Jak wynika z danych opublikowanych przez eurostat międzynarodowy handel samochodami hybrydowymi (zarówno plug-in, jak i „miękkimi” hybrydami) oraz w pełni elektrycznymi błyskawicznie rośnie.
Unijny eksport BEV – 12,3 mld euro
W 2021 r. UE wydała 11,8 mld euro na import samochodów hybrydowych innych niż plug-in (41% całkowitego importu samochodów hybrydowych i elektrycznych poza UE), 11,4 mld euro na samochody w pełni elektryczne (39%) i 5,9 mld euro na samochody hybrydowe typu plug-in (20%). W przypadku wszystkich trzech kategorii samochodów wartość importu była niższa niż odpowiadająca jej wartość w przypadku wywozu z UE.
Eksport samochodów hybrydowych innych niż plug-in wyceniono na 22,9 mld euro, co stanowi ponad połowę całkowitego eksportu poza UE samochodów hybrydowych i elektrycznych (55%), w pełni elektrycznych samochodów na 12,3 mld euro (29%) i samochodów hybrydowych typu plug-in na 6,8 mld euro (16 proc.).
Wartość eksportu przyspiesza
Pod względem wartości całkowity eksport samochodów hybrydowych i elektrycznych poza UE w 2021 r. wyniósł 42 mld euro, co stanowi wzrost o prawie 800% w porównaniu z 2017 r. (4,7 mld euro). Całkowita wartość importu wzrosła o ponad 400% z 5,6 mld euro w 2017 r. do 29 mld euro w 2021 r.
Import BEV wzrósł o 2400% w porównaniu z 2017 r.
Wartość importu pojazdów hybrydowych niepodłączonych do sieci do UE wzrosła w 2021 r. o 165% w porównaniu z 2017 r. (11,8 mld euro w 2021 r. w porównaniu z 4,5 mld euro w 2017 r.). W tym samym okresie wartość importu samochodów hybrydowych wzrosła o prawie 800% (5,9 mld euro w porównaniu z 0,67 mld euro), a wartość pojazdów elektrycznych wzrosła o 2400% (11,4 mld euro w porównaniu z 0,46 mld euro).
Jeśli chodzi o eksport, największy wzrost odnotowano w przypadku samochodów hybrydowych bez wtyczki. W 2021 r. eksport wzrósł o ponad 5000% w porównaniu z 2017 r. (22,9 mld euro w 2021 r. w porównaniu z 0,4 mld euro w 2017 r.). Eksport w pełni elektrycznych samochodów wzrósł o 660% (12,3 mld euro w porównaniu z 1,6 mld euro), a eksport pojazdów hybrydowych plug-in wzrósł o 150% (6,8 mld euro w porównaniu z 2,7 mld euro).