zeekr już w bazowej wersji ma… 421 KM. Taki jednosilnikowy, tylnonapędowy samochód osiąga 100 km/h w 5,6 s. W ofercie jest jeszcze wersja z dwoma silnikami, rozwijająca 646 KM (!). Przyspieszenie takiego auta do 100 km/h to zapierające dech w piersiach 2,8 s. Klienci mają do wyboru dwie pojemności akumulatorów – słabsza odmiana ma baterie 75,6 kWh, a mocniejsza 100 kWh. Zasięg wersji 421 KM to 688 km (mierzone w chińskim cyklu CLTC).
Uzupełnianie energii w Zeekrze 007 także jest niezwykle szybkie. Dzięki architekturze 800V i akumulatorom Golden Battery samochód obsługuje ładowanie z rekordową mocą 500 kW.
Cena zrobiła swoje
Przypomnijmy – to wszystko otrzymujemy za równowartość 115 000 złotych w wersji bazowej i ok. 165 000 złotych za auto osiągające 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Nawet jak na chińskie warunki, Zeekr 007 (właścicielem jest koncern Geely), jest niezwykle korzystnie wyceniony. Nic dziwnego, że odnosi sukces – jak podają dziś media, w 56 dni od wejścia na rynek, 007 został wyprodukowany już w 10 000 sztuk. 51 tysięcy zamówień zostało złożonych jeszcze przed oficjalną premierą. Obecnie przedstawiciele marki Zeekr liczą, że 007 jeszcze w tym roku wyprzedzi (na rynku chińskim) pod względem liczby sprzedanych sztuk Teslę Model 3.
Konkurencja może się bać
Pisząc o cenie musimy uwzględnić kwestie podatkowe w Państwie Środka – ale doliczając konieczne opłaty można podejrzewać, że gdyby Zeekr trafił na rynek polski, mógłby kosztować ok. 200 000 złotych, co wciąż byłoby bardzo dobrą ofertą.
Zeekr 007 rywalizowałby więc pod względem wielkości i osiągów ze wspomnianymi Teslami Model 3 i S, a także z VW ID.7, Kia EV6, Mercedesem EQE czy BMW i5. Biłby te auta na głowę stosunkiem osiągów do ceny. Pytanie jak Zeekr prezentuje się na żywo i jak jest wykończony. O tym się jak na razie nie przekonamy.
MA