EV9 to, jak podkreśla producent solidny i zaawansowany technologicznie samochód elektryczny, dostępny w wersji sześcio- lub siedmioosobowej z zasięgiem do 541 kilometrów (WLTP).
– EV9 to SUV przyszłości, który zachęca ludzi do przejścia na samochody elektryczne i zaprasza ich do bycia częścią transformacji w dziedzinie mobilności. EV9 odegra kluczową rolę w transformacji marki Kia – powiedział Jason Jeong, Prezes Kia w Europie.
Dwa układy elektryczne
Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Obie wersje układu napędowego są zasilane akumulatorem, który może zmagazynować 99,8 kWh energii. Wykorzystuje on technologię czwartej generacji akumulatorów, stosowanych w modelach koreańskiej marki. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 150 kW, który generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Maksymalna prędkość EV9 wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 9,4 sekundy. Zasięg wersji RWD wynosi do 541 km (WLTP). Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu w wersji Baseline oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,0 sekund. Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy, a szacunkowy zasięg wynosi do 497 km (WLTP). Model poddaje się szybkiemu ładowaniu prądem o napięciu 800 V. 15 minut wystarcza, aby zasięg wersji RWD wzrósł o 239 km, natomiast zasięg wersji AWD – o 219 km.
Ładowanie dwukierunkowe
Akumulator EV9 jest wyposażony w funkcję ładowania dwukierunkowego, co umożliwia korzystanie z zaawansowanych technologii przyszłości, takich jak Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) oraz Vehicle-to-Grid (V2G). Ładowanie V2L, po raz pierwszy wprowadzone w Kia EV6 i jako standard dostępne w EV9, umożliwia zasilanie urządzeń 220 V za pomocą akumulatora EV9 poprzez podłączenie kabla do portu ładowania EV. V2B i V2H oznaczają zdolność do zasilania budynku lub domu. Ładowanie V2G oznacza, że samochód może przesyłać energię do sieci, przechowując w akumulatorze tanią energię elektryczną z ładowania poza godzinami szczytu i przesyłając ją do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania. Funkcje V2B, V2H i V2G będą stopniowo wdrażane w Europie.
Kia EV9 – dane techniczne
Akumulator i silnik elektryczny
Rodzaj silnika synchroniczny z magnesem stałym (z przodu i z tyłu)
Rodzaj akumulatora litowo-jonowy (Li-Ion)
Ilość zmagazynowanej energii 99,8 kWh
Wersja z napędem na tylne koła (RWD)
Maksymalna moc (silnik z tyłu) 150 kW (203 KM) w przedziale 4200 – 8200 obr/min
Maks. moment obr. (silnik z tyłu) 350 Nm
Wersja z napędem na cztery koła (AWD)
Maks. moc (silnik z przodu) 141,3 kW (192 KM) w przedziale 7000 – 7800 obr/min
Maksymalna moc (silnik z tyłu) 141,3 kW (192 KM) w przedziale 7000 – 7800 obr/min
Maksymalna moc (łącznie) 282,6 kW (384 KM)
Maks. mom. obr. (silnik z przodu) 250 Nm (standardowo) lub 350 Nm (z aktywną funkcją Boost)
Maks. moment obr. (silnik z tyłu) 350 Nm
Maks. moment obrotowy (łącznie) 600 Nm (standardowo) lub 700 Nm (z aktywną funkcją Boost)
Zużycie energii (kWh/100km)* 21,0 (RWD, koła 19”), 22,8 (AWD, koła 19”) – w trakcie homologacji
Emisja CO2 (g/km) 0
Zasięg 541 km (RWD), 497 km (AWD) – w trakcie homologacji
* Zużycie energii, emisja i zasięg zostały obliczone przy użyciu procedury WLTP. Liczby odnoszą się do szacunkowych wartości średnich.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s (RWD), 6,0 s (AWD), 5,3 s (po zainstalowaniu aktualizacji)
Prędkość maksymalna 185/200 km/h (RWD/AWD)
Przekładnia: 1-stopniowa
Przeniesienie napędu
Na tylne koła (RWD)
Na cztery koła (AWD)
Na cztery koła (AWD z zainstalowaną aktualizacją)
Zawieszenie
Z przodu: kolumny McPhersona
Z tyłu: wielowahaczowe (z pięcioma wahaczami)
Układ kierowniczy
Rodzaj Przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne (R-MDPS)
Przełożenie (mm/obrót) 56
Liczba obrotów kołem kierownicy 2,93
Średnica zawracania (m) 12,38
Koła i opony
Wersja podstawowa
19-calowe czarno-srebrne obręcze kół z lekkich stopów, opony Nexen w rozmiarze 255/60 R19
20-calowe czarno-srebrne obręcze kół z lekkich stopów, opony Nexen w rozmiarze 275/50 R20
Wersja GT-Line
20-calowe czarno-srebrne obręcze kół z lekkich stopów, opony Nexen w rozmiarze 275/50 R20
21-calowe czarne obręcze kół z lekkich stopów, opony Continental w rozmiarze 285/45 R21
Koło zapasowe Seryjny zestaw naprawczy
Hamulce
Z przodu tarczowe o średnicy 360 mm i grubości 30 mm
Z tyłu tarczowe o średnicy 345 mm i grubości 20 mm
Wymiary (mm)
Nadwozie
Wersja podstawowa
Długość 5010 Szerokość 1980
Wysokość 1755 Zwis przedni 870
Wersja GT-Line
Długość 5015 Szerokość 1980
Wysokość 1780 Zwis przedni 875
Rozstaw osi 3100
Zwis tylni 1040
Prześwit 177
Wnętrze
- rząd 2. rząd 3. rząd
Miejsce na głowę 1046 (1005)* 1012 (985)* 1004 (1004)*
Miejsce na nogi 1052 1085 756 – 783
Miejsce na ramiona 1564 1525 1398
* – z oknem dachowym
Pojemność bagażnika (litry)
Za trzecim rzędem foteli 312-333
Za drugim rzędem foteli 828
Bagażnik z przodu w wersji RWD 90 (50 kg)
Bagażnik z przodu w wersji AWD 52 (25 kg)
Masy (kg)
Masa własna (minimalna/maksymalna) 2426 –2569
Dop. masa całkowita (min./maks.) 3070 –3240
Maksymalna masa przyczepy (RWD) 950
Maksymalna masa przyczepy (AWD) 2500