Redundancja jest bezpieczna
– Mercedes-Benz DRIVE PILOT to jedyny na świecie system na poziomie 3 SAE z międzynarodową homologacją. Wykorzystuje przy tym wyrafinowaną architekturę pojazdu, opartą na redundancji i wielu czujnikach. W ten sposób umożliwia wygodną i bezpieczną warunkowo zautomatyzowaną jazdę. Certyfikacja władz Kalifornii i Nevady po raz kolejny potwierdza, że redundancja jest bezpiecznym, a tym samym właściwym podejściem – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie.
Poziom 3 SAE – jak to działa?
Podczas warunkowo zautomatyzowanej podróży DRIVE PILOT pozwala kierowcy skupić się na określonych drugorzędnych czynnościach (zależnie od lokalnych przepisów ruchu drogowego). Gdy system jest aktywny, na centralnym wyświetlaczu pojazdu można aktywować aplikacje, które w przeciwnym razie podczas jazdy byłyby zablokowane. Na odpowiednich odcinkach dróg wielopasmowych i przy dużym natężeniu ruchu DRIVE PILOT może zaoferować przejęcie zadania prowadzenia pojazdu – o ile prędkość auta nie przekracza 40 mil na godzinę (około 64 km/h). Niezbędne do tego przyciski znajdują się na kole kierownicy, po lewej i prawej stronie, ponad zagłębieniami na kciuki. Gdy warunki są odpowiednie, wskazują one, że system jest dostępny. Po aktywacji przez kierowcę DRIVE PILOT kontroluje prędkość i dystans, utrzymując samochód na wyznaczonym pasie ruchu. Uwzględnia przy tym profil trasy, występujące zdarzenia oraz znaki drogowe. System reaguje też na nieoczekiwane sytuacje drogowe i radzi sobie z nimi w sposób niezależny, przeprowadzając manewry omijania na pasie ruchu lub hamowania.
Kierowca nadal niezbędny
Jeśli kierowca np. z powodu problemu zdrowotnego nie przejmie kontroli nad samochodem nawet po coraz pilniejszych wezwaniach i upłynięciu określonego czasu, system w kontrolowany sposób przeprowadzi hamowanie aż do zatrzymania, jednocześnie włączając światła awaryjne. Po zatrzymaniu pojazd aktywuje system alarmowy Mercedes-Benz, a drzwi zostaną odblokowane, tak aby osoby udzielające pierwszej pomocy miały dostęp do wnętrza. Jak widać w ramach poziomu 3 SAE funkcja zautomatyzowanej jazdy przejmuje niektóre zadania związane z prowadzeniem pojazdu, jednak kierowca nadal jest niezbędny i musi być gotowy do przejęcia nad nim kontroli w każdej chwili, gdy zostanie wezwany do interwencji.
Mercedes koncentruje się na rozwoju warunkowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 3 SAE. Jak zaznacza producent, końcowym celem jest możliwość odbywania takiej jazdy z prędkością do około 130 km/h.
LiDAR, kamery i mikrofony
DRIVE PILOT bazuje na czujnikach otoczenia pakietu wspomagającego bezpieczeństwo jazdy oraz na dodatkowych czujnikach, które Mercedes-Benz uważa za niezbędne do realizacji bezpiecznej warunkowo zautomatyzowanej jazdy. Należą do nich LiDAR, a także kamera w tylnej szybie, mikrofony do wykrywania pojazdów uprzywilejowanych i czujnik wilgotności jezdni w nadkolu. Ponadto samochód wyposażony w opcjonalny system DRIVE PILOT dysponuje nadmiarowymi siłownikami w układach kierowniczym i hamulcowym oraz zapasową pokładową instalacją elektryczną, dzięki czemu zachowuje kierowalność nawet w przypadku awarii jednego z tych układów – i pozwala na bezpieczne przekazanie zadania prowadzenia auta kierowcy.