Polscy inżynierowie odpowiadali za zarządzanie projektem, projekt mechaniczny i elektryczny, testy, wdrożenie do produkcji, a także – wspólnie z kolegami z ABB we Włoszech – za certyfikację.
– Wykorzystaliśmy design uznanej ładowarki Terra, zmieniając jej wygląd, gabaryty i dodając nowe funkcjonalności. Efektem jest mobilna ładowarka dużych mocy, z rozwiązaniem do łatwiejszego przenoszenia, a także oprogramowaniem monitorującym i kilkoma autorskimi rozwiązaniami – powiedział Paweł Błaszczyk z zespołu odpowiedzialnego za projekt urządzenia.
Urządzenie może ładować dwa pojazdy jednocześnie mocą 80kW każdy. To istotna zmiana, ponieważ do tej pory zespoły Formuły E potrzebowały dwóch ładowarek, aby móc naładować przed wyścigiem swoje bolidy w tym samym czasie.
Ładowarka przeszła badania wibracyjne na specjalnej platformie testowej w Polsce, aby mieć pewność, że będzie działać niezawodnie również w niesprzyjających warunkach podczas dnia wyścigowego. Rozwiązanie miało już swój udany, oficjalny debiut – w czasie grudniowych, przedsezonowych testów na torze w Walencji, w których wzięły udział 22 bolidy z 11 zespołów.
W stworzeniu oficjalnej ładowarki Formuły E brali udział nie tylko Polacy. W projekt zaangażowani byli również inżynierowie ABB z Włoch (certyfikacja i produkcja), Niderlandów (oprogramowanie) oraz Stanów Zjednoczonych czy Kanady.
Od przyszłego roku ABB będzie mieć status oficjalnego dostawcy ładowania dla Formuły E. – Postęp techniczny i zrównoważona innowacja są wpisane w ideę ABB FIA Formula E. Mobilne ładowarki ABB ustanawiają branżowy standard i będą stanowić część krytycznej infrastruktury, która zademonstruje, że wysoka wydajność i zrównoważony rozwój mogą współistnieć bez żadnych kompromisów – powiedział prezes Formuły E Jamie Reigle.
ABB jest światowym liderem w rozwiązaniach ładowania dla pojazdów elektrycznych. Od momentu wejścia na rynek w 2010 roku, firma sprzedała ponad 40 tys. szybkich ładowarek prądu stałego oraz 800 tys. ładowarek AC w ponad 85 krajach świata.