Elektryczny Taycan z nowymi wersjami. Powraca GTS

Sprzedaż Porsche Taycan trochę „kuleje”. Jeszcze rok temu donosiliśmy, że elektryczny model z Zuffenhausen sprzedaje się coraz lepiej. Obecnie sytuacja się pogarsza – od stycznia do końca września 2024 r. Porsche sprzedało 14 042 sztuk na całym świecie. To o połowę mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Cała marka – również z tego powodu – zanotowała 7-procentowe straty.

Czy nowe wersje to zmienią?

Sprzedaż Taycana może się polepszyć za sprawą nowych wersji, które w nadchodzącym roku modelowym uzupełnią gamę. Fani marki najmocniej czekają na powrót GTS-a po odświeżeniu. Takie odmiany we wszystkich modelach Porsche są uznawane za „złoty środek”, idealnie łączący osiągi i sportowy charakter z użytecznością na co dzień i ceną, która – choć oczywiście wysoka – nie sięga jeszcze stratosfery, jak przy modelach GT czy Turbo.

Nowe Porsche Taycan GTS ma 690 KM, czyli o 100 KM więcej niż przed odświeżeniem. Dodatkowo, funkcja Push-To-Pass na 10 sekund dodaje autu jeszcze 95 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,3 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 250 km/h. Od 0 do 200 km/h auto rozpędza się w 10,4 s, czyli o 1,6 s krócej niż poprzednio. Wzrósł też zasięg – z nieco ponad 500 km teraz zwiększył się aż do 628 km WLTP.

Cena: od 683 000 zł

Elektryczny Taycan z nowymi wersjami. Powraca GTS - S24 2872
GTS Sport Turismo. Fot. Porsche

Tyle kosztuje GTS z „klasycznym” nadwoziem. Praktyczniejsze Sport Turismo kosztuje od 688 000 zł. Jeśli to dla kogoś za dużo, w gamie pojawiła się także odmiana o nazwie 4. To nowa wersja bazowa z napędem na cztery koła. Wcześniej, kupujący najsłabszego Taycana byli „skazani” na napęd na tył.

Elektryczny Taycan z nowymi wersjami. Powraca GTS - S24 2868
Taycan 4. Fot. Porsche

Oczywiście, jak przystało na Porsche, „najsłabszy” nie oznacza „słaby”. Ma 402 KM (429 KM z funkcją Overboost), rozpędza się do setki w 4,6 s i jest dostępny w dwóch wariantach baterii. Ta o nazwie Performance (89 kWh) zapewnia zasięg do 559 km, a Performance Plus (105 kWh) pozwala zdaniem producenta na przejechanie aż 643 km na jednym ładowaniu. Jak zwykle w przypadku Taycana (czyli modelu z architekturą 800V), wrażenie robi maksymalna moc ładowania. To 320 kW. Ile kosztuje Porsche Taycan 4? Cena zaczyna się od 513 000 zł.

Elektryczny Taycan z nowymi wersjami. Powraca GTS - S24 2876
Taycan GTS. Fot. Porsche

Nowe modele mają większą moc, większy zasięg, przyspieszają szybciej i mogą być ładowane w krótszym czasie i z większą stabilnością” – przekazało Porsche w komunikacie prasowym. Jednoczesna poprawa wydajności i efektywności wynika z wielu czynników: nowy silnik na tylnej osi jest o 107 KM mocniejszy, a zmodyfikowany falownik impulsowy ze zoptymalizowanym oprogramowaniem poprawia zasięg i obniża zużycie energii, podobnie jak mocniejsze baterie, zmodernizowane zarządzanie ciepłem, zastosowanie pompy ciepła nowej generacji oraz zwiększona rekuperacja.

Nowe Porsche Taycan walczy m.in. z Audi e-tronem GT, a także z Teslą Model S oraz Mercedesem EQE AMG czy BMW i5, a nawet i7. Czy nowe wersje polepszą wyniki sprzedażowe? Trzymamy kciuki.

MA

REKLAMA