Jak mogłaby wyglądać Kia EV9, gdyby trochę… skurczyła się w praniu? Odpowiedź na to pytanie przyniosła dzisiejsza premiera modelu EV3. Samochód ma 4,3 metra długości, co sprawia, że gra w podobnej lidze wielkościowej, co wspomniane VW ID.3, Volvo EX30, Renault Megane E-Tech czy Hyundai Kona. Jego pozostałe wymiary prezentują się następująco: 1850 mm szerokości, 1560 mm wysokości, rozstaw osi 2680 mm. Ten ostatni parametr wypada tak samo, jak w o wiele dłuższym Sportage.
Stylistyka jakby znana
Jeśli chodzi o stylistykę – wspomniane podobieństwo do EV9 widać na pierwszy rzut oka. Samochód ma pionowe reflektory umieszczone na boku karoserii, nazywane „kłami tygrysa”. Widać też masywne błotniki z przodu i z tyłu. W tylnej części auta uwagę zwracają wąskie lampy łączące się płynnie ze słupkami C. Auto może wydawać się kanciaste, charakteryzuje się jednak dobrą aerodynamiką – współczynnik oporu powietrza wynosi 0,263.
EV3 będzie dostępne w dziewięciu różnych kolorach nadwozia. Cztery z nich stworzono specjalnie do tego auta – Shale Grey, Aventurine Green, Forst Clue oraz Terracotta.
Wnętrze inspirowane naturą
Wnętrze samochodu było – zdaniem producenta – inspirowane naturą. Świadczą o tym kolory przypominające kolory ziemi, a do wykończenia użyto materiałów pochodzących z recyklingu. Kierowca ma do dyspozycji 12-calowy wyświetlacz head-up, a także trzy „tradycyjne” ekrany. Ten za kierownicą i na szczycie konsoli środkowej mają przekątną 12,3 cala. Pomiędzy nimi umieszczono dodatkowy, 5-calowy wyświetlacz służący do obsługi klimatyzacji. Wentylacja ma także osobny panel z fizycznymi przełącznikami, a poniżej umieszczono także panel ze skrótami do poszczególnych funkcji.
Bagażnik Kii EV3 ma pojemność 460 litrów. To imponujący wynik, jak na wielkość auta. Z przodu umieszczono także 25-litrowy schowek np. na kable.
Parametry
Jak prezentuje się kwestia zasięgu i mocy koreańskiego SUV-a? Moc zawsze jest (przynajmniej jak na razie) taka sama i wynosi 204 KM. Moment obrotowy to 283 Nm. Pojemność akumulatora różni się w zależności od wersji. Bazowa ma baterię 58,3 kWh, a ta o nazwie Long Range – 81,4 kWh. Zasięg to od 410 do 600 km według WLTP. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi w EV3 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 170 km/h.
Ile trwa uzupełnianie energii w akumulatorach? „Zaawansowany system zarządzania ładowaniem EV3 umożliwia naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent w około 31 minut” – podaje producent w swoich materiałach.
Kia EV3 wyróżnia się funkcją V2L, czyli vehicle-to-load. To nowość w segmencie elektrycznych, kompaktowych SUV-ów. Koreański model może więc ładować urządzenia zewnętrzne, takie jak na przykład laptopa, ekspres do kawy, małą lodówkę albo suszarkę do włosów.
Nowa rekuperacja
EV3 to pierwszy model marki, w którym zastosowano nową technologię hamowania regeneracyjnego i-Pedal 3.0. Co to oznacza? Poziom hamowania regeneracyjnego można ustawić zgodnie z preferencjami kierowcy. Co ważne, umożliwia jazdę za pomocą jednego pedału – czyli auto może zatrzymać się do zera po zdjęciu nogi z gazu.
Samochód ma też asystenta głosowego wykorzystującego system sztucznej inteligencji, a także m.in. zdalnego asystenta parkowania czy zestaw audio Harman Kardon. Kia EV3 w lipcu trafi do sprzedaży w Korei. W drugiej połowie roku pojawi się także w Europie, w tym w Polsce. O sukcesie tego modelu z pewnością zadecyduje cena.
MA