Na niemiecki rynek wjechał Polstar numer 4. Jest dużo droższy od Tesli ale też cechuje się większymi gabarytami oraz … brakiem tylnej szyby – oto najważniejsza cecha wyróżniająca Polestara 4. Ten model szwedzkiej firmy (czyli elektrycznej dywizji marki Volvo) ma 4,84 metra długości i 2,999 metra rozstawu osi. Mówimy więc o aucie większym o „pół rozmiaru” od Tesli Model Y. Widok na to, co dzieje się za autem kierowca uzyskuje za sprawą patrzenia w cyfrowe lusterko wsteczne. Obraz jest w nim zapewniany przez kamerę. Rozwiązanie tyleż nowoczesne, co kontrowersyjne – dzięki niemu o Polestarze 4 sporo się mówi, ale nie każdy jest przekonany, że to dobry pomysł.
Imponujące parametry
Szwedzki produkt (właścicielem jest chiński koncern Geely), przekonuje za to danymi technicznymi. W każdej odmianie „Czwórka” ma duży akumulator 100 kWh (95 kWh pojemności użytecznej). W wersji Long Range Dual Motor jego moc wynosi aż 544 KM, a moment obrotowy to 686 Nm. Setka pojawia się na zegarach (czy raczej na wyświetlaczu) takiego samochodu w 3,8 s od startu. Z kolei tańsza odmiana Long Range Single Motor ma napęd na tył, 272 KM, 343 Nm i osiąga 100 km/h w 7,4 sekundy. Zasięg to 610 km (WLTP).
Droższy od Tesli
Ile kosztuje Polestar 4? Właśnie podano ceny na rynku amerykańskim. Startują od 56 300 dolarów (ok. 225 450 zł) za wersję Long Range Single Motor. Topowy model to wydatek 74 300 dolarów (ok. 297530 zł). Z punktu widzenia klienta na naszym rynku znaczenie ma informacja, że Polestar 4 kosztuje nieco więcej od Tesli Model Y, nadrabia jednak taką różnicę większymi wymiarami, mocą i zasięgiem. Kolejnym istotnym konkurentem Polestara 4 może być nowe, elektryczne Porsche Macan – niemiecka propozycja jest jednak znacznie droższa i słabsza.
Jak prezentują się ceny „czwórki” na rynku europejskim? Samochód jest oferowany np. w Niemczech, gdzie kosztuje co najmniej 61 900 euro (ok. 266 020 zł). To ponownie więcej niż w przypadku Modelu Y (Tesla Model Y, kosztuje w Niemczech od 44 990 euro (ok. 193 348 zł) za Standard Range i 52 490 euro (ok. 225 580 zł) za Long Range) i znacznie mniej niż przy cenie Porsche Macana (start od 84 100 euro, w Polsce – od 386 000 zł). Ile mógłby kosztować nad Wisłą? Po przeliczeniu ceny bazowej i uwzględnieniu różnic podatkowych między naszym krajem a sąsiadami z Zachodu, cena bazowa Polestara 4 mogłaby kształtować się na poziomie nieco ponad 240 000 złotych.
Sprawiłoby to, że ten model walczyłby nie tylko ze wspomnianą Teslą, ale i VW ID.7 czy ID.4, Skodą Enyaq, a z półki modeli droższych z Audi Q6 e-tron (tutaj na ceny musimy poczekać, w Niemczech start od równowartości 333 000 zł) czy… z modelami ze stajni Volvo w rodzaju EX40 (dawniej XC40 Recharge). Polestar 4 jest zresztą w Niemczech tańszy od XC60 w wersji hybrydowej plug-in.
W Polsce na razie nie
Nie wiadomo jednak na razie nic na temat planów ewentualnego wprowadzenia marki Polestar do Polski. Jej gama się rozrasta i staje coraz bardziej atrakcyjna, a Polacy od lat lubią „siostrzane” Volvo (XC60 jest najlepiej sprzedającym się modelem segmentu premium nad Wisłą przez 14 lat bez przerwy). To jednak prawdopodobnie pieśń przyszłości. Polestar 4 mógłby zrobić u nas karierę… o ile klienci pogodziliby się z brakiem tylnej szyby.
MA