Nowa generacja EV z AI
Dzięki współpracy z chińskim startupem Haomo, specjalizującym się w autonomicznych technologiach, Hyundai planuje wdrożyć oprogramowanie generatywnej sztucznej inteligencji w swoim nowym modelu. Oprogramowanie, nazwane DriveGPT, zostało zaprezentowane wiosną 2024 roku i bazuje na popularnej technologii ChatGPT opracowanej przez OpenAI.
Nowy system analizuje dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, co pozwala na optymalizację podejmowanych decyzji w trakcie jazdy. Hyundai potwierdził, że poziom autonomiczności pojazdu będzie wynosił między 2 a 2.5 w skali SAE (gdzie poziom 5 oznacza pełną autonomię). Dla porównania, system Tesla Autopilot także plasuje się na poziomie 2, oferując zaawansowane funkcje wspomagania kierowcy przy zachowaniu wymogu nadzoru.
Hyundai walczy o pozycję w Chinach
Rynek pojazdów elektrycznych w Chinach dynamicznie rośnie. Według danych firmy Rho Motion, w październiku 2024 roku sprzedano w Chinach rekordowe 1,2 miliona samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu z październikiem 2023 roku. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 roku sprzedano tam 8,4 miliona elektryków – o 38% więcej niż rok wcześniej.
Mimo tych imponujących wyników Hyundai ma trudności z utrzymaniem pozycji na chińskim rynku, na którym dominują lokalni producenci, tacy jak BYD. W okresie do września 2024 roku BYD zdobył aż 32,9% rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych (NEV). Tesla uplasowała się na drugim miejscu z udziałem 6,5%. Tymczasem udział Hyundai’a w rynku wyniósł zaledwie 1,2%, co wskazuje na konieczność natychmiastowych działań.
Nowe technologie i plany na przyszłość
Hyundai nie ogranicza się jednak do jednego modelu. Nowy EV z AI będzie pierwszym z pięciu planowanych premier w Chinach do 2026 roku. Aby wspierać swoje działania, producent otworzył w październiku pierwsze zagraniczne cyfrowe centrum badawczo-rozwojowe w Chinach. Współpracuje także z lokalnymi firmami technologicznymi, takimi jak Thundersoft, specjalizującymi się w rozwiązaniach smart cockpit.
Nowy model ma być wyposażony w zaawansowane funkcje autonomiczne oraz najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Koreański marka zamierza w ten sposób nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale także poprawić swoją pozycję w Kraju Środka, który pozostaje kluczowy dla globalnego rozwoju pojazdów elektrycznych.
Hyundai kontra BYD
Walka o rynek w Chinach to dla Hyundai’a strategiczne wyzwanie. BYD, chiński gigant motoryzacyjny, wyprzedza konkurencję nie tylko pod względem sprzedaży, ale także cen, oferując tańsze modele EV. Hyundai liczy, że nowa generacja pojazdów elektrycznych, łącząca innowacje AI i lokalne partnerstwa technologiczne, pomoże mu zbudować silniejszą pozycję w regionie. W samej Europie firma oferuje 5 modeli stricte elektrycznych: INSTER, IONIQ 5 N, IONIQ 5, IONIQ 6 oraz KONA Electric.
OW