We wrześniu tego roku Volvo Trucks, rozpoczęło seryjną produkcję elektrycznych 44-tonowych samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Niektóre z elektrycznych ciężarówek będą również pierwszymi na świecie, zbudowanymi ze stali wolnej od paliw kopalnych.
– Nasza droga do zerowej emisji netto obejmuje zarówno eliminację paliw kopalnych podczas eksploatacji, jak i z czasem, całkowitą wymianę materiałów w naszych produktach na alternatywy od nich wolne i pochodzące z recyklingu — powiedziała Jessica Sandström, Senior Vice President of Product Management w Volvo Trucks.
Pozytywny wpływ na klimat
Stal wolna od paliw kopalnych jest produkowana przez szwedzkiego producenta stali SSAB i jest wytwarzana przy użyciu całkowicie nowej technologii wykorzystującej energię elektryczną i wodór wolny od paliw kopalnych. Rezultatem jest znaczne zmniejszenie negatywnego wpływu na klimat, co stanowi ważny krok w kierunku zerowej emisji netto. Wśród klientów, którzy będą użytkowali elektryczne samochody cężarowe wyprodukowane ze stali wolnej od paliw kopalnych, są Amazon i DFDS oraz, za pośrednictwem firmy transportowej Simon Loos, Unilever.
– W Amazon jesteśmy na dobrej drodze, aby do 2040 r. wszystkie nasze działania miały zerową emisję dwutlenku węgla. Potrzebujemy partnerów takich jak Volvo, aby przeprowadzić tę transformację -dodał Andreas Marschner, Vice President Transportation Services Europe at Amazon.
Społeczeństwo wolne od emisji
– DFDS zobowiązuje się do zielonej transformacji i dostarczania bardziej ekologicznych rozwiązań transportowych i logistycznych. Każdy krok w ekologicznej transformacji logistyki przybliża nas do społeczeństwa wolnego od emisji dwutlenku węgla i dlatego cieszymy się, że niektóre z naszych nowych ciężarówek elektrycznych, które wkrótce zostaną dostarczone, są również produkowane ze stali wolnej od paliw kopalnych – stwierdził Niklas Andersson, EVP of DFDS Logistics Division.
Pierwsza stal wyprodukowana z wodoru jest wykorzystywana w podłużnicach ramy elektrycznego samochodu ciężarowego, który jest podstawą podwozia, na którym montowane są wszystkie inne główne elementy. Wraz ze wzrostem dostępności stali wolnej od paliw kopalnych będzie ona również wprowadzana w innych częściach pojazdu.
90% do recyklingu
Obecnie około 30% materiałów w nowym samochodzie ciężarowym Volvo pochodzi z recyklingu. Co więcej, do 90% pojazdu można poddać recyklingowi po zakończeniu jego eksploatacji. Stal wolna od paliw kopalnych będzie ważnym uzupełnieniem tradycyjnej i pochodzącej z recyklingu stali stosowanej w samochodach ciężarowych Volvo.