Przemysł ciężki odpowiada za ponad jedną piątą emisji na świecie. Ten sektor gospodarki najtrudniej jest dekarbonizować, ponieważ wiele procesów realizowanych w hutach czy cementowniach wymaga bardzo wysokich temperatur. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w tych procesach jest często niepraktyczne, nie wspominając o kosztach takiej transformacji. Niemniej branża przechodzi dużą metamorfozę.
Osiągnięcie neutralności klimatycznej swojej działalności do 2050 r. zapowiedzieli między innymi ThyssenKrupp oraz Heidelberg Cement. Dekarbonizują się również mniejsi gracze. Niedawno turecka firma Nuh Cement zrealizowała ciekawy projekt „transformacji energetycznej” wysłużonego wozidła technologicznego Euclid z silnikiem diesla, produkowanego jeszcze w latach 90.
Z ABB
Wozidło technologiczne to rodzaj wywrotki, przeznaczonej do transportu dużej ilości materiałów w terenie niedostępnym dla „standardowych” ciężarówek. To ciężkie pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita zazwyczaj przekracza 100 ton. W projekt zelektryfikowania takiego wozidła zaangażowała się firma ABB. Do pojazdu eksploatowanego przez Nuh Cement wstawiono przekształtnik BORDLINE CC200, baterię i silnik trakcyjny, elektronikę sterowniczą oraz system BTMS, który monitoruje termiczne warunki pracy baterii. Na trasie wozidła zainstalowano również szybką ładowarkę.
Hamowanie odzyskowe
Cementownia tureckiej firmy jest tak zlokalizowana, że wozidło po załadowaniu zjeżdża zboczem o nachyleniu 18-20 proc. Dzięki hamowaniu odzyskowemu, pojazd ładuje swoją baterię kierując się w dół. Po rozładowaniu, już bez żadnego ciężaru na naczepie, wraca na górę, korzystając wyłącznie z odzyskanej wcześniej energii elektrycznej. 30-letni pojazd, który właśnie dochodził do końca swojego cyklu operacyjnego, zyskał nowe życie. Przy okazji jak zauważa ABB na złom nie trafiło ponad 50 ton żelastwa.