Duży projekt, dużych mocy
E.ON i MAN Truck & Bus w ramach współpracy utworzą w Europie blisko 170 lokalizacji z około 400 stacjami do publicznego ładowania elektrycznych ciężarówek. Stacje ładowania zostaną zbudowane wzdłuż istniejącej sieci serwisowej MAN i będą mogły obsługiwać pojazdy użytkowe innych producentów. W samych Niemczech planowanych jest około 125 stacji. Będzie to największa, ogólnokrajowa publiczna sieć ładowania ciężkich pojazdów użytkowych. Pierwsze 80 punktów nowej sieci ładowania ma powstać do końca 2025 roku. Stacje powstaną także w Austrii, Wielkiej Brytanii, Danii, Włoszech, Polsce, Czechach i na Węgrzech.
– Europa postawiła sobie za cel zmniejszenie o 90% emisji pochodzących z ciężkich pojazdów użytkowych do 2040 roku. Kluczem do jego osiągnięcia jest elektromobilność” “Inwestujemy intensywnie w infrastrukturę dla elektrycznego transportu ciężarowego, aby wyznaczyć kierunek dla zrównoważonej logistyki i ekologicznych łańcuchów dostaw. Niemal wszyscy główni producenci koncentrują obecnie swoje cele rozwojowe na elektromobilności. Aby dokonać ostatecznego przełomu, potrzebujemy wysokowydajnej infrastruktury ładowania zaprojektowanej na skalę europejską – powiedział m.in. Leonhard Birnbaum, prezes zarządu E.ON.
Za sześć lat 50 tys. punktów
– Aby transformacja mobilności zakończyła się sukcesem, potrzebujemy w Europie do 2030 roku około 50 000 punktów ładowania dla ciężkich pojazdów użytkowych. Jako producent elektrycznych pojazdów ciężarowych oczywiście wnosimy w to swój wkład. Cieszę się, że E.ON jest naszym silnym partnerem w elektryfikacji punktów serwisowych MAN. W ten sposób kładziemy kolejny kamień węgielny pod publiczną sieć ładowania. Nadal jednak pilnie potrzebujemy wsparcia ze strony polityków, aby zbudować sieć na dużą skalę – dodał Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus.
Stacje w strategicznych bazach
Nowe stacje będą zlokalizowane w strategicznie wybranych bazach serwisowych MAN, głównie w obszarach przemysłowych o dużym natężeniu ruchu samochodów ciężarowych i w pobliżu autostrad. Dzięki temu publiczne ładowanie można łatwo włączyć w codzienną działalność operacyjną. Układ stacji został specjalnie zaprojektowany do ładowania elektrycznych pojazdów użytkowych. Oznacza to, między innymi, możliwość przejazdu przez stanowisko ładowania, dzięki czemu ciężarówki i autobusy nie będą musiały wykonywać manewrów. Aby zapewnić publiczną dostępność niezależnie od marki pojazdu, stacje ładowania będą w miarę możliwości oddzielone od punktów serwisowych MAN i będą posiadały osobny wjazd i wyjazd ze strefy ładowania. W ciągu dnia kierowcy będą mogli również korzystać z istniejącej infrastruktury, takiej jak zaplecze sanitarne i pomieszczenia rekreacyjne.
Modułowa budowa
Stacje będą budowane modułowo. W pierwszej kolejności każda z nich zostanie wyposażona w kilka punktów ładowania o mocy 400 kW. Pozwoli to naładować standardową ciężarówkę elektryczną w ciągu ok. 45 minut do zasięgu 300 kilometrów. W przyszłości planowana jest modernizacja do megawatowego systemu ładowania MCS.