Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3

Jaką powierzchnią leśną zarządzają dziś Lasy Państwowe (LP)?

Lasy Państwowe zarządzają blisko 77% lasów w Polsce, co stanowi powierzchnię ponad 7 mln ha.

Jakie samochody elektryczne użytkujecie?

Są to przede wszystkim osobowe samochody elektryczne: głównie KIA e-Soul i BMW i3, a także Hyundai Kona EV oraz Nissan e-NV200. Ponadto w Lasach Państwowych użytkowane są także elektryczne: motocykle, meleksy, a nawet rowery i hulajnogi (w ośrodkach leśnych związanych z turystyką, gdzie są one wypożyczane gościom ośrodków).


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - 016 LR5 0261 fot. L. Gwizdziel

Ile jest pełnych elektryków (BEV)? Jaki jest ich procentowy udział w całej flocie LP?

25 pojazdów. Jest to ułamek procenta całej floty samochodów w Lasach Państwowych. Planujemy jednak, w ramach projektu „Las Energii” powiększyć naszą flotę w 2023 r. o około 50 szt. BEV.

Jakie to są marki i jakiego typu?

Marki i modele pojazdów, które są już użytkowane w LP przedstawiają się następująco:

  • KIA e-SOUL miejski crossover
  • BMW i3 Hatchback
  • Nissan e-NV200 Van
  • Hyundai Kona Electric
  • Renault Kangoo Z.E. express 
  • Mercedes Benz EQV
  • Opel Zafira-e Life Family
  • Skoda Enyaq


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - 004 LR5 0183 fot. L. Gwizdziel

Dlaczego takie, a nie inne? Co było kryterium wyboru?

O wyborze danych modeli decydują przede wszystkim techniczne parametry takie jak:

  • pojemność akumulatora  
  • zużycie energii elektrycznej 
  • możliwości szybkiego ładowania
  • realny zasięg pojazdu
  • typ nadwozia
  • pompa ciepła
  • dostępność
  • cena
  • wyposażenie


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - 001 LR5 0167 fot. L. Gwizdziel


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - 002 LR5 0172 fot. L. Gwizdziel

W praktyce przekładają się one na bezpośrednie użytkowanie samochodu, począwszy od zasięgu wynikającego z dużej pojemności akumulatora czy niższych kosztów przeglądów okresowych, a skończywszy na znikomej awaryjności wskazanych BEV. Potwierdzają to opinie zbierane od użytkowników.

Ponadto przywiązujemy wagę do domykania obiegu materiałów wykorzystywanych w produkcji kupowanych przez nas elektryków. Zwracamy uwagę, jakie materiały są stosowane w pojazdach – na ile ich elementy zostały wykonane z surowców z recyklingu albo mogą być poddane recyklingowi po wycofaniu pojazdów z użycia. Jest dla nas również ważne, czy do produkcji danego auta została wykorzystana energia wyprodukowana z OZE.   

Jak jest forma korzystania z pojazdów elektrycznych? Leasing, wynajem, gotówka?

Aktualnie wszystkie samochody są kupowane bezpośrednio na własność Lasów Państwowych.


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - 000 LR5 0186 fot. L. Gwizdziel

Czy w procesie pozyskania BEV korzystacie z dofinansowania? Jeśli tak, to od kogo i jakiego typu?

Lasy Państwowe nie korzystały do tej pory z żadnych form dofinansowania, ale śledzimy możliwości w tym zakresie i nie wykluczamy korzystania z nich w przyszłości.

Proszę przedstawić plany zakupowe BEV na 2023 r. i lata kolejne.

Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji postępowania przetargowego, w ramach którego planujemy zakup 50 szt. samochodów elektrycznych.

  • 10 szt. samochodów 5-osobowych
  • 20 szt. samochodów typu SUV
  • 10 szt. samochodów 8-osobowych
  • 10 szt. samochodów 9-osobowych

W 2023 r. planuje się ogłoszenie kolejnego przetargu na zakup samochodów osobowych oraz typu SUV z dostawą na rok 2024 w podobnej liczbie jak w roku 2023.


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - 008 LR5 0199 fot. L. Gwizdziel


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - 017 LR5 0268 fot. L. Gwizdziel

Rozmowa elektromobilni.pl z Jackiem Krzyżanowskim, Nadleśniczym w Lutówku


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - Obraz1
Nadleśnictwo Lutówko

Jak terytorialnie na mapie Polski są „rozłożone” BEV-y? Czy są miejsca, gdzie są np. intensywniej użytkowane?

Najwięcej samochodów BEV jest użytkowanych w Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu oraz Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie.

Najstarsze samochody, które zostały przekazane do użytkowania w Lasach Państwowych (2018 r.) to 13 sztuk BMW i3. Trafiły one do Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych oraz jednostek Lasów Państwowych:

  • RDLP w Gdańsku
  • RDLP w Białymstoku
  • RDLP w Lublinie
  • RDLP w Łodzi
  • RDLP w Poznaniu
  • RDLP w Pile 
  • RDLP w Krakowie 
  • RDLP we Wrocławiu
  • RDLP w Radomiu
  • RDLP w Toruniu
  • RDLP w Szczecinku 
  • RDLP w Zielonej Górze
  • RDLP w Katowicach
  • Nadleśnictwo Gdańsk z siedzibą w Gdyni

Następnym pojazdem BEV wprowadzonym do floty LP w 2018 r. jest Nissan e-NV200 Van, pojazd 5-miejscowy z bagażem – użytkowy, dla Nadleśnictwa Srokowa w Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie. Ostatnią marką, która została wprowadzona do floty LP w 2021 r. i 2022 r. jest miejski crossover Kia Soul w następujących nadleśnictwach:

  • Nadleśnictwo Dębno, RDLP w Toruniu
  • Nadleśnictwo Solec Kujawski, RDLP w Toruniu
  • Nadleśnictwo Włocławek, RDLP w Toruniu
  • Nadleśnictwo Dębno, RDLP w Szczecinie 
  • Nadleśnictwo Bogdaniec, RDLP w Szczecinie
  • Zespół Składnic Stargard, RDLP w Szczecinie
  • Nadleśnictwo Puławy, RDLP w Lublinie
  • Nadleśnictwo Pisz, RDLP w Białystok
  • Nadleśnictwo Sława Śląska, RDLP w Zielonej Górze  

Jakie funkcje pełnią samochody elektryczne (patrolowe, dostawcze inne) i do kogo są przypisane (Leśniczy, Straż Leśna?)

Wszystkie auta są wykorzystywane do transportu osób, przemieszczania się na obszarze danej jednostki LP i w codziennej pracy przez leśników. Pomagają w wypełnianiu obowiązków w terenie, w lesie – podczas monitoringu obszarów leśnych, zadań związanych z ochroną lasu, weryfikacji prac leśnych, patroli straży leśnej itd.

Niektóre służą również do zadań związanych z obsługą ruchu turystycznego, np. w Wilczym Szańcu, który leży na terenie Nadleśnictwa Srokowo czy w arboretum w Nadleśnictwie Wirty.  Samochody są wykorzystywane przez pracowników różnych szczebli.

Obecnie testujemy także wykorzystanie motocykli elektrycznych jako pojazdów przeznaczonych dla straży leśnej, w przypadku której cicha praca silnika pojazdu ma niebagatelne znaczenie.

Jakie zalety mają elektryki? Jakie wady?

Użytkowanie elektryków bardzo mocno koresponduje z warunkami pracy leśników, która odbywa się w przeważającej części na łonie przyrody, często na obszarach chronionych, cennych przyrodniczo.

Są to miejsca, w których takie cechy elektryków jak: cicha praca silnika (brak hałasu) czy nieemitowanie spalin – mają dodatkowe znaczenie. Elektromobilność idzie więc w parze z wrażliwością na aspekty przyrodnicze.


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - Obraz2
Szkolenie przeprowadzone dla Lasów Państowowych z zakresu użytkowania pojazdów elektrycznych

Leśnicy użytkujący elektryczne samochody SUVy zwracają także uwagę na to, że wykazują się one większą dzielnością w terenie w porównaniu z samochodami spalinowymi – ze względu na stały moment obrotowy silnika.Oczywiście nie pomijamy innych podstawowych zalet elektryków, takich jak zerowa emisja zanieczyszczeń, która stanowi priorytet w czasach kryzysu klimatycznego, stosunkowo niskie koszty ładowania, a także „czystsza” eksploatacja wynikająca z zastosowania mniejszej ilości olejów i smarów.

Jeśli chodzi o wady, to w pierwszych modelach były to oczywiście zasięg oraz brak punktów ładowania. Sieć ładowarek jednak rozwija się, a nowsze modele posiadają coraz lepsze parametry, chociażby w zakresie pojemności baterii, co pozwala na pokonywanie dłuższych tras.


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - Obraz3
Pojazdy testowe wykorzystywane podczas szkolenia dla lasów państwowych

Jakie są Wasze doświadczenia/przemyślenia z dotychczasowego użytkowania BEV?

Na pierwszym miejscu należy wymienić bardzo niskie koszty eksploatacyjne, następnie łatwość obsługi oraz bezawaryjność. W przeciągu kilku lat użytkowania naszych samochodów nie odnotowaliśmy żadnej poważniejszej usterki czy awarii. W autach elektrycznych nie mamy bowiem do czynienia z ok. 12 tysiącami części, a nawet z 6-krotnie mniejszą ich liczbą. Co więcej, są to części znacznie mniej obciążone eksploatacyjnie, a przez to trwalsze i wymagające znacznie rzadszej wymiany.

Doceniamy fakt, że nowe technologie i rozwiązania pozwalają coraz lepiej zarządzać zużyciem energii, przebiegiem pojazdów, czasem pracy. Naszym celem jest też budowa systemu zarządzania całą flotą pojazdów elektrycznych w formie elektronicznej, bez użycia dokumentacji papierowej charakterystycznej dla rozliczeń prowadzonych dla pojazdów spalinowych.

Zależy nam także, aby energia, którą ładowane są samochody w LP, pochodziła ze źródeł odnawialnych. To już się dzieje, ponieważ instalacji OZE, przede wszystkim paneli fotowoltaicznych, w LP ciągle przybywa. Planowane są budowy w nadleśnictwach większych instalacji fotowoltaicznych o mocy do 1MW, a także (w wybranych miejscach) znacznie większych farm PV, we współpracy z dużymi spółkami energetycznymi. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy również pilotażowy projektu budowy kilku turbin wiatrowych na terenach zarządzanych przez LP, które mają powstać w przeciągu kilku lat.

Jak dziś wygląda infrastruktura ładowania w Lasach Państwowych? Korzystacie z własnych ładowarek (ile ich jest i jakiego typu?) czy z publicznych? Jaki jest plan/model infrastruktury docelowej?

Obecnie Lasy Państwowe posiadają zamontowanych 40 stacji ładowania w różnych częściach Polski. Poniżej znajduje się dokładny ich wykaz.


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - EPL tabela lasy emiter


Elektromobilność w Lasach Państwowych zaczęła się od i3 - EPL tabela lasy powerev

Projekt „Las Energii” zakłada dalszy rozwój elektromobilności, nie tylko poprzez zakup samochodów zeroemisyjnych, lecz także w zakresie zbudowania własnej niezależnej infrastruktury stacji ładowania samochodów elektrycznych. Część stacji użytkowana będzie na potrzeby wewnętrzne, część pozostanie ogólnodostępna i publiczna.

Docelowo planujemy budowę 400 szt. różnego typu stacji ładowania w Lasach Państwowych w zależności od możliwości przyłączeniowych danej jednostki, począwszy od typu AC 1×22 kWh, 2×22 kWh, a skończywszy na DC min. 75-300 kWh do 2027 r. Wszystkie stacje mają być wykorzystywane do zapewnienia ładowania własnej floty samochodów BEV, a większość z nich jest również przeznaczona do użytku publicznego. Lasy Państwowe są w trakcie wdrażania systemu operatorskiego do nadzorowania i rozliczania wszystkich zbudowanych stacji.

Co ważne, ze względu na usytuowanie nadleśnictw, większość z tych punktów będzie ulokowana na obszarach niewielkich miast lub nawet obszarów wiejskich, uzupełniając ogólnopolski system stacji lokowanych głównie w większych ośrodkach miejskich i przy drogach o dużym natężeniu ruchu.

Budowę stacji planujemy również w miejscach atrakcyjnie turystycznie i przyrodniczo, a także na parkingach leśnych. Stacje te będą ogólnodostępne dla turystów i innych użytkowników lasów.

Przykładowe stacje ładowania z których korzystają Lasy Państwowe. Punkty są również ogólnodostępne.












REKLAMA