Szaleństwo na bateriach

Elektryczny Rimac z nowymi rekordami

Nevera R potrzebuje również zaledwie 17,35 sekundy, aby pojechać od 0 do 400 km/h
Źródło zdjęcia: Rimac

– Rimac Nevera R przyspiesza i hamuje rekordowo w zakresach 0-400 km/h-0
– Moc? 2107 KM
– Bolid potrafi rozpędzić się do 100 km/h w…1,72 sek.
– Cena elektrycznej Nevery zaczyna się od ok. 8,7 mln zł

Na pewnym poziomie osiągów sama wartość przyspieszenia od 0 do 100 km/h przestaje już robić wrażenie. Wiadomo, że będzie niezwykle niska. Czołowi producenci najszybszych i najmocniejszych supersamochodów rywalizują w innych kwestiach i przy innych liczbach. Takich, jak czas rozpędzania się od 0 do… 400 km/h i hamowania z tej prędkości.

Rimac vs Koenigsegg

Chorwacki Rimac (do tej marki należy 55% udziałów w Bugatti – 45% ma Porsche – przyp. red.) produkujący samochody elektryczne rywalizuje tu przede wszystkim ze szwedzkim Koenigseggiem (auta spalinowe i hybrydowe). Historia tych zmagań jest następująca: najpierw Koenigsegg Agera RS ustanowił czas 0-400-0 na 31,49 s (w 2019 roku). Później szybszy był Rimac Nevera (29,93 s), a następnie wygrał Koenigsegg Jesko Absolut (27,83 s). Chorwaci musieli odpowiedzieć.

Obecnie marka podkreśla, że Rimac Nevera R, czyli mocniejsza i bardziej „torowa” wersja tego modelu, ustanowiła czas 25,79 s. To o 2,04 s szybciej niż w Jesko i szybciej od standardowej Nevery o 4,14 s. To nie koniec rekordów Rimaca. Przy okazji tych prób, Nevera R osiągnęła 100 km/h w 1,72 s.

Poza tym, auto rozpędziło się od 0 do 160 km/h w 2,96 s (lepiej o 0,25 s od wersji bez litery „R”), do 200 km/h w 3,95 s i 0-300 km/h w 7,89 s (aż o 1,33 s szybciej).

Nevera R potrzebuje również zaledwie 17,35 sekundy, aby pojechać od 0 do 400 km/h – czyli o 3,96 sekundy mniej niż w wersji standardowej. Warto zwrócić uwagę także na to, że Nevera R ustanowiła nowy rekord prędkości maksymalnej aut EV, osiągając imponującą prędkość 431,45 km/h.

Oto pełna tabela nowych rekordów Rimaca.

Test / ZakresCzas
0–60 mph (0–96,6 km/h)1,66 s
0–100 km/h1,72 s
0–124 km/h (0–200 km/h)3,95 s
0–300 km/h7,89 s
0–400 km/h17,35 s
100–200 km/h2,22 s
200–250 km/h1,65 s
200–300 km/h3,89 s
0–100–0 km/h3,32 s
0–200–0 km/h8,58 s
0–300–0 km/h14,49 s
0–400–0 km/h25,79 s
0–250–0 mph (0–402–0 km/h)26,20 s
Ćwierć mili (1/4 mili ≈ 402 m)7,90 s
1 mila ze startu zatrzymanego19,71 s
Prędkość maksymalna268,2 mph

Więcej koni, mniejsza masa

Czym Nevera R różni się od „cywilnej” wersji, o ile można tak nazwać słabszą wersję modelu? Podczas gdy standardowy model osiąga 1888 KM z czterech silników elektrycznych, Nevera R rozwija 2107 KM. Waży również 35 kg mniej, jest standardowo wyposażony w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 i wytwarza o 15% więcej docisku dzięki dużemu tylnemu skrzydłu.

Kiedy po raz pierwszy zaprezentowaliśmy Neverę, wydawało się, że osiągnęliśmy szczyt możliwości hipersamochodów – powiedział Mate Rimac, prezes firmy. – W ciągu jednego pokolenia dokonaliśmy skoku wydajności, na który wcześniej trzeba by było czekać całe dekady. Teraz, dzięki nieustannym innowacjom, Nevera R jest jeszcze szybsza, a jednocześnie wciąż oferuje zaskakująco dużo komfortu i praktyczności, które sprawiają, że to naprawdę użyteczny samochód na co dzień -dodał największy udziałowiec i założyciel firmy.

Do salonu z grubym portfelem

W Polsce dystrybucją aut firmy Rimac zajmuje się firma Pietrzak, sprzedająca także m.in. Bugatti czy Pagani. Salon znajduje się w Katowicach. Cena Nevery zaczyna się od ok. 8,7 mln zł. Dopłaty z programu „NaszEauto” nie wchodzą w grę…

PMA

Fot. Rimac

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 
 

REKLAMA