74,4 proc. Aż o tyle wzrosła w 2023 roku sprzedaż elektrycznych modeli BMW, Mini i Rolls-Royce’a w stosunku do roku 2022. Obecnie stanowi już 15 procent całkowitej sprzedaży grupy. Plany są jednak ambitne – BMW planuje, by już w 2026 roku ten odsetek sięgnął 33 procent. Czy sprzedaż aut elektrycznych będzie rosła?
– Nie mam wątpliwości – poprzedni rok był punktem zwrotnym, jeśli chodzi o silniki spalinowe – powiedział Walter Mertl, dyrektor finansowy BMW w rozmowie z Reutersem i Bloombergiem. – Obecny poziom sprzedaży takich jednostek będzie się przez jakiś czas utrzymywał, a następnie zacznie spadać – dodał, wskazując, że planowane na połowę lat 30-tych przepisy staną na drodze rozwoju ICE.
Do końca dekady sprzedaż aut elektrycznych ma w BMW sięgnąć 50 procent. Pomoże w tym wprowadzenie modeli z serii Neue Klasse – nowocześniejszych i wykorzystujących architekturę pozwalającą na ograniczanie kosztów produkcji. Pierwszym modelem korzystającym z platformy Neue Klasse będzie elektryczny SUV, który zastąpi obecne iX3. Później pojawi się pięć kolejnych modeli – w tym nowa Seria 3 – opartych na tej samej architekturze i czerpiących elementy stylistyczne z najnowszych prototypów BMW.
Równe marże za dwa lata
Dyrektor finansowy marki ocenia też, że w 2026 roku marże na autach spalinowych i elektrycznych się zrównają (obecnie firma więcej zarabia na modelach z konwencjonalnym napędem). Wszystko dzięki niższym kosztom produkcji Neue Klasse. Celem wprowadzenia nowej platformy jest ograniczenie kosztów budowy akumulatora aż o połowę i zwiększenie zasięgu o 25 proc.
Tendencja wzrostowa nad Wisłą
Jak sprzedaż modeli elektrycznych BMW wygląda w Polsce? Nad Wisłą także widoczna jest silna tendencja wzrostowa. W 2023 roku zarejestrowano u nas 1 219 nowych pojazdów elektrycznych BMW, co stanowi wzrost o 48% w stosunku do 2022 roku. Najlepiej sprzedającym się modelem z tego segmentu było BMW i4 z 392 zarejestrowanymi egzemplarzami. To wzrost o ok. 73 proc. Sprzedaż wszystkich modeli (również ICE) wyniosła 23 225 aut, co oznacza, że segment EV odpowiada obecnie za 5,2 proc. sprzedaży. W kolejnych latach „elektroliczby” z pewnością będą rosły.
MA