Sprzedaż Porsche Taycan trochę „kuleje”. Jeszcze rok temu donosiliśmy, że elektryczny model z Zuffenhausen sprzedaje się coraz lepiej. Obecnie sytuacja się pogarsza – od stycznia do końca września 2024 r. Porsche sprzedało 14 042 sztuk na całym świecie. To o połowę mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Cała marka – również z tego powodu – zanotowała 7-procentowe straty.
Czy nowe wersje to zmienią?
Sprzedaż Taycana może się polepszyć za sprawą nowych wersji, które w nadchodzącym roku modelowym uzupełnią gamę. Fani marki najmocniej czekają na powrót GTS-a po odświeżeniu. Takie odmiany we wszystkich modelach Porsche są uznawane za „złoty środek”, idealnie łączący osiągi i sportowy charakter z użytecznością na co dzień i ceną, która – choć oczywiście wysoka – nie sięga jeszcze stratosfery, jak przy modelach GT czy Turbo.
Nowe Porsche Taycan GTS ma 690 KM, czyli o 100 KM więcej niż przed odświeżeniem. Dodatkowo, funkcja Push-To-Pass na 10 sekund dodaje autu jeszcze 95 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,3 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 250 km/h. Od 0 do 200 km/h auto rozpędza się w 10,4 s, czyli o 1,6 s krócej niż poprzednio. Wzrósł też zasięg – z nieco ponad 500 km teraz zwiększył się aż do 628 km WLTP.
Cena: od 683 000 zł
Tyle kosztuje GTS z „klasycznym” nadwoziem. Praktyczniejsze Sport Turismo kosztuje od 688 000 zł. Jeśli to dla kogoś za dużo, w gamie pojawiła się także odmiana o nazwie 4. To nowa wersja bazowa z napędem na cztery koła. Wcześniej, kupujący najsłabszego Taycana byli „skazani” na napęd na tył.
Oczywiście, jak przystało na Porsche, „najsłabszy” nie oznacza „słaby”. Ma 402 KM (429 KM z funkcją Overboost), rozpędza się do setki w 4,6 s i jest dostępny w dwóch wariantach baterii. Ta o nazwie Performance (89 kWh) zapewnia zasięg do 559 km, a Performance Plus (105 kWh) pozwala zdaniem producenta na przejechanie aż 643 km na jednym ładowaniu. Jak zwykle w przypadku Taycana (czyli modelu z architekturą 800V), wrażenie robi maksymalna moc ładowania. To 320 kW. Ile kosztuje Porsche Taycan 4? Cena zaczyna się od 513 000 zł.
„Nowe modele mają większą moc, większy zasięg, przyspieszają szybciej i mogą być ładowane w krótszym czasie i z większą stabilnością” – przekazało Porsche w komunikacie prasowym. Jednoczesna poprawa wydajności i efektywności wynika z wielu czynników: nowy silnik na tylnej osi jest o 107 KM mocniejszy, a zmodyfikowany falownik impulsowy ze zoptymalizowanym oprogramowaniem poprawia zasięg i obniża zużycie energii, podobnie jak mocniejsze baterie, zmodernizowane zarządzanie ciepłem, zastosowanie pompy ciepła nowej generacji oraz zwiększona rekuperacja.
Nowe Porsche Taycan walczy m.in. z Audi e-tronem GT, a także z Teslą Model S oraz Mercedesem EQE AMG czy BMW i5, a nawet i7. Czy nowe wersje polepszą wyniki sprzedażowe? Trzymamy kciuki.
MA