Kompendium wiedzy

E
Wróć do listy haseł chevron_right

Eksploatacja

Komfort, osiągi i właściwości jezdne

W przeciwieństwie do pojazdów konwencjonalnych, samochody całkowicie elektryczne (BEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV) poruszające się w trybie zeroemisyjnym dysponują maksymalnym momentem obrotowym już na starcie, co przekłada się na bardzo dobrą dynamikę i elastyczność przy każdej prędkości. To cecha, która ma szczególne znaczenie zarówno na trasie przy wyprzedzaniu, jak i w mieście np. podczas włączania się do ruchu czy wykonywania szybkich manewrów. Akumulator trakcyjny samochodów elektrycznych często umieszczany jest w podwoziu, co wpływa na obniżenie środka ciężkości pojazdu, a w rezultacie poprawę stabilności, zarówno podczas jazdy na wprost jak i pokonywania zakrętów.

Do wyboru kierunku jazdy w pojazdach całkowicie elektrycznych (BEV) służy prosty selektor w formie dźwigni, joysticka lub przycisków. Samochody tego typu zazwyczaj nie są wyposażane w skrzynię biegów. W rezultacie oferują bardzo płynne przyspieszanie, bez szarpnięć, opóźnień oraz wibracji ze strony układu napędowego.

Dzięki systemom rekuperacji energii niektóre modele samochodów elektrycznych pozwalają zarówno na przyspieszenie, jak i hamowanie za pomocą pedału gazu. To funkcja, która dodatkowo poprawia komfort pracy kierowców podczas wykonywania codziennych obowiązków, zwłaszcza w miejskich korkach.

Kolejną zaletą BEV oraz PHEV w trybie zeroemisyjnym jest wyjątkowo cicha praca układu napędowego. Samochody elektryczne emitują średnio o 3-20 dB mniej niż porównywalne pojazdy spalinowe. W praktyce przekłada się to na nawet 50% redukcję poziomu hałasu i wysoki komfort kierowcy, pasażerów oraz osób postronnych mieszkających w miastach i w pobliżu ruchliwych dróg.

Komfort, osiągi i właściwości jezdne

Układy napędowe pojazdów spalinowych składają się średnio z aż 2 tys. ruchomych części. Znaczna część tych podzespołów może ulec awarii. Dla porównania liczba komponentów w napędach elektrycznych wynosi ok. 20. To sprawia, że pojazdy elektryczne są o wiele bardziej niezawodne od swoich konwencjonalnych odpowiedników.

Konstrukcja BEVów nie obejmuje m.in. rozrządu, turbosprężarki, skrzyni biegów, sprzęgła, pomp paliwa, pompowtryskiwaczy, układu wydechowego czy filtra DPF – czyli wszystkich tych elementów, które w samochodach spalinowych są szczególnie narażone na usterkę lub szybkie zużycie. Silniki elektryczne teoretycznie są w stanie wytrzymać przebiegi sięgające 10 mln km.

Wysoką odporność na zużycie wykazują również baterie trakcyjne EV. Technologia zarządzania akumulatorem litowo-jonowym pozwala znacząco spowolnić spadek pojemności energetycznej, a wiedza o odpowiedniej eksploatacji – uniknąć kluczowych błędów przyspieszających degenerację ogniw. Obecnie wielu producentów udziela dłużej gwarancji na akumulator niż na sam pojazd: często na 8 lat lub 160 000 km przebiegu. W przypadku wybranych modeli gwarancja na baterie obejmuje aż 10 lat lub milion przejechanych kilometrów.

Podzespoły

service and usage

Prostsza konstrukcja układu napędowego pojazdów elektrycznych oznacza mniej elementów eksploatacyjnych oraz zdecydowanie niższe koszty eksploatacyjne.

W BEVach nie trzeba wymieniać oleju (ani filtru oleju), filtra powietrza, świec zapłonowych, pasków osprzętu czy płynu chłodniczego silnika. W rezultacie koszty przeglądu samochodów elektrycznych są średnio o ok. 50% niższe niż koszty przeglądów porównywalnych modeli z silnikami spalinowymi. Jednocześnie czynności serwisowe trwają znacznie krócej, a kierowcy EV tracą mniej czasu na odbiór swojego pojazdu z warsztatu. Ograniczona ilość płynów eksploatacyjnych wiąże się również z mniejszym ryzykiem wystąpienia irytujących i – przede wszystkim – szkodliwych dla środowiska wycieków.

Dzięki układom hamowania rekuperacyjnego (odzyskowego) mniejszym obciążeniom podlega także układ hamulcowy. W konsekwencji użytkownicy samochodów elektrycznych wymieniają klocki, tarcze i płyn hamulcowy nawet dwukrotnie rzadziej niż kierowcy pojazdów spalinowych.

Wróć do lisy haseł chevron_right