Home Pojazdy Transport ciężki Renault Trucks Elektryczna ciężarówka o zasięgu 600 km w sprzedaży od 2025 roku

Renault

Elektryczna ciężarówka o zasięgu 600 km w sprzedaży od 2025 roku

Renault

Elektryczna ciężarówka o zasięgu 600 km w sprzedaży od 2025 roku

Fot. Renault Trucks
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Zamówienia na nowe Renault E-Tech T zaczną być przyjmowane od drugiego półrocza przyszłego roku. Ciężarówka przejedzie na jednym ładowaniu 600 km. Zdaniem firmy, otwiera to „nowe możliwości dekarbonizacji transportu”.

Po przejechaniu 30 milionów kilometrów we flotach przewoźników, elektryczne ciężarówki Renault Trucks już ograniczyły emisję CO2 w transporcie o 29 000 ton” – podaje francuski producent. Obecnie, gama użytkowych i ciężarowych Renault na prąd składa się z modeli Trafic, Master E-Tech D, E-Tech C różnej wielkości i skierowanych do różnego typu odbiorców, od tych szukających pojazdów do użytkowania miejskiego aż po długodystansowe.

Długodystansowiec, czyli E-Tech T

Zaprojektowany do transportu długodystansowego, E-Tech T o rozszerzonym zasięgu wzbogaci ofertę elektryczną producenta bez zastępowania obecnych rozwiązań” – podaje producent. E-Tech T ma oferować szeroką gamę konfiguracji i wyposażenia dodatkowego dostosowanego do konkretnych zastosowań. Renault pomoże zresztą przewoźnikom, oferując im zaawansowane narzędzia symulacyjne – wszystko po to, by firmy lepiej dopasowały auto do swoich potrzeb.

Zasięg tej ciężarówki na jednym ładowaniu to 600 km. Zwiększony zasięg w porównaniu z poprzednikami uzyskano poprzez integrację nowego komponentu – a mianowicie osi elektrycznej. Nowa technologia E-axle umożliwia grupowanie wszystkich elementów układu napędowego (silników elektrycznych i skrzyni biegów) z tyłu pojazdu, uwalniając miejsce między bocznymi elementami. Można tam zmieścić dodatkowe akumulatory.

Pojawienie się tej elektrycznej ciężarówki przyspieszy przejście na mobilność elektryczną – powiedział Emmanuel Duperray, Starszy Wiceprezes ds. Elektromobilności w Renault Trucks. – Wierzymy, że zasięg 600 km na jednym ładowaniu, w połączeniu z rozwojem publicznych sieci infrastruktury ładowania do 2026 r. – w szczególności poprzez nasze wspólne przedsięwzięcie Milence – umożliwi nam osiągnięcie parytetu operacyjnego (z technologią oleju napędowego), którego oczekują nasi klienci – dodał.

Milence to wspólne przedsięwzięcie firm MAN, Mercedes, Scania, Renault I Volvo, mające na celu budowę sieci ładowarek do aut ciężarowych. Partnerzy zebrali w tym celu pół miliarda euro. Pierwszy obiekt sieci otwarto na początku grudnia 2023 r. w Holandii, w Venlo, kolejne – we Francji. W sieci Milence ma obowiązywać stała kwota bez względu na lokalizację stacji, czyli 0,399 euro za kWh. W przeliczeniu na złotówki, to 1,71 zł za kWh.

Zasięg? Nie za wszelką cenę

Jeśli mówimy o zasięgu – 600 km, to z całą pewnością dużo, ale… pewnie mogłoby być więcej. Dlaczego nie mówimy o sprzęcie, który pokonuje bez uzupełniania energii w akumulatorach nawet i 1000 km? Jak zapewnia cytowany przez markę Emmanuel Duperray, „nie chcemy brać udziału w wyścigu o jak najdłuższy dystans pokonany na jednym ładowaniu. Nadwymiarowe akumulatory obniżają ładowność, podnoszą całkowite koszty operacyjne i zwiększają ślad środowiskowy. Zasadniczo ciężarówka elektryczna jest droższa niż pojazd spalinowy. Musimy przemyśleć logistykę niskoemisyjną, innymi słowy, ponownie rozważyć wzorce transportu, aby zoptymalizować wykorzystanie pojazdów transportowych, a tym samym obniżyć koszt na kilometr”. Firma zachęca klientów, by nie wybierali akumulatorów „na wyrost” – czyli by dostosowali je do swoich rzeczywistych potrzeb.

Zamówienia na nowy model ruszą w drugim półroczu 2025 roku. Produkcja będzie się odbywać w fabryce w Bourg-en-Bresse. Od 2023 r. montowane są tam inne elektryczne pojazdy Renault Trucks.

MA

Źródło: Ciężarówka będzie dostosowana do rzeczywistych potrzeb klientów - podkreśla producent
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory