Początek roku to tradycyjnie czas na publikowanie rocznych wyników sprzedaży poszczególnych marek i koncernów. Tym razem swoimi danymi pochwalił się Volkswagen. Słowo, które wyjątkowo często można znaleźć w wypowiedziach przedstawicieli marki na temat sytuacji w roku 2024, to „pomimo”.
– W 2024 roku, mimo trudnego otoczenia rynkowego, dostarczyliśmy klientom łącznie 9 milionów pojazdów. W drodze do pozycji technologicznego lidera w obszarze motoryzacji wprowadziliśmy na rynek ponad 30 nowych modeli z licznymi innowacjami, w tym wiele modeli z napędem elektrycznym. Grupa Volkswagen jest zdecydowanym liderem rynku w Europie w segmencie pojazdów elektrycznych. Jest to dla nas powód do dumy i jednocześnie motywacja do dalszej pracy. W tym roku będziemy nadal systematycznie modernizować nasze portfolio i wprowadzimy na rynek kolejne 30 nowych modeli wszystkich marek – powiedział Oliver Blume, prezes grupy Volkswagena.
– Grupa Volkswagen w czwartym kwartale 2024 r. zanotowała dobre wyniki, osiągając wysoki poziom z poprzedniego roku, wynoszący 2,5 miliona pojazdów, pomimo trudnych warunków. W Europie, a także w Ameryce Północnej i Południowej byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż między październikiem a grudniem, w niektórych przypadkach znacznie. W Chinach konkurencja nadal charakteryzuje się ogromną wojną cenową. Nasze strategiczne dostosowanie i konsekwentna praca nad portfolio zaczynają przynosić efekty, w wyniku czego w ostatnim kwartale byliśmy w stanie zbliżyć nasz wolumen w Chinach do wartości z poprzedniego roku. Pomimo wysoce konkurencyjnego otoczenia rynkowego i licznych zmian modeli, nasze globalne dostawy w całym roku są prawie na poziomie z poprzedniego roku, z niewielkim spadkiem o około dwa procent, co jest solidnym wynikiem. Dzięki nowym pojazdom stworzyliśmy dobry punkt wyjścia na ten rok – dodał Marco Schubert, członek rozszerzonego komitetu wykonawczego ds. sprzedaży Grupy.
Ile aut sprzedał Volkswagen w 2024 roku?
Na świecie cała grupa VW dostarczyła 9,03 mln aut – to o 2,3% mniej niż w roku 2023. Samochody elektryczne marek koncernu sprzedały się w liczbie 744 800 sztuk. To spadek w stosunku do wyniku z roku 2023 o 3,4%. Wówczas wynik kategorii EV wynosił 771 100 aut.
Warto jednak zauważyć, że najistotniejszy z naszego punktu widzenia segment rynku rośnie. Liczba zamówień na pojazdy EV w Europie Zachodniej wzrosła o ok. 88% rok do roku. Jednocześnie, wzrosła liczba dostaw aut PHEV (o 5%), do 270 000 aut.
„Wzrosty w Ameryce Północnej (+6%) i Ameryce Południowej (+15%) pozwoliły skompensować stabilny wynik w Europie (-0,1%) i spadek w Chinach (-10%)” – podaje marka.
8,3% udziału modeli elektrycznych
Nie zmienił się w stosunku do wyniku z 2023 r. Dostawy aut na prąd wzrosły w Chinach (o 8%), spadły za to w Stanach Zjednoczonych, aż o 30%. „Grupa Volkswagen pozostaje zdecydowanym liderem rynku europejskiego pomimo niższych dostaw (udział w rynku ok. 21%)” – podaje grupa.
Wyjątkowo dobry dla segmentu EV był czwarty kwartał roku (choć akurat nie w Polsce, jak wiemy). Jak podaje VW, wówczas udział aut elektrycznych w dostawach osiągnął rekordowy poziom 9,5% na świecie, a dostawy w Europie znacznie wzrosły (+18%), pomimo trudnego otoczenia rynkowego w Niemczech. Portfel zamówień na samochody elektryczne w Europie Zachodniej wynosi około 170 000 pojazdów. To przede wszystkim zasługa nowych modeli, takich jak VW ID.7 Tourer, Audi Q6 e-tron i Porsche Macan Electric.
Najlepiej sprzedające się auta elektryczne koncernu
Ranking elektrycznych „hitów” koncernu prezentuje się następująco:
Miejsce w rankingu | Marka i model | Liczba egzemplarzy (2024 r.) |
1 | VW ID.4/ID.5 | 182 000 |
2 | VW ID.3 | 149 100 |
3 | Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) | 107 700 |
4 | Skoda Enyaq (w tym Coupe) | 79 500 |
5 | Cupra Born | 41 800 |
6 | VW ID.7 (w tym Tourer) | 40 100 |
7 | VW ID.Buzz (w tym Cargo) | 29 900 |
8 | Audi Q8 e-tron (w tym Sportback) | 28 200 |
W roku 2025 marka wiąże spore nadzieje z debiutami m.in. Audi A6 e-tron, a także „rozkręceniem się” sprzedaży modelu Q6 e-tron. Popularna może stać się również Skoda Elroq.
MA