Zmiana strategii z powodu spowolnienia sprzedaży EV
Przesunięcie premiery elektrycznej Octavii to efekt spowolnienia sprzedaży samochodów elektrycznych, co zmusiło czeską markę do ponownego przemyślenia swoich planów. Jak wyjaśnił Zellmer, popyt na pojazdy elektryczne w Europie, w tym kluczowych rynkach, takich jak Wielka Brytania czy Niemcy, nie rozwija się zgodnie z oczekiwaniami. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA), udział samochodów elektrycznych na rynku w pierwszej połowie 2024 roku wyniósł 14%, co stanowi spadek względem analogicznego okresu poprzedniego roku (15,1% między styczniem a sierpniem 2023 r.).
Powodów tego spowolnienia jest kilka. Zellmer wskazuje na problemy związane z infrastrukturą ładowania, obawy o zasięg, wysokie koszty energii elektrycznej, a także znacząco wyższe ceny samochodów bateryjnych w porównaniu do modeli spalinowych. Pomimo postępu technologicznego, Skoda zdaje sobie sprawę, że konsumenci nie są jeszcze gotowi na masowe przejście na elektromobilność – stwierdził.
Elektryczna Octavia – zmienione priorytety
Elektryczna wersja Octavii, która ma być jednym z kluczowych modeli w nowej gamie pojazdów elektrycznych Skody, miała początkowo trafić na rynek w 2026 roku jako duże kombi, odpowiadające rozmiarowo obecnej Octavii (4,7 metra długości). Nowy model miał być oparty na platformie MEB Grupy Volkswagena, lecz Zellmer jasno dał do zrozumienia, że rozwój tego pojazdu zostanie przesunięty na dalszy plan.
Zamiast tego, Skoda skupi się na innych modelach elektrycznych, takich jak siedmiomiejscowy SUV o nazwie „Space”, który zadebiutuje w 2026 roku, oraz mniejszych crossoverach, jak kompaktowy SUV Elroq, który właśnie został zaprezentowany. Kolejnym modelem elektrycznym, który trafi na rynek, będzie Epiq – mały elektryk z ceną około 25 000 euro, planowany na 2025 rok.
Skoda – odpowiedź na potrzeby konsumentów
Spowolnienie sprzedaży samochodów elektrycznych sprawiło, że Skoda zdecydowała się przedłużyć ofertę swoich popularnych modeli z silnikami spalinowymi. Wcześniej marka planowała wycofać auta takie jak Fabia, Kamiq i Scala do 2027 roku. Jednak w obliczu obecnych realiów rynkowych, te modele pozostaną w ofercie przynajmniej do końca dekady.
Zellmer zaznaczył w wywiadzie, że decyzja o przedłużeniu cyklu życia małych modeli spalinowych to odpowiedź na realne potrzeby konsumentów, którzy wciąż preferują bardziej tradycyjne rozwiązania napędowe. Jak powiedział: „Zawsze mówiliśmy, że będziemy odpowiadać na potrzeby konsumentów, a nie na to, co naszym zdaniem jest właściwą metodą transportu”.
Wyzwania i perspektywy rynku elektrycznych aut
Opóźnienie premiery elektrycznej Octavii to wyraźny sygnał, że transformacja na rynku motoryzacyjnym nie przebiega tak płynnie, jak początkowo zakładano. Pomimo rosnącej presji na zmniejszanie emisji CO2 oraz coraz bardziej restrykcyjnych norm dotyczących emisji spalin w Europie, konsumenci nie są jeszcze w pełni przekonani do zakupu pojazdów elektrycznych.
Skoda, podobnie jak inne marki, musi dostosować swoją ofertę do zmieniających się warunków rynkowych. W nadchodzących latach elektryfikacja gamy modeli pozostaje priorytetem, ale jak pokazują decyzje zarządu firmy, przejście na elektromobilność będzie stopniowe i bardziej elastyczne, niż pierwotnie zakładano.
Co w ofercie EV?
Czeska marka posiada w ofercie model Enyaq, który był pierwszym całkowicie elektrycznym SUV-em Skody, dostępnym na polskim rynku w dwóch wersjach nadwozia: standardowej oraz coupé. Model Enyaq 80 Advanced wyposażony jest w baterię o pojemności 82 kWh i generuje moc 204 KM. Zużycie energii w cyklu mieszanym wynosi 16,1 kWh/100 km, a cena tego wariantu to 294 950 zł. Z kolei wersja Enyaq 60 Clever z mniejszą baterią 62 kWh i mocą 132 kW (179 KM) zużywa 16,2 kWh/100 km, oferując bardziej przystępną cenę wynoszącą 242 750 zł.
Kolejnym modelem w ofercie Skody jest debiutujący właśnie Elroq. To elektryczny SUV z silnikiem o mocy 210 kW (286 KM) i momencie obrotowym 545 Nm. Auto przyspiesza do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 180 km/h. Czeski SUV ma baterię litowo-jonową o pojemności 82 kWh (77 kWh netto), która oferuje zasięg wynoszący ok. 450 km.
OW