Artykuł opublikowany w:

Home Pojazdy Autobusy Mercedes-Benz Drugie życie akumulatorów do autobusów elektrycznych

Wywiad Daimler Buses

Drugie życie akumulatorów do autobusów elektrycznych

Wywiad Daimler Buses

Drugie życie akumulatorów do autobusów elektrycznych

Fot. Daimler Buses
Elektryfikacja obejmuje autobus elektryczny i wszystkie jego komponenty oraz cały cykl życia
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Co zrobić ze starymi akumulatorami z autobusu elektrycznego? Ekologiczny recykling czy nowe wykorzystanie? W celu zapewnienia zrównoważonego obiegu gospodarczego Daimler Buses ma do dyspozycji kilka rozwiązań na wykorzystanie zużytych akumulatorów. Opowiada o nich Julia Stolz, kierowniczka działu Product Management and Services w Daimler Buses, oraz z jej zespół.

Praca nad konkretnymi rozwiązaniami, takimi jak akumulatory autobusów elektrycznych, które zyskają drugie życie: Paula Rocha Schubert, Sarina Bögel i Julia Stolz (od lewej do prawej)

Technologia akumulatorów w istotny sposób wpływa na cykl życia autobusu elektrycznego. Jak Daimler Buses radzi sobie z tą kwestią w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju?

Julia Scholze: Przejście z autobusu z silnikiem wysokoprężnym na elektryczny to coś więcej niż wymiana techniki napędowej – to przejście na zupełnie nowy system. W tym kompleksowym systemie elektromobilności eCitaro jest wprawdzie centralnym elementem, ale w Daimler Buses stawiamy na rozwiązanie całościowe. W przypadku akumulatorów oznacza to, że po ich zużyciu, czyli po zakończeniu ich pierwszego życia, są wykorzystywane ponownie.

Czy mówimy tutaj o recyklingu akumulatorów?

Sarina Bögel: Tak, ale nie w pierwszej linii. Przeanalizowaliśmy i oceniliśmy różne metody recyklingu i mamy certyfikowanych partnerów, dzięki którym już dziś możemy zagwarantować recykling zużytych akumulatorów samochodowych. Wyznaczyliśmy przy tym wysokie wymagania i ustanowiliśmy w Daimler Buses wewnętrzne standardy, które wykraczają poza wymogi prawne. Wprawdzie recykling akumulatorów jest obecnie możliwy z technologicznego punktu widzenia, jednak w całym cyklu życia nie zawsze uważa się to za najlepsze rozwiązanie. Dlatego przede wszystkim dążymy do zastosowania idei drugiego życia dla naszych akumulatorów wysokiego napięcia.

Czyli akumulatory mają w zasadzie drugie życie?

Paula Rocha Schubert: Zgadza się! W przypadku zastosowań typu drugie życie surowce i materiały związane z akumulatorem mogą być używane dłużej. Po zakończeniu zgodnej z przeznaczeniem eksploatacji autobusu elektrycznego pozostała pojemność akumulatora wynosi około 80 procent. Jest to wprawdzie zbyt mało do dalszego użytku w pojeździe, ponieważ nie jest zapewniony wymagany zasięg, jednak pojemność jest większa niż to potrzebne do wykorzystania stacjonarnego. W szczególności użyta w eCitaro technologia NMC idealnie nadaje się do takiego zastosowania typu drugie życie.

Czy są już praktyczne doświadczenia w korzystaniu z akumulatora jako stacjonarnego magazynu energii?

Paula Rocha Schubert: Stacjonarny magazyn energii umożliwia przy tym kompensację obciążeń szczytowych oraz dalszą eksploatację w przypadku awarii sieci, a także zasilanie publicznej infrastruktury ładowania. Magazyn pilotażowy ma pojemność około 500 kWh i składa się z ok. 20 zestawów akumulatorów, które wcześniej były używane podczas tysięcy kilometrów jazd próbnych w eCitaro. Stacjonarny magazyn umożliwia odzyskiwanie energii z eksploatacji tramwajowej. Tak uzyskany prąd może posłużyć do ładowania autobusów elektrycznych.

Julia Scholze: W przypadku tego zastosowania typu drugie życie jesteśmy bardzo bliscy osiągnięcia celu gospodarki o obiegu zamkniętym: Na początku autobusy elektryczne wykorzystywane są tylko w trybie liniowym, następnie zużyte akumulatory z autobusów są wykorzystywane w infrastrukturze ładowania, a na koniec autobusy elektryczne są ładowane prądem zmagazynowanym w tych akumulatorach. Taki sposób eksploatacji akumulatora w całym jego cyklu życia ma sens zarówno ze względów ekologicznych, jak i ekonomicznych.

Jakie są jeszcze inne możliwości wykorzystania akumulatorów eCitaro w ich drugim życiu?

Paula Rocha Schubert: Stare akumulatory z eCitaro mogą być na przykład używane jako tymczasowe magazyny energii w farmach wiatrowych lub słonecznych, co chcemy wdrożyć w naszym kolejnym projekcie. W tym przypadku zastosowana zostanie nowa forma magazynu stacjonarnego. Celem jest przechwytywanie szczytowych wartości obciążenia tzw. „peak shaving” w wykorzystywaniu lub wytwarzaniu energii elektrycznej.

Czyli w przyszłości będzie w tym zakresie wiele różnych zastosowań?

Paula Rocha Schubert: Rozwój techniczny przebiega bardzo szybko i jestem pewna, że zobaczymy jeszcze wiele innych możliwości zastosowań typu drugie życie. Jesteśmy pionierami w tej dziedzinie, co oczywiście sprawia, że wszystko jest bardzo fascynujące. W przypadku elektromobilności mamy poza tym do czynienia z bardzo szybko zmieniającym się środowiskiem.

Sarina Bögel: Dlatego też w Daimler Buses nie chcemy się koncentrować wyłącznie na możliwości ponownego wykorzystania. Naszym celem jest szybkie reagowanie na zmiany na rynku i dostępność różnych technologii. Przy czym każda nowa technologia musi oczywiście zawsze koncentrować się także i na korzyściach dla klienta.

Jak wygląda dalszy rozkład jazdy dla Daimler Buses?

Julia Scholze: Elektryfikacja obejmuje autobus elektryczny i wszystkie jego komponenty oraz cały cykl życia. Od lepszego wykorzystania odnawialnych źródeł energii elektrycznej, przez eksploatację autobusów elektrycznych, zastosowanie instalacji fotowoltaicznych w zajezdni, inteligentne zarządzanie ładowaniem i rozwiązanie drugiego życia, aż po recykling akumulatorów. Dzięki temu obiegowi autobus elektryczny stanie się prawdziwym mistrzem w dziedzinie ekologii i ekonomiczności.

Na podstawie: Magazyn Mercedes-Benz Omnibus

Źródło: Daimler Buses

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator