Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie inwestuje w zrównoważony transport publiczny, zamawiając 12 przegubowych autobusów Solaris z napędem elektrycznym. Zamawiającym autobusy elektryczne Urbino jest ZTM, niemniej użytkować będzie je spółka Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), obsługująca autobusowy transport publiczny w Warszawie. Warto wspomnieć, że pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris wożą mieszkańców Warszawy już od 2015. Łącznie do tej pory firma dostarczyła do MZA 150 zeroemisyjnych autobusów bateryjnych.
Nowo zamówione autobusy będą dostarczane do stolicy w kilku transzach w latach 2024-2025. Pierwsze modele trafią do Warszawy jesienią 2024 roku i zostaną skierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony miasta.
Nowo zamówione autobusy elektryczne wyposażone zostaną w baterie typu Solaris High Power. Ładowanie autobusów będzie odbywać się poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów.
Wnętrze i wyposażenie autobusów zostaną dostosowane do obowiązującego standardu dla warszawskich pojazdów. Pasażerowie będą mieli zatem dostęp do nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, skorzystają z klimatyzacji, a także podładują telefony za pomocą gniazd USB.
Na pokładzie niskopodłogowych autobusów dostępne będzie 39 miejsc siedzących, z których 13 dostępnych będzie z tzw. niskiej podłogi, czyli bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni, co ma znaczenie dla osób z ograniczoną sprawnością. Ponadto we wnętrzu autobusów przewidziano miejsce na 2 zatoczki przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich oraz wózków dziecięcych. Przyciski w pojazdach będą dodatkowo opisane alfabetem Braille’a.
To pierwsze zamówienie, która firma Solaris otrzymała z ramienia ZTM Warszawa, ale współpraca firmy z MZA sięga 1997 roku. Od tej pory na ulice Warszawy wyjechało ponad 1300 autobusów marki, w tym 150 elektrycznych, co jest jedną z największych bateryjnych flot w Europie.