Home Pojazdy Transport ciężki eCitaro fuel cell zadebiutował w Barcelonie

Mercedes-Benz

eCitaro fuel cell zadebiutował w Barcelonie

Mercedes-Benz

eCitaro fuel cell zadebiutował w Barcelonie

Seryjna produkcja modelu ma ruszyć jeszcze w tym miesiącu
Fot. Mercedes-Benz
Przeczytasz w < 1 minutę
Przeczytasz w < 1 minutę

Mercedes-Benz na Światowym Szczycie Transportu Publicznego 2023 w Barcelonie (4-7 czerwca) zaprezentował po raz pierwszy model eCitaro fuel cell. Autobus ma zasięg około 400 kilometrów bez konieczności doładowywania. Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest w czerwcu tego roku. Model przechodzi jeszcze ostatnią fazę drobiazgowych badań i testów.

Wysokowydajne akumulatory

W eCitaro fuel cell (podobnie jak w eCitaro) znalazły zastosowanie wysokowydajne akumulatory najnowszej generacji NMC 3 dzięki którym uzyskano duży zasięg. Mercedes zastosował modułową konstrukcję zespołu baterii litowo-jonowych. Są to ogniwa z nową, wysokoenergetyczną katodą NMC (NMC: tlenek litowo-niklowo-manganowo-kobaltowy), ciekłym elektrolitem i „zaawansowaną” anodą grafitową. Skrót NMC (nikiel, mangan, kobalt) pochodzi od składu chemicznego baterii. Zamiast używanych do tej pory pryzmatycznych ogniw baterii o kieszonkowych wymiarach i kształtach niemiecki producent zastosował kompaktowe cylindryczne ogniwa o wysokiej energii chemicznej. Ulepszony skład chemiczny ogniw, w połączeniu ze zoptymalizowanym zestawem baterii, daje w efekcie wyższą całkowitą grawimetryczną i objętościową gęstość energii pakietu baterii. Pojemność 4,93 Ah na ogniwo baterii zapewnia wzrost pojemności o około 50% przy zachowaniu niezmienionej masy.

Testy zbiorników zgodnie z regulaminem

Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej w czerwcu 2023 r. eCitaro fuel cell musiał przejść liczne testy wytrzymałościowe i kontrole sprawności. Ze szczególną uwagą pochylono się nad tematem nowych ogniw paliwowych i instalacji wodorowej. Zbiorniki wodoru zostały już przetestowane zgodnie z nowym regulaminem nr 134 EKG ONZ pod kątem odporności na ogień, uderzenia i temperaturę. Wszystkie komponenty oraz system mocowania na dachu zostały poddane testom wibracyjnym i badaniom na wózkach symulującym uderzenie. Nowy system zarządzania ciepłem, który w efektywny sposób wykorzystuje ciepło generowane przez ogniwo paliwowe, przeszedł szeroko zakrojone testy laboratoryjne i praktyczne w ekstremalnie gorących i zimnych warunkach otoczenia.

Źródło: Mercedes-Benz
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory