Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE odnotowały znaczny wzrost o 20%, osiągając łącznie 179 508 sztuk. Prawie wszystkie rynki UE mogą pochwalić się dwucyfrowymi wzrostami procentowymi. Przodują cztery największe: Niemcy (+24,8%), Francja (+12,3%), Włochy (+12,6%) i Polska (+10,8%).
Rejestracje nowych autobusów w UE również były solidne w pierwszej połowie 2023 r., ponieważ sprzedaż wzrosła o 15% do 14 781 sztuk. Pod względem wielkości sprzedaży przodowała Francja z 2 982 sprzedanymi egzemplarzami, co stanowi wzrost o 22,3%. Inne główne rynki również odnotowały znaczny wzrost: Włochy (+62,6%), Hiszpania (+58,7%) i Niemcy (+27,8%).
Samochody dostawcze
W pierwszej połowie 2023 r. olej napędowy pozostał najpopularniejszym wyborem, stanowiąc 83,5%, czyli mniej niż 87,2% udziału w 2022 roku. Jednak alternatywne układy napędowe stopniowo zyskują na popularności, co skutkuje niewielką zmianą udziału w rynku. Udział samochodów dostawczych ładowanych elektrycznie wzrósł do 6,9%. Oznacza to dwukrotny wzrost (+100,4%), wynoszący łącznie 50 708 sztuk, napędzany przede wszystkim trzycyfrowym wzrostem na pierwszym i trzecim co do wielkości rynku: Francji (+118,9%) i Hiszpanii (+138%). Z kolei liczba rejestracji hybrydowo-elektrycznych vanów spadła o 7,2% do 16 602 sztuk, co stanowi 2,3% udziału. Inne rodzaje paliwa, takie jak skroplony gaz ropopochodny (LPG) i gaz ziemny, wzrosły o 26,5% i stanowią obecnie 1,3% rynku.
Samochody ciężarowe
W pierwszej połowie 2023 r. olej napędowy zdominował rynek, odpowiadając za 95,6% rejestracji nowych samochodów ciężarowych. W szczególności odnotowano 19,2% wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi, przy czym kilka państw członkowskich odnotowało dwucyfrowe wzrosty, w tym Niemcy (+23,7%). Sprzedaż ciężarówek z napędem akumulatorowo-elektrycznym wzrosła o 351,5%, osiągając poziom 2 384 sztuk. Pomimo tego niezwykłego wzrostu, ten rodzaj paliwa stanowi jedynie 1,3% udziału w rynku, ale nadal stanowi poprawę w porównaniu z 0,4% odnotowanym w ubiegłym roku.
Autobusy
Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE wzrosła o 33,9%, osiągając 2 132 sztuki, co oznacza udział w rynku na poziomie 14,4% w pierwszej połowie 2023 r., w porównaniu do 12,4% w 2022 r. Wśród trzech największych rynków bloku, Hiszpania odnotowała wzrost o 755,9%, a następnie Francja (+89,9%) i Niemcy (+18,1%). Autobusy hybrydowo-elektryczne utrzymały dynamikę (wzrost sprzedaży o 160,5%), a udział w rynku wzrósł ponad dwukrotnie w porównaniu z pierwszą połową 2022 r. (z 6,2% do 14%). Do tego wyniku przyczynił się znaczny wzrost na drugim i trzecim co do wielkości rynku, we Francji (+886%) i Hiszpanii (+180,3%). Wraz z Niemcami, Francja i Hiszpania odpowiadają za 82,4% wszystkich rejestracji autobusów hybrydowych w UE. Pomimo przejścia na modele elektryczne i hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 63%.