Sprzedaż liczona w milionach
Chiński rynek samochodowy wciąż jest gigantyczny – statystyki sprzedaży martwią jednak tamtejszych przedsiębiorców i polityków, a popyt na nowe auta został określony jako „niewystarczający”. Między kwietniem a czerwcem sprzedaż samochodów osobowych w Chinach wyniosła odpowiednio 1,53 miliona w kwietniu, 1,71 miliona w maju i 1,76 miliona sztuk w czerwcu, co oznacza spadek rok do roku odpowiednio o 5,47%, 1,77% i 6,81% – podaje China Passenger Car Association (CPCA).
New Energy z wzrostami
Lepiej rynek wygląda w kwestii sprzedaży samochodów określanych jako „New Energy”, czyli przede wszystkim elektrycznych. W takim segmencie zanotowano odpowiednio 677,044, 804,598 i 856,000 sztuk sprzedanych w kwietniu, maju i czerwcu – to odpowiednio o 29,03%, 38,74% i 28,64% więcej rok do roku.
Nie zmienia to faktu, że chiński rząd chce pobudzić popyt na nowe auta – a motoryzacja jest jedną z kluczowych gałęzi tamtejszej gospodarki.
Nowy program dopłat
W życie wchodzą właśnie nowe przepisy opracowane przez chińską Komisja Rozwoju i Reform oraz Ministerstwo Finansów. W ich myśl, wzrastają kwoty dopłat dla klientów, którzy zezłomują swoje stare auta i kupią nowe. Jednorazowa dotacja przy złomowaniu auta osobowego spełniającego normy chińskie oznaczone numerem 3 i niższe i zakupie pojazdu nowego, który spełnia wymogi programu, wynosi 15 000 RMB (8200 zł) przy samochodzie spalinowym z silnikiem o pojemności 2.0 lub mniejszej. Zakup elektryka opłaca się bardziej – wtedy kwota dotacji sięga 20 000 RMB (11 000 zł).
Samochody „kwalifikujące się” do złomowania, czyli spełniające normy 3 i niższe, to benzynowe auta osobowe zarejestrowane przed 30 czerwca 2011 r., i auta osobowe z silnikiem Diesla i samochody osobowe na inne paliwa zarejestrowane przed 30 czerwca 2013 r.
„6 procent wszystkich pojazdów w Chinach ma ponad 13 lat, jest w złym stanie i emituje poważne zanieczyszczenia” – napisał w poście na ten temat Cui Dongshu, sekretarz generalny China Passenger Car Association.
Liczba pojazdów z chińskimi standardami emisji 4 wynosi 68,97 miliona, co stanowi 26,3 procent całkowitej floty pojazdów – powiedział Cui, dodając, że średni wiek tych pojazdów wynosi około 10 lat, więc istnieje potrzeba, by wymienić je na nowe.
Poprzedni program dopłat obowiązywał od kwietnia. W jego ramach dopłaty były dwukrotnie mniejsze – sięgały 7000 RMB (3850 zł) za zakup auta spalinowego i 10 000 RMB (5490 zł) przy wymianie na samochód EV.
Dwa miliony wymian?
Chińska gospodarka, choć z naszego punktu widzenia wydaje się potężna i wciąż rosnąca, zmaga się z licznymi kłopotami. Niepewność dotycząca przyszłości, spadająca konsumpcja – oto tylko niektóre z jej problemów. Program dopłat ma zachęcić klientów do zmiany samochodów na nowsze – oczywiście produkcji chińskiej. Rząd szacuje, że dzięki dopłatom auta wymienią nawet 2 miliony kierowców.
MA