Wzrost popularności rowerów towarowych w Europie i coraz większe ich zróżnicowanie sprawiają, że konieczne jest określenie norm uwzględniające zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także aspekty użytkowe.
Potrzebna precyzyjna definicja
– Obecnie trwają prace międzynarodowej grupy roboczej nad normą elektrycznych rowerów cargo – zarówno jednośladowych, jak i dwuśladowych. Uczestniczę w rozmowach mających na celu określenie m.in. dozwolonej wagi i szerokości pojazdów, a także prędkości z jaką mogą się poruszać. Dynamiczny rozwój tego segmentu rynku rowerowego sprawia, że koniecznym jest zadbanie o precyzyjną definicję roweru towarowego i ustalenie kluczowych detali konstrukcyjnych, które będą musiały być respektowane zarówno przez producentów, jak i rowerzystów – powiedział Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
Biznesowy partner
Wiele europejskich aglomeracji, chcąc usprawnić komunikację w swoich centrach, uczynić je bardziej przyjaznymi – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, zdecydowało się na wprowadzenie dopłat do rowerów elektrycznych, także w wersji cargo. Wdrażane programy mają na celu uczynić e-rowery towarowe bardziej dostępnymi. Jednocześnie projekty państwowe lub samorządowe stanowią idealne wsparcie w obliczu zmian zachodzących w miastach. Zrównoważony rozwój i transformacja transportu miejskiego są nieuniknione, czego dowodem jest wprowadzanie stref czystego transportu, ograniczeń prędkości (stref tempo 30) zamykanie ruchu samochodowego w centrach czy podnoszenie opłat parkingowych.
Rowery cargo odgrywają także kluczową rolę w realizacji dostaw tzw. „ostatniej mili”, czyli ostatniego etapu w całym procesie dostarczania towarów czy przesyłek – od ostatniego punktu dystrybucji do rąk klienta.
Projekt obywatelski gotowy
– W ostatnich latach obserwujemy znacznie większe zainteresowanie rowerami cargo. Coraz więcej osób zauważa i docenia ich potencjał. Rowery towarowe przestały być ciekawostką lub środkiem transportu wąskiego grona rowerowych pasjonatów, a zaczęły stanowić alternatywę dla dotychczasowych form komunikacji w miastach. Aby ułatwić dostęp do rowerów elektrycznych, w tym cargo, Polskie Stowarzyszenie Rowerowe przygotowało projekt obywatelski, który ma na celu dopisanie e-bike’ów do Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co pozwoliłoby na wdrożenie programów dopłat w Polsce, tak jak ma to miejsce w innych krajach europejskich – podkreślił Mateusz Pytko.