40 i 87 kWh – oto pojemności baterii, z jakimi można zamówić najnowsze Renault Master E-Tech. Elektryczna wersja dużego dostawczaka Renault ma 130 lub 143 KM. W obydwu odmianach moment obrotowy wynosi 300 Nm. Ładowność takiego modelu to 1,625 tony, a obecność akumulatorów nie wpływa na obniżenie tego parametru względem wersji spalinowej. Maksymalny uciąg Mastera E-Tech to 2,5 tony.
Ile wynosi zasięg najświeższej odsłony francuskiego przeboju (Master to lider swojego segmentu zarówno w Polsce, jak i w całej Europie)? Słabsza odmiana z akumulatorem 40 kWh przejedzie na jednym ładowaniu 200 km w cyklu mieszanym WLTP. W przypadku akumulatora 87 kWh zasięg to już 460 km. Jeśli chodzi o ładowanie, maksymalna moc obsługiwana przez samochód to 130 kW – to wielki skok w porównaniu z poprzednikiem osiągającym tylko 22 kW.
460 km w cyklu mieszanym WLTP to imponujący parametr, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę to, o jak dużym samochodzie mówimy. Master E-Tech to model o dopuszczalnej masie całkowitej sięgającej 4 ton. Renault podkreśla jednak wyjątkowo niski opór, jaki ten dostawczak stawia opływającemu powietrzu. „Nadwozie Aerovan zapewnia najlepszą w tym segmencie efektywność energetyczną niezależnie od rodzaju wykorzystywanej energii. Jego współczynnik SCx został zmniejszony o ponad 20%, do najniższego poziomu w segmencie” – opisuje producent. Dobre parametry aerodynamiczne to zasługa m.in. kształtu auta.
Jakimi zasięgami wyróżniają się konkurenci? Fiat E-Ducato jest dostępny z akumulatorem 110 kWh, a więc znacznie większym niż w przypadku Renault. Zasięg włoskiego auta to jednak „tylko” 420 km (dla furgonu L3H2).
Ford e-Transit ma akumulator 78 kWh brutto zapewniający zasięg 350 WLTP. Z kolei Volkswagen e-Crafter wykorzystuje baterię 35,8 kWh. Jego zasięg to zaledwie 118 km WLTP. Lepiej w zestawieniu wypada Mercedes eSprinter w wersji z największym akumulatorem (do wyboru wersje 56, 81 lub 113 kWh) z zasięgiem na poziomie 400 km. Wygląda jednak na to, że to Master E-Tech może być teraz w tym segmencie najsensowniejszą propozycją. Przynajmniej, jeśli chodzi o zasięg.
MA