Do tej pory Straż Graniczna eksploatowała 6 sztuk samochodów z napędem elektrycznym – 4 szt. marki Renault Zoe,1 szt. marki Nissan Leaf oraz 1 szt. marki Peugeot e-Rifter. Tego typu samochody wykorzystywane były głównie w lotniczych przejściach granicznych i dużych aglomeracjach miejskich, szczególnie zagrożonych występowaniem zjawiska smogu.
„Pojazdy w portach lotniczych muszą być w stałej gotowości do użycia, co wiąże się z długotrwałą pracą silnika na biegu jałowym. Powoduje to wysokie zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska emisją szkodliwych substancji pochodzących z gazów spalinowych oraz hałas. Konstrukcja samochodów o napędzie elektrycznym umożliwia natychmiastowe użycie aut bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Teraz pojazdy w ramach współdziałania z innymi służbami, będą wykorzystywane do wykonywania zadań związanych z zapobieganiem przestępstwom i wykroczeniom przeciwko środowisku” – informuje Komenda Główna Straży Granicznej.
Straż graniczna poinformowała też, że w listopadzie 2023 r. zawarto już kolejne umowy na zakupy pojazdów: 20 szt. samochodów terenowych marki Ford Ranger o wartości prawie 5,6 mln zł, 20 szt. samochodów osobowych typu mikrobus marki Ford Tourneo Custom o wartości 5,4 mln oraz 40 szt. pojazdów klasy ATV marki KL BRUTE FORCE 750 o wartości prawie 4,6 mln zł.
Realizację dostaw zaplanowano do 20 grudnia br. w ramach kolejnego etapu procesu modernizacji sprzętu transportowego formacji finansowanego ze środków Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022 – 2025.