Artykuł opublikowany w:

Home Magazyn Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3

Elektryki na służbie

Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3

Elektryki na służbie

Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3

Jacek Krzyżanowski po terenie o powierzchni 10 tysięcy hektarów porusza się sprawnie modelem Kia e-Soul
Przeczytasz w 6 min
Przeczytasz w 6 min

Lasy Państwowe (LP) to potężna struktura, pod kuratelą której jest dziś ok. 7 milionów hektarów polskich lasów. To też jedna z pierwszych dużych instytucji, która od kilku lat stawia na elektromobilność. Jej przygoda rozpoczęła się od modelu BMW i3. Choć elektryczne pojazdy różnego rodzaju na razie stanowią ułamek wykorzystywanej floty, to ich liczba systematycznie się zwiększa. Podobnie jak infrastruktura ładowania z której korzystają leśnicy, ale również elektromobilni odwiedzający magiczne miejsca na łonie natury. Zadaliśmy Lasom Państwowym trzynaście pytań na temat ich udziału w transformacji napędowej i planów. Maciej Gis przeprowadził też ciekawą rozmowę z p. Jackiem Krzyżanowskim, Nadleśniczym w Lutówku, dla którego elektryczny samochód stał się podstawowym narzędziem pracy.

Jaką powierzchnią leśną zarządzają dziś Lasy Państwowe (LP)?

Lasy Państwowe zarządzają blisko 77% lasów w Polsce, co stanowi powierzchnię ponad 7 mln ha.

Jakie samochody elektryczne użytkujecie?

Są to przede wszystkim osobowe samochody elektryczne: głównie KIA e-Soul i BMW i3, a także Hyundai Kona EV oraz Nissan e-NV200. Ponadto w Lasach Państwowych użytkowane są także elektryczne: motocykle, meleksy, a nawet rowery i hulajnogi (w ośrodkach leśnych związanych z turystyką, gdzie są one wypożyczane gościom ośrodków).

Ile jest pełnych elektryków (BEV)? Jaki jest ich procentowy udział w całej flocie LP?

25 pojazdów. Jest to ułamek procenta całej floty samochodów w Lasach Państwowych. Planujemy jednak, w ramach projektu „Las Energii” powiększyć naszą flotę w 2023 r. o około 50 szt. BEV.

Jakie to są marki i jakiego typu?

Marki i modele pojazdów, które są już użytkowane w LP przedstawiają się następująco:

Dlaczego takie, a nie inne? Co było kryterium wyboru?

O wyborze danych modeli decydują przede wszystkim techniczne parametry takie jak:

  • pojemność akumulatora  
  • zużycie energii elektrycznej 
  • możliwości szybkiego ładowania
  • realny zasięg pojazdu
  • typ nadwozia
  • pompa ciepła
  • dostępność
  • cena
  • wyposażenie

W praktyce przekładają się one na bezpośrednie użytkowanie samochodu, począwszy od zasięgu wynikającego z dużej pojemności akumulatora czy niższych kosztów przeglądów okresowych, a skończywszy na znikomej awaryjności wskazanych BEV. Potwierdzają to opinie zbierane od użytkowników.

Ponadto przywiązujemy wagę do domykania obiegu materiałów wykorzystywanych w produkcji kupowanych przez nas elektryków. Zwracamy uwagę, jakie materiały są stosowane w pojazdach – na ile ich elementy zostały wykonane z surowców z recyklingu albo mogą być poddane recyklingowi po wycofaniu pojazdów z użycia. Jest dla nas również ważne, czy do produkcji danego auta została wykorzystana energia wyprodukowana z OZE.   

Jak jest forma korzystania z pojazdów elektrycznych? Leasing, wynajem, gotówka?

Aktualnie wszystkie samochody są kupowane bezpośrednio na własność Lasów Państwowych.

Czy w procesie pozyskania BEV korzystacie z dofinansowania? Jeśli tak, to od kogo i jakiego typu?

Lasy Państwowe nie korzystały do tej pory z żadnych form dofinansowania, ale śledzimy możliwości w tym zakresie i nie wykluczamy korzystania z nich w przyszłości.

Proszę przedstawić plany zakupowe BEV na 2023 r. i lata kolejne.

Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji postępowania przetargowego, w ramach którego planujemy zakup 50 szt. samochodów elektrycznych.

  • 10 szt. samochodów 5-osobowych
  • 20 szt. samochodów typu SUV
  • 10 szt. samochodów 8-osobowych
  • 10 szt. samochodów 9-osobowych


W 2023 r. planuje się ogłoszenie kolejnego przetargu na zakup samochodów osobowych oraz typu SUV z dostawą na rok 2024 w podobnej liczbie jak w roku 2023.

Rozmowa elektromobilni.pl z Jackiem Krzyżanowskim, Nadleśniczym w Lutówku

Nadleśnictwo Lutówko

Jak terytorialnie na mapie Polski są „rozłożone” BEV-y? Czy są miejsca, gdzie są np. intensywniej użytkowane?

Najwięcej samochodów BEV jest użytkowanych w Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu oraz Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie.

Najstarsze samochody, które zostały przekazane do użytkowania w Lasach Państwowych (2018 r.) to 13 sztuk BMW i3. Trafiły one do Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych oraz jednostek Lasów Państwowych:

  • RDLP w Gdańsku
  • RDLP w Białymstoku
  • RDLP w Lublinie
  • RDLP w Łodzi
  • RDLP w Poznaniu
  • RDLP w Pile 
  • RDLP w Krakowie 
  • RDLP we Wrocławiu
  • RDLP w Radomiu
  • RDLP w Toruniu
  • RDLP w Szczecinku 
  • RDLP w Zielonej Górze
  • RDLP w Katowicach
  • Nadleśnictwo Gdańsk z siedzibą w Gdyni

Następnym pojazdem BEV wprowadzonym do floty LP w 2018 r. jest Nissan e-NV200 Van, pojazd 5-miejscowy z bagażem – użytkowy, dla Nadleśnictwa Srokowa w Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie. Ostatnią marką, która została wprowadzona do floty LP w 2021 r. i 2022 r. jest miejski crossover Kia Soul w następujących nadleśnictwach:

  • Nadleśnictwo Dębno, RDLP w Toruniu
  • Nadleśnictwo Solec Kujawski, RDLP w Toruniu
  • Nadleśnictwo Włocławek, RDLP w Toruniu
  • Nadleśnictwo Dębno, RDLP w Szczecinie 
  • Nadleśnictwo Bogdaniec, RDLP w Szczecinie
  • Zespół Składnic Stargard, RDLP w Szczecinie
  • Nadleśnictwo Puławy, RDLP w Lublinie
  • Nadleśnictwo Pisz, RDLP w Białystok
  • Nadleśnictwo Sława Śląska, RDLP w Zielonej Górze  

Jakie funkcje pełnią samochody elektryczne (patrolowe, dostawcze inne) i do kogo są przypisane (Leśniczy, Straż Leśna?)

Wszystkie auta są wykorzystywane do transportu osób, przemieszczania się na obszarze danej jednostki LP i w codziennej pracy przez leśników. Pomagają w wypełnianiu obowiązków w terenie, w lesie – podczas monitoringu obszarów leśnych, zadań związanych z ochroną lasu, weryfikacji prac leśnych, patroli straży leśnej itd.

Niektóre służą również do zadań związanych z obsługą ruchu turystycznego, np. w Wilczym Szańcu, który leży na terenie Nadleśnictwa Srokowo czy w arboretum w Nadleśnictwie Wirty.  Samochody są wykorzystywane przez pracowników różnych szczebli.

Obecnie testujemy także wykorzystanie motocykli elektrycznych jako pojazdów przeznaczonych dla straży leśnej, w przypadku której cicha praca silnika pojazdu ma niebagatelne znaczenie.

Jakie zalety mają elektryki? Jakie wady?

Użytkowanie elektryków bardzo mocno koresponduje z warunkami pracy leśników, która odbywa się w przeważającej części na łonie przyrody, często na obszarach chronionych, cennych przyrodniczo.

Są to miejsca, w których takie cechy elektryków jak: cicha praca silnika (brak hałasu) czy nieemitowanie spalin – mają dodatkowe znaczenie. Elektromobilność idzie więc w parze z wrażliwością na aspekty przyrodnicze.

Szkolenie przeprowadzone dla Lasów Państowowych z zakresu użytkowania pojazdów elektrycznych
Leśnicy użytkujący elektryczne samochody SUVy zwracają także uwagę na to, że wykazują się one większą dzielnością w terenie w porównaniu z samochodami spalinowymi – ze względu na stały moment obrotowy silnika.
Oczywiście nie pomijamy innych podstawowych zalet elektryków, takich jak zerowa emisja zanieczyszczeń, która stanowi priorytet w czasach kryzysu klimatycznego, stosunkowo niskie koszty ładowania, a także „czystsza” eksploatacja wynikająca z zastosowania mniejszej ilości olejów i smarów.

Jeśli chodzi o wady, to w pierwszych modelach były to oczywiście zasięg oraz brak punktów ładowania. Sieć ładowarek jednak rozwija się, a nowsze modele posiadają coraz lepsze parametry, chociażby w zakresie pojemności baterii, co pozwala na pokonywanie dłuższych tras.

Pojazdy testowe wykorzystywane podczas szkolenia dla lasów państwowych

Jakie są Wasze doświadczenia/przemyślenia z dotychczasowego użytkowania BEV?

Na pierwszym miejscu należy wymienić bardzo niskie koszty eksploatacyjne, następnie łatwość obsługi oraz bezawaryjność. W przeciągu kilku lat użytkowania naszych samochodów nie odnotowaliśmy żadnej poważniejszej usterki czy awarii. W autach elektrycznych nie mamy bowiem do czynienia z ok. 12 tysiącami części, a nawet z 6-krotnie mniejszą ich liczbą. Co więcej, są to części znacznie mniej obciążone eksploatacyjnie, a przez to trwalsze i wymagające znacznie rzadszej wymiany.

Doceniamy fakt, że nowe technologie i rozwiązania pozwalają coraz lepiej zarządzać zużyciem energii, przebiegiem pojazdów, czasem pracy. Naszym celem jest też budowa systemu zarządzania całą flotą pojazdów elektrycznych w formie elektronicznej, bez użycia dokumentacji papierowej charakterystycznej dla rozliczeń prowadzonych dla pojazdów spalinowych.

Zależy nam także, aby energia, którą ładowane są samochody w LP, pochodziła ze źródeł odnawialnych. To już się dzieje, ponieważ instalacji OZE, przede wszystkim paneli fotowoltaicznych, w LP ciągle przybywa. Planowane są budowy w nadleśnictwach większych instalacji fotowoltaicznych o mocy do 1MW, a także (w wybranych miejscach) znacznie większych farm PV, we współpracy z dużymi spółkami energetycznymi. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy również pilotażowy projektu budowy kilku turbin wiatrowych na terenach zarządzanych przez LP, które mają powstać w przeciągu kilku lat.

Jak dziś wygląda infrastruktura ładowania w Lasach Państwowych? Korzystacie z własnych ładowarek (ile ich jest i jakiego typu?) czy z publicznych? Jaki jest plan/model infrastruktury docelowej?

Obecnie Lasy Państwowe posiadają zamontowanych 40 stacji ładowania w różnych częściach Polski. Poniżej znajduje się dokładny ich wykaz.

Projekt „Las Energii” zakłada dalszy rozwój elektromobilności, nie tylko poprzez zakup samochodów zeroemisyjnych, lecz także w zakresie zbudowania własnej niezależnej infrastruktury stacji ładowania samochodów elektrycznych. Część stacji użytkowana będzie na potrzeby wewnętrzne, część pozostanie ogólnodostępna i publiczna.

Docelowo planujemy budowę 400 szt. różnego typu stacji ładowania w Lasach Państwowych w zależności od możliwości przyłączeniowych danej jednostki, począwszy od typu AC 1×22 kWh, 2×22 kWh, a skończywszy na DC min. 75-300 kWh do 2027 r. Wszystkie stacje mają być wykorzystywane do zapewnienia ładowania własnej floty samochodów BEV, a większość z nich jest również przeznaczona do użytku publicznego. Lasy Państwowe są w trakcie wdrażania systemu operatorskiego do nadzorowania i rozliczania wszystkich zbudowanych stacji.

Co ważne, ze względu na usytuowanie nadleśnictw, większość z tych punktów będzie ulokowana na obszarach niewielkich miast lub nawet obszarów wiejskich, uzupełniając ogólnopolski system stacji lokowanych głównie w większych ośrodkach miejskich i przy drogach o dużym natężeniu ruchu.

Budowę stacji planujemy również w miejscach atrakcyjnie turystycznie i przyrodniczo, a także na parkingach leśnych. Stacje te będą ogólnodostępne dla turystów i innych użytkowników lasów.

Przykładowe stacje ładowania z których korzystają Lasy Państwowe. Punkty są również ogólnodostępne.

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator