Koncepcja elektrycznej naczepy ZF, kryje w sobie opracowany przez firmę 210-kilowatowy elektryczny most napędowy AxTrax 2, elektroniczny system hamulcowy (EBS) oraz pakiet bateryjny. To połączenie pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania, co przekłada się na znaczne oszczędności paliwa i redukcję emisji CO2 nawet o 16%. Dodatkowo, możliwość ładowania baterii w przyczepie ze źródeł zewnętrznych pozwala na osiągnięcie redukcji emisji nawet o 40% – informuje producent.
Jak działa system TrailTrax?
Sercem systemu TrailTrax jest elektryczny most napędowy. Ten komponent nie tylko napędza naczepę, ale także pełni funkcję generatora podczas hamowania. Energia odzyskana w ten sposób jest magazynowana w bateriach trakcyjnych, aby następnie zasilić elektryczne systemy naczepy lub zostać wykorzystana do wsparcia pracy silnika spalinowego ciągnika. Dzięki temu, cały zespół pojazdu staje się bardziej wydajny i ekologiczny.
ZF aktywnie współpracuje z wiodącymi producentami naczep, takimi jak Kässbohrer i Krone, aby wprowadzić technologię TrailTrax na rynek. Firmy te prezentują na targach IAA swoje elektryczne naczepy wyposażone w systemy ZF, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu branży tym innowacyjnym rozwiązaniem – czytamy w materiałach prasowych marki. Jak zauważa dr Bernd Meurer, szef programu TrailTrax w ZF – Technologie TrailTrax oferują ogromny potencjał do redukcji kosztów operacyjnych i emisji CO2 w transporcie drogowym.
Plusy dla operatorów floty
Korzyści dla operatorów flot wynikające z zastosowania elektrycznych naczep ZF mogą być znaczące. Przede wszystkim, znacznie redukują one emisję CO2, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i walki ze zmianami klimatycznymi. Ponadto, obniżają koszty operacyjne poprzez oszczędność na paliwie, wynikającą z odzyskiwania energii podczas hamowania oraz zwiększają trwałość układów hamulcowych. W przypadku elektrycznych ciągników siodłowych, taka naczepa może także znacząco wydłużyć zasięg, umożliwiając wykonywanie dłuższych tras bez konieczności częstego ładowania. Co więcej, system optymalizuje zużycie energii i poprawia ogólną wydajność pojazdu (ciągnik i naczepa).
Plany na przyszłość
ZF planuje dalszy rozwój technologii TrailTrax i jej integrację z różnymi typami naczep. Firma współpracuje z partnerami branżowymi, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami i standardami. Celem jest stworzenie kompleksowego rozwiązania, które będzie spełniać wymagania klientów i przyczyni się do przyspieszenia transformacji transportu drogowego w kierunku elektromobilności.
Autor: OW