Tysiące przedsiębiorstw z obowiązkiem raportowania
W myśl unijnej dyrektywy CSRD już od 2024 r. na wybrane przedsiębiorstwa zostaną nałożone szerokie obowiązki raportowania danych w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESG). Nowe regulacje oznaczają poważne wyzwanie dla wszystkich uczestników łańcucha wartości w sektorze transportu. W Polsce obowiązek raportowania zgodnie z CSRD obejmie prawie 4 000 przedsiębiorstw. O znaczeniu elektromobilności dla realizacji celów związanych z ESG będą dyskutować kluczowi interesariusze podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023, który odbędzie się w Łodzi w dniach 26-28 września.
Zdaniem Aleksandra Rajcha, Dyrektora ds. zewnętrznych PSPA raportowanie ESG jest kluczowe w stymulowaniu rozwoju zielonej transformacji w obszarze transportu i zarządzania flotą. Wykorzystanie odpowiednich standardów może pomóc firmom w osiągnięciu ich celów zrównoważonego rozwoju, przyczyniając się jednocześnie do poprawy jakości powietrza i środowiska miejskiego.
Green Fleet
Z ostatniej, tegorocznej edycji raportu PSPA „Polish EV Outlook” wynika, że przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 2/3 łącznej liczby rejestracji nowych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce. To właśnie dzięki firmom i flotowej transformacji na napęd elektryczny obniżany jest ślad węglowy, a przy tym osiągane są realne korzyści finansowe. Pojazdy zasilane energią elektryczną charakteryzują się m.in. niższymi całkowitymi kosztami posiadania (TCO) w porównaniu z pojazdami spalinowymi, jak też mniejszymi koszty paliwa – oszczędności na przebiegu 100 tys. km (w zależności od modelu pojazdu) mogą wynieść nawet 47,5 tys. zł. Samochody elektryczne wymagają również mniejszych wydatków na serwis i są bardziej niezawodne.
Z kolei Maciej Zwiewka, Dyrektor Sprzedaży Flotowej w Volkswagen Financial Services przypomniał, że transformacja dokonuje się na naszych oczach w obszarze zarówno aut elektrycznych, jak i punktów ładowania.
– Sprawne przejście z floty spalinowej na elektryczną będzie wypadkową właśnie tych dwóch powyższych czynników. Również finansowanie flot przeszło sporą rewolucję i cały czas się rozwija. Każdy, kto miał okazję spróbować jazdy elektrykiem, wie doskonale, jakie płyną z niej korzyści. Jazda takim autem jest dużo przyjemniejsza niż samochodem spalinowym i myślę, że bardzo duża część użytkownikówfirmowych pojazdów chętnie się przesiądzie, ponieważ to im się opłaci – dodał Zwiewka.
Green Fleet Forum – ESG
Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023 odbędzie się dedykowany blok Green Fleet Forum – ESG, poświęcony rozwojowi floty samochodów elektrycznych w firmach. Wydarzenie zgromadzi kluczowych interesariuszy z branży TSL, koncernów motoryzacyjnych, Car Fleet Management, operatorów i dostawców infrastruktury ładowania oraz firm ubezpieczeniowych.
– Uczestnicy Green Fleet Forum – ESG omówią wyzwania i potencjał elektryfikacji firmowych flot w Polsce i regionie CEE. Eksperci skupią się na optymalizacji całkowitego kosztu posiadania (TCO) firmowych samochodów elektrycznych, planowaniu infrastruktury ładowania, adaptacji pracowników do pojazdów zeroemisyjnych, trendach ESG i telematyce. Green Fleet Forum na KNM 2023 zostanie również poświęcone branży CFM i finansowaniu, a także prezentacji nowych rozwiązań w zakresie transportu ostatniej mili, sharingu i mikromobilności dla firm – zapowiedział Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSPA.
Połowa flot będzie zelektryfikowana
Z najnowszego „Barometru Flotowego”, opublikowanego przez Arval Mobility Observatory, wynika, że ponad połowa firm w Polsce (54%) w ciągu kilku najbliższych lat będzie mieć w swojej flocie zelektryfikowane samochody. Zamiar powiększenia parku samochodowego deklaruje w naszym kraju więcej firm (27%), niż w UE (23%). 14% polskich firm rozważa wykorzystywanie elektrycznych pojazdów użytkowych, z czego 2% badanych już je ma. Aż 3/4 przedsiębiorstw jako powód wprowadzenia elektryków do flot podaje chęć oszczędzania na kosztach paliwa.
– Najszybciej na popularności zyskuje wynajem długoterminowy. Już 15% firm chce uzupełniać swoje floty, korzystając z takich usług. Rosnące zainteresowanie widoczne jest przede wszystkim wśród małych firmach do 9 pracowników i tych zatrudniających od 100 do 499 osób – powiedział przy okazji upublicznienia opracowania Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.
Czwarta edycja KNM
Kongres Nowej Mobilności 2023 to czwarta edycja największej konferencji w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, poświęconej rozwojowi rynku pojazdów elektrycznych. Wydarzenie odbędzie się w dniach od 26 do 28 września 2023 r. w przestrzeni EXPO Łódź.
W tegorocznej edycji KNM zorganizowane zostaną także największe w regionie targi zeroemisyjnych technologii w transporcie, skierowane do dostawców i odbiorców rozwiązań z obszaru e-mobility z całej Europy. Targi będą towarzyszyły całemu Kongresowi, obejmując 3 strefy wystawiennicze – wewnętrzne i zewnętrzne, zbudowane na powierzchni 13 tys. mkw. Organizatorzy zapowiadają 200 wystawców z regionu i 2000 odwiedzających. Formuła umożliwi liczne premiery, pokazy, testy i networking.
Wszystkie informacje o KNM-ie dostępne są na stronie: www.kongresnowejmobilnosci.pl