Mercedes-Benz Trucks mierzy wysoko deklarując 100% transformacji floty. Jednak ich reala strategia przemysłowa pozwala na osiągnięcie 74%. Pojawia się, więc pytanie, co do gotowości niemieckiego koncernu do realizacji tak wysoko zdefiniowanych przez siebie celów.
Scania, część grupy Traton, przoduje w bezemisyjnych samochodach ciężarowych. Z wynikiem powyżej 70 punktów Scania może poszczycić się silną strategią przemysłową, zróżnicowaną ofertą ciężkich bezemisyjnych modeli samochodów ciężarowych, kompleksowym łańcuchem wartości akumulatorów, infrastrukturą ładowania i strategią finansowania. Mają dobrą pozycję liderów w branży.
Również należący do grupy Traton MAN osiąga 75% zarówno w zakresie ambicji, jak i strategii. Ich dobrowolne, deklarowane założenia są zgodne z ich strategią przemysłową, o czym świadczy opracowanie obszernej oferty modeli samochodów ciężarowych o zerowej emisji. MAN jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów w zakresie zerowej emisji.
Volvo Trucks i Renault Trucks, część Volvo Group, mają podobne średnie wyniki gotowości. Muszą udoskonalić swoje strategie przemysłowe, integrując silniki elektryczne z platformami i poszerzając ofertę modeli samochodów ciężarowych o zerowej emisji. Wymagany jest dalszy rozwój ich prototypowych ciężarówek ze zoptymalizowanymi pod kątem elektrycznym kabinami lub zasięgiem 450 km.
IVECO stosuje inne podejście, stawiając alternatywne paliwa i technologie nad ciężarówkami z napędem elektrycznym. Chociaż ma to zalety, stwarza wyzwania w realizacji długoterminowych celów zerowej emisji. IVECO powinno rozważyć wprowadzenie elektrycznych platform akumulatorowych, aby dostosować się do trendów branżowych i wymagań klientów.
Natomiast DAF pozostaje w tyle z najsłabszymi wynikami wśród europejskich producentów samochodów ciężarowych. Ponieważ nie ma publicznego celu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych (a rok 2030) i najniższy wynik w łańcuchu wartości akumulatorów, firma DAF musi ulepszyć swoje strategie, wyznaczyć jasne cele i skoncentrować się na rozwoju bezemisyjnych samochodów ciężarowych, aby dogonić liderów w branży.
Podsumowując, strategie europejskich producentów samochodów ciężarowych dotyczące przechodzenia na samochody ciężarowe o zerowej emisji są różne. Podczas gdy niektóre wykazują duże ambicje i kompleksowe strategie, inne wymagają poprawy. Branża jako całość przyjmuje technologie bezemisyjne, co wymaga od producentów ciężarówek dostosowania i dostosowania ich strategii do wymagań zrównoważonego transportu.