Model na rynek europejski
Suzuki Motor Corporation zaprezentowało swój pierwszy masowo produkowany elektryczny samochód o nazwie e Vitara. Premiera modelu odbyła się w Mediolanie, a pojazd zadebiutuje na rynku latem 2025 roku, początkowo w Europie, Indiach i Japonii. Produkcja bateryjnej Vitary ruszy wiosną 2025 roku w zakładach Suzuki Motor Gujarat w Indiach.
Prezes Suzuki Motor Corporation podkreślił, że e Vitara jest wynikiem wieloletnich prób i testów. Nowy model ma odpowiadać na potrzeby użytkowników z różnych regionów, przyczyniając się jednocześnie do redukcji emisji dwutlenku węgla i realizacji wizji neutralności węglowej. Po premierze nowego SUV-a, Suzuki planuje rozszerzenie gamy pojazdów BEV oraz rozwijanie rozwiązań mobilności dostosowanych do specyficznych potrzeb różnych krajów.
Ewolucja koncepcji EVC
Model e Vitara bazuje na koncepcie „eVX,” zaprezentowanym po raz pierwszy na Auto Expo w Indiach w styczniu ubiegłego roku, a następnie na Japan Mobility Show w październiku tego samego roku. Nowy pojazd jest pierwszym globalnym modelem typu BEV marki Suzuki, a jego koncepcja o nazwie „Emotional Versatile Cruiser” łączy nowoczesne technologie z solidną konstrukcją SUV-a. Pojazd wyróżnia się dynamicznym, elektrycznym napędem i systemem 4WD „ALLGRIP-e,” który pozwala na płynne poruszanie się w trudnych warunkach terenowych – czytamy w komunikacie prasowym producenta.
Kluczowe cechy
Projekt e Vitara łączy w sobie zaawansowane technologie oraz użytkowy charakter SUV-a. W wyglądzie zewnętrznym uwagę przyciągają duże koła oraz długi rozstaw osi. Wnętrze wyposażono w zintegrowany wyświetlacz oraz wytrzymałe panele i konsolę środkową. Elementy te podkreślają surowy, funkcjonalny charakter wnętrza, które zaprojektowano w stylu „High-Tech & Adventure.”
Elektryczna Vitara napędzana jest elektrycznym układem eAxle, który integruje silnik i falownik. Układ zasilany jest akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi. System 4WD, nazwany „ALLGRIP-e,” wykorzystuje dwie niezależne osie, co pozwala na precyzyjne sterowanie oraz sprawną reakcję na zmieniające się warunki na drodze. Dodatkowo system posiada funkcję Trail mode, która pozwala na płynne pokonywanie trudnego terenu poprzez rozdzielenie momentu obrotowego na koło o lepszej przyczepności.
Nowy model japońskiego producenta wykorzystuje też nowatorską platformę HEARTECT-e, która została opracowana specjalnie z myślą o pojazdach elektrycznych. Lekka konstrukcja platformy zapewnia wysoką ochronę akumulatora, a także przestronne wnętrze dla pasażerów. Dzięki uproszczonej strukturze podłogi możliwe było optymalne rozmieszczenie akumulatorów, co dodatkowo poprawia funkcjonalność i przestronność wnętrza pojazdu – podaje producent.
Specyfikacja techniczna Suzuki e Vitara (wersja europejska):
Baterie i napęd
• Pojemność akumulatora: 49–61 kWh
• System napędowy: 2WD lub 4WD
Wymiary
• Długość: 4,275 mm
• Szerokość: 1,800 mm
• Wysokość: 1,635 mm
• Rozstaw osi: 2,700 mm
• Tory kół: Przód 1,540 mm, Tył 1,545 mm
• Minimalny promień skrętu: 5.2 m
• Prześwit: 180 mm
• Miejsca siedzące: 5
Silnik i moment obrotowy
• Moc maksymalna: 106–135 kW
o Przód: 106–128 kW
o Tył: 48 kW (w wersji 4WD)
• Maksymalny moment obrotowy: 189–300 Nm
Masa własna
• Waga: 1,702–1,899 kg
OW