Jak czytamy na stronie producenta czwarty model Polestar – i trzeci model BEV marki po Polestar 1 PHEV coupé – ma łączyć „aerodynamikę coupé z przestronnością SUV-a”. Producent podkreśla również, że pojazd został opracowany od samego początku, jako SUV coupé i dlatego we wnętrzu „nie ma żadnych kompromisów”.
– W Polestar 4 przyjęliśmy fundamentalne nowe podejście do projektowania SUV-ów coupé. Zamiast po prostu modyfikować istniejącego SUV-a (…) zaprojektowaliśmy Polestar 4 od podstaw, jako nową odmianę SUV-a coupé, która niejako celebruje komfort pasażerów także tych z tyłu – powiedział Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar.
Zdaniem projektantów auta, to właśnie wyeliminowanie tylnej szyby, umożliwia nowy rodzaj wciągających wrażeń dla pasażerów siedzących z tyłu.
Wydajność aerodynamiczna jest zwiększona dzięki niskiemu nosowi, wysuwanym klamkom drzwi, płaskim szybom z bezramowymi szybami, tylnym aerodynamicznym łopatkom i optymalizacji przepływu powietrza wokół tylnej listwy świetlnej.
Architektura od Geely
Auto zbudowane jest na architekturze Sustainable Experience Architecture (SEA) opracowanej przez Geely Holding. Polestar 4 to coupé SUV segmentu D z dużym nadwoziem i długim rozstawem osi 2 999 mm. Długość całkowita wynosi 4.839 mm, szerokość 2.139 mm, a wysokość 1.544 mm. Wynikające z tego duże proporcje wnętrza są szczególnie widoczne z tyłu.
Standardowy szklany dach na całej długości jest dostępny z opcjonalną funkcjonalnością elektrochromyczną, umożliwiającą nieprzezroczyste lub przezroczyste wykonanie w zależności od nastroju. Dzięki wyeliminowaniu tylnej szyby, szklany dach rozciąga się poza głowy tylnych pasażerów, tworząc naprawdę wyjątkową atmosferę wnętrza.
– Dzięki Polestar Precept zapewniliśmy oszałamiające nowe wrażenia dla pasażerów, usuwając tylną szybę i przesuwając tylną głowicę, która odgrywa integralną rolę w zakresie bezpieczeństwa – dodał Maximilian Missoni, szef działu projektowania w Polestar.
Zrównoważony rozwój
W Polestar 4 niskoemisyjne materiały zastępują tradycyjne rozwiązania. Obejmuje to komponenty związane z większą przejrzystością łańcucha dostaw. Nowe materiały wewnętrzne obejmują dostosowaną dzianinę, która składa się w 100% z przetworzonego PET, a także bio-przypisywany winyl MicroTech.
Wkładki dywanowe we wnętrzu są wykonane z przetworzonego PET, a dywany podłogowe są wykonane z ECONYL, który obejmuje odzyskane sieci rybackie. Specjalne panele wykończeniowe drzwi są wykonane z NFPP (polipropylenu z naturalnego włókna), co skutkuje do 50% mniejszą ilością pierwotnego tworzywa sztucznego i oszczędnością masy do 40%. Pełna ocena cyklu życia (LCA), pokazująca rzeczywisty ślad węglowy samochodu, zostanie opublikowana wraz z deklaracją zrównoważonego rozwoju produktów Polestar 4 w 2024 r.
Wydajność
Polestar 4 gwarantuje przyśpieszeni od 0 do100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a maksymalna moc wyjściowa wynosi 400 kW (544 KM). Dostępne będą zarówno wersje dwusilnikowe, jak i jednosilnikowe, przy czym wersje jednosilnikowe z napędem na tylne koła. Pomimo wysokiej mocy i osiągów, kontrola i pewność są zawsze kluczowymi czynnikami zapewniającymi odpowiedzialne, przyjemne, na co dzień wrażenia z jazdy samochodem elektrycznym. Półaktywne zawieszenie w wersji z dwoma silnikami zapewnia dodatkową warstwę regulacji między komfortem a dynamiką osiągów. Koła mają rozmiar od 20 do 22 cali, w zależności od wersji, z oponami dostarczonymi przez Pirelli i Michelin.
Akumulator o pojemności 102 kWh jest montowany w obu wersjach dalekiego zasięgu. Podwójny silnik dalekiego zasięgu ma moc 400 kW (544 KM), 686 Nm i wstępny zasięg do 560 km WLTP. Sprzęgło rozłączające umożliwia odłączenie przedniego silnika elektrycznego, gdy nie jest potrzebne, aby zmaksymalizować zasięg i wydajność.
Ładowanie do 200 kW DC i 22 kW AC jest we wszystkich wersjach. Ponadto auto posiada funkcję dwukierunkowego ładowanie, a funkcja V2L (vehicle-to-load) w momencie startu zapewnia zewnętrznym urządzeniom pobieranie energii z Polestar 4. Pompa ciepła jest montowana standardowo, dzięki czemu samochód może wykorzystać ciepło otoczenia podczas wstępnej klimatyzacji kabiny i akumulatora.
Wersja z pojedynczym silnikiem dalekiego zasięgu o mocy 200 kW (272 KM) i 343 Nm z tyłu daje docelowy zasięg wstępny do 600 km (WLTP)..
„Bezpieczeństwo jest częścią DNA Polestar dzięki silnemu powiązaniu z Volvo Cars, a te geny bezpieczeństwa są wbudowane w Polestar 4, który zawiera wiodącą technologię bezpieczeństwa wewnątrz i na zewnątrz – przetestowaną zgodnie z tymi samymi rygorystycznymi standardami, co wszystkie inne samochody Polestar” – czytamy na stronie producenta. W zestawie znajduje się m. in. do dziewięciu poduszek powietrznych oraz zaawansowany system wspomagania kierowcy SuperVision firmy Mobileye.
Produkcja, dostępność i ceny
Sprzedaż Polestar 4 startuje najpierw w Chinach, a produkcja ma się rozpocząć w zatoce Hangzhou w Chinach w listopadzie 2023 r. Najnowocześniejszy zakład produkcyjny należący do Geely działa w 100% na odnawialnej energii elektrycznej.
Wprowadzenie auta na inne rynki, w tym w Europie, Ameryce Północnej i regionie Azji i Pacyfiku, planowane jest na początek 2024 r. Orientacyjne ceny wynoszą od 60 000 EUR / 60 000 USD / 55 000 GBP.
Polestar to szwedzka marka samochodów elektrycznych z siedzibą w Göteborgu w Szwecji, której właścicielem jest chiński koncern Geely . Jej auta są dostępne na 27 rynkach w Ameryce Północnej, Europie i regionie Azji i Pacyfiku. Firma do 2030 roku planuje stworzyć auto neutralny dla klimatu. Polestar planuje wypuścić trzy kolejne elektryczne pojazdy wyczynowe do 2026 roku.