Wydajność i technologie
Nowy model CLA ma na celu osiągnięcie wysokiej wydajności na poziomie 12 kWh/100 km, co przekłada się na zaledwie 193 Wh/mil lub 5,2 mil/kWh. Dla porównania, konkurencyjny Lucid Air Pure osiąga 200 Wh/mil, a Tesla Cybercab 5,5 kWh/mil – dane producenta. Kluczowym elementem, gwarantującym takie wyniki jest nowy kompaktowy silnik elektryczny EDU 2.0, będący częścią modułowej architektury Mercedes Modular Architecture (MMA). Motor, umieszczony na tylnej osi, dostarcza 200 kW, a modele z napędem na wszystkie koła będą wyposażone w dodatkowy silnik o mocy 80 kW na osi przedniej. Skrzynia biegów zapewni efektywność zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach – przekonuje niemiecki producent.
Aby zwiększyć wydajność układu napędowego w zimowych warunkach, CLA będzie wyposażony w pompę ciepła typu powietrze-powietrze, która wykorzysta ciepło z silnika i baterii do ogrzewania kabiny.
Opcje baterii i szybkie ładowanie
Mercedes zapowiada, że CLA będzie dostępny z dwoma bateriami. Większa, o pojemności 85 kWh, zapewni zasięg do 750 km (466 mi) według normy WLTP, co przekłada się na realny zasięg około 300-400 km wg normy EPA. Bateria ta wykorzystuje technologię anody wzbogaconej krzemem dla większej gęstości energii, opracowaną przez firmę Sila Nanotechnologies. Mniejszy akumulator trakcyjny o pojemności 58 kWh, bazujący na technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), będzie tańszy w produkcji, ale jednocześnie będzie legitymował się „mniejszą gęstością energetyczną”, co oznacza wolniejsze ładowanie oraz mniejszą wydajność w niskich temperaturach.
Pierwszy wariant baterii (85 kWh) z konfiguracją 800V pozwoli na ładowanie z mocą do 320 kW, co przełoży się na możliwość uzyskania 300 km (186 mil) zasięgu po zaledwie 10 minutach uzupełniania energii. Mercedes podkreśla, że samochód będzie oferował szeroką krzywą ładowania, co oznacza wysokie tempo zasilania, nawet przy nie w pełni rozładowanej baterii.
Rekord i dalsze plany
Dzięki wysokim prędkościom ładowania, Mercedes ustanowił rekord, pokonując 3717 km (2309 mil) w ciągu 24 godzin na torze testowym Nardo we Włoszech (przy użyciu przedprodukcyjnego modelu CLA), osiągając średnią prędkość 154,50 km/h (96 mph), uwzględniając czas ładowania.
Niemiecki koncern ogłosił również plany wprowadzenia na rynek systemów ładowania w standardzie NACS i CCS, co oznacza, że nowe modele będą wyposażone w oba typy portów (jeden nad drugim). Co ciekawe, w przyszłości nowe modele mają być również zdolne do dwukierunkowego ładowania.
OW