Elektryfikacja gamy modelowej to jeden z najważniejszych trendów w motoryzacji. Audi nie pozostaje w tyle – w 2018 roku marka zaprezentowała swojego pierwszego seryjnego SUV-a z napędem elektrycznym, model e-tron. Samochód od razu stał się hitem i utorował drogę dla całej rodziny zelektryfikowanych modeli z Ingolstadt.
Sukces e-trona dowodzi, że Audi doskonale rozumie potrzeby współczesnych klientów, którzy coraz chętniej sięgają po ekologiczne i wydajne samochody. E-tron to nie tylko imponujący technologicznie samochód, ale także stylowy i komfortowy SUV, który doskonale sprawdza się przede wszystkim w codziennej eksploatacji. Pytanie, jak wypada np. podczas dłuższych podróży?
Polski wątek
Audi e-tron quattro concept, stworzone przez polskiego stylistę Kamila Łabanowicza i pokazane w 2016 roku stanowiło pionierski pojazd zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym. Jako pierwszy w historii samochód elektryczny tej marki, e-tron został zaprojektowany od podstaw, jako wersja bateryjna. Zastosowanie zasady „aerosthetics” pozwoliło na inteligentne połączenie technologii zmniejszających opór powietrza z kreatywnymi rozwiązaniami designu. Ruchome elementy aerodynamiczne oraz zoptymalizowane podwozie sprawiają, że pojazd osiągnął współczynnik cw 0,25, co w owym czasie było wyróżnikiem w segmencie SUV-ów, a także zapewniało zasięg powyżej 500 kilometrów (wg WLTP). Bazując na modularnej platformie podłogowej, concept oferował przestronne wnętrze, które pod względem długości plasowało się między modelem Audi Q5 a Q7.
Wersja produkcyjna ujrzała światło dzienne w 2018 roku podczas Motor Show w Paryżu i od razu zaskarbiła sobie uznanie wielu klientów, bo sylwetka Audi e-tron wyróżnia się strzelistymi reflektorami, podłużnymi tylnymi lampami połączonymi świetlną listwą oraz opcjonalnymi wirtualnymi lusterkami (katalogowo kosztowały ponad 7 tys. zł). Ogólnie, sylwetka auta może się podobać. Zdaniem producenta, te innowacyjne rozwiązania nie tylko poprawiają aerodynamikę i zasięg, ale także zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Produkcja modelu odbywa się w belgijskich zakładach Audi.
W lipcu 2020 roku do gamy dołączyła topowa odmiana Audi e-tron S, dysponująca trzema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 503 KM, co przekładało się na sportowe osiągi – przyspieszenie do 100 km/h trwa 4,5 sekundy. W 2022 roku samochód przeszedł lifting, który przyniósł nie tylko nową nazwę (od tego momentu to Q8 e-tron), ale i szereg udoskonaleń. Zwiększono zasięg na jednym ładowaniu – średnio o 30-40% – w zależności od wariantu. Dzięki czemu odświeżony e-tron przejedzie teraz maksymalnie do 582 kilometrów wg WLTP. Samochód obsługuje też szybsze ładowanie – do 22 kW.
Mocna gama
Klienci mogą wybierać spośród trzech wariantów napędowych. Podstawowy e-tron 50 quattro oferuje baterię o pojemności 71 kWh i moc 313 KM. Mocniejszy wariant 55 quattro dysponuje baterią 95 kWh-godzinną i generuje 408 KM. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje słabszej wersji 6,8 sekundy, mocniejszej – 5,7 sekundy. Maksymalna prędkość dwóch pierwszych wariantów nie przekracza 200 km/h. Topowy model – e-tron S to prawdziwa „rakieta” – trzy silniki elektryczne o łącznej mocy 503 KM katapultują auto w 4,5 sekundy. Dla miłośników bardziej sportowego stylu Audi przygotowało także wariant Sportback, czyli coupe. Samochód zadebiutował w 2019 roku i różni się od klasycznego SUV-a opadającą linią dachu i bardziej aerodynamicznym kształtem.
Dane techniczne
Pierwsze elektryczne Audi to 5-drzwiowy SUV. Jego wymiary to: 4901 mm długości, 1935 mm szerokości, 1616 mm wysokości a rozstaw osi wynosi 2928 mm. Masa to 2560 kg, a bagażnik ma pojemność 600 litrów. Rozmiarami e-tron mieści się między średniej wielkości Q5-ką (o długości 467 cm i rozstawie osi 281 cm) a dużym Q7 (o długości 505 cm i rozstawie osi 299 cm), mając odpowiednio 490 cm i 293 cm. W przeciwieństwie do Q7, e-tron nie jest dostępny w wersji 7-osobowej.
Oprócz dużej mocy układu napędowego, Q8 e-tron wyróżnia się także szeregiem innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Jednym z nich są wirtualne lusterka, które zastępują tradycyjne lusterka boczne z wyświetlaczami typu OLED. Dzięki temu rozwiązaniu samochód zyskuje na aerodynamice, a kierowca ma zapewnioną lepszą widoczność. W praktyce ten element wyposażenia wymaga pewne przyzwyczajenia od kierowcy.
Kolejną zaletą jest system kamer 360°. Ułatwia on manewrowanie i parkowanie, szczególnie w ciasnych miejscach. Bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy zapewnia również adaptacyjny tempomat – system automatycznie reguluje prędkość samochodu w zależności od warunków na drodze, dbając o wygodę i bezpieczeństwo. e-tron nie zapomina także o melomanach. System nagłośnienia Bang&Olufsen gwarantuje doskonałą jakość dźwięku, umilając każdą podróż.
Wnętrze i komfort
Wnętrze Audi zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i przestronności pasażerów. Podobnie jak w pozostałych modelach marki, wykonano je z wysokiej jakości materiałów, do tego dobrze spasowanych. W kabinie znajdziemy ponadto trzy duże ekrany cyfrowe, a także nową dźwignię zmiany biegów. Komfort jazdy zapewnia seryjne zawieszenie pneumatyczne. Bezszelestna praca silnika i doskonałe wyciszenie wnętrza sprawiają, że podróżowanie tym samochodem jest może być przyjemnością. Do tego prowadzenie e-trona jest stabilne i pewne, nawet na krętych drogach, choć ponad dwutonową masę pojazdu nieco trudno ukryć.
Elektryczne fotele z regulacją pozwalają znaleźć idealną pozycję za kierownicą. Automatyczna klimatyzacja dba o utrzymanie optymalnej temperatury we wnętrzu. Kabinę rozjaśnia także panoramiczny dach. Znany z innych modeli system multimedialny MMI Touch Response zapewnia łatwą obsługę wszystkich funkcji samochodu, choć nie wszyscy użytkownicy będą fanami dotykowych ekranów, których obsługa pozostawia widoczne gołym okiem odciski.
Audi e-tron to także bardzo bezpieczny samochód. W testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek. Samochód zapewnia wysoką ochronę pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Posiada wiele systemów bezpieczeństwa, takich jak system automatycznego hamowania awaryjnego i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Elektryczne parametry
Audi e-tron może mieć baterie o pojemności do 95 kWh. To wystarczająco dużo energii, aby zasilać przez dobę kilka mieszkań, ale niestety, ze względu na przygotowanie do ultraszybkiego ładowania (150 kW), użyteczna pojemność netto jest nieco niższa – poniżej 90 kWh. Ma to jednak pewną zaletę: ładowanie baterii nie zwalnia nawet pod koniec procesu uzupełniania energii.
Apetyt e-trona na prąd jest umiarkowany. Przy spokojnej jeździe poza miastem zużycie wynosi około 21,5 kWh na 100 km. W korkach wzrasta do ponad 30 kWh, a podczas jazdy autostradowej z prędkością 145 km/h dochodzi do 34 kWh. Oznacza to, że rzeczywisty zasięg e-trona może wynosić 400 km, ale w mieście spada do 300 km, a na autostradzie do 250 km (przy temperaturach dodatnich). Nawet wirtualne lusterka boczne poprawiające aerodynamikę nie są w stanie znacząco zmienić tego wyniku.
Z danych zebranych przez ev-database.org, portal specjalizujący się w agregowaniu danych na temat pojazdów elektrycznych, wynika, że rzeczywiste zużycie energii elektrycznej przez Audi waha się od 16,6 do 32,6 kWh. W chłodne dni zużycie energii jest wyższe – w mieście wynosi 23,7 kWh, a na autostradzie 32,6 kWh. Łącznie, przy ujemnych temperaturach e-tron zużywa średnio 27,5 kWh. Gdy jest ciepło, zużycie energii jest niższe. W mieście wynosi ono 16,6 kWh, a na autostradzie 26,2 kWh. Łącznie, przy dobrej pogodzie e-tron zużywa średnio 21,1 kWh.
Zasięg e-trona 50 na jednym ładowaniu wynosi do 417 km według normy WLTP. W rzeczywistości ten parametr jest płynny i może się wahać od 150 do 450 km, w zależności od stylu jazdy, prędkości oraz warunków pogodowych. Samochód można ładować prądem stałym (DC) o mocy do 150 kW, co pozwala naładować baterię od 0 do 80% w zaledwie 30 minut.
Na podstawie danych z ev-database.org, realny zasięg wersji e-tron 55 quattro waha się od 265 do 520 km:
Przykładowe zasięgi:
- W mieście latem e-tron może przejechać około 450 km.
- Na autostradzie zimą – mniej niż 300 km.
W chłodne dni:
- W mieście e-tron może przejechać około 365 km.
- Na autostradzie około 265 km.
- Łącznie, przy zimnej pogodzie zasięg wynosi około 315 km.
W ciepłe dni:
- W mieście e-tron może przejechać do 520 km.
- Na autostradzie około 330 km.
- Łącznie, w łagodnej pogodzie zasięg wynosi około 410 km.
Pewne zastrzeżenia użytkowników budzi system odzyskiwania energii. Działa on automatycznie na podstawie mapy nawigacji lub ręcznie (stopień rekuperacji ustawia się łopatkami przy kierownicy). W praktyce „automat” sprawdza się w trasie, np. uwzględniając zjazdy, ale nie podczas jazdy po mieście. Z kolei tryb ręczny trzeba ustawiać przy każdym uruchomieniu auta. W efekcie system ten nie działa tak skutecznie jak „jeden pedał” znany np. z Tesli, Nissana czy Jaguara (po odpuszczeniu gazu opóźnienie jest tak silne, że niemal nie trzeba używać pedału hamulca). Dużą zaletą e-trona jest możliwość ładowania z popularnego gniazda trójfazowego (11 lub 22 kW) bez potrzeby stosowania dodatkowych ładowarek. Co ciekawe, gniazda do ładowania znajdują się po obu stronach karoserii.
Cena wpływa na sprzedaż
Używane Audi e-tron to na pewno nie najpopularniejszy model elektryczny na polskim rynku, a wpływ na to ma cena. Na największym internetowym portalu aukcyjnym jest ok. 60 bezwypadkowych ogłoszeń modelu. Najtańsze egzemplarze z 2019 roku w wersji e-tron 55 Quattro z 408-konnym silnikiem wyceniane są na niespełna 140 tys. zł. Mowa o modelach z przebiegiem ponad 50 tys. km z polskiego salonu i sprzedawanych w ramach programu Audi Select Plus. Podobnie wyceniane są słabsze modele w wersji 50 z mocą 313 KM – w tym wypadku o cenie decyduje wersja wyposażenia oraz przebieg. Mniej przejechanych kilometrów (nie więcej niż 35 tys. km) przeważnie oznacza dodatkowy wydatek 30 tys. zł. Wersje Sportback zaczynają się od 190 tys. zł. Modele z końcówki 2021 roku kosztują ok. 370 tys. zł. Ceny nowego Q8 e-tron zaczynają się od 355 tys. zł.
Podsumowanie
Audi e-tron to bez wątpienia jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie elektrycznych SUV-ów na rynku. Jest świetnie wykonany i łączy wysoki komfort z pewnym prowadzeniem. Połączenie imponujących osiągów (w mocniejszych wariantach) i komfortowego wnętrza czyni go naturalnym wyborem dla wymagających klientów, którym nie pasuje ascetyczny design i obsługa konkurencyjnej Tesli. Niestety, przez umiarkowany zasięg, bardziej przekonuje do siebie jako Audi, niż jako auto elektryczne.
Zalety:
- Duża moc wybranych wersji
- Przestronne wnętrze – oferuje komfortowe warunki podróży dla 5 osób
- Duży bagażnik
- Szybkie ładowanie: Możliwość ładowania prądem stałym o mocy 150 kW pozwala naładować baterię od 0 do 80% w 30 minut
- Bogate wyposażenie: e-tron standardowo wyposażony jest w wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i komfortu
Wady:
- Wysoka cena: e-tron jest droższy od tradycyjnych SUV-ów o podobnych rozmiarach i osiągach
- Wysoka masa: auto waży 2560 kg, co negatywnie wpływa na zużycie energii i zwinność
- Zbyt mało intuicyjny system rekuperacji: System rekuperacji energii nie działa tak płynnie jak w niektórych konkurencyjnych modelach
- Wirtualne lusterka boczne: Niektórym użytkownikom wirtualne lusterka boczne mogą wydawać się niewygodne lub mało intuicyjne.
Autor: Oskar Włostowski