Home Pojazdy Osobowe Polestar Do kupienia w Europie za rok

Polestar 4

Do kupienia w Europie za rok

Polestar 4

Do kupienia w Europie za rok

Sprzedaż Polestar 4 wystartuje najpierw w Chinach
Fot. Polestar
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Polestar zaprezentował swój trzeci w pełni elektryczny model serii, Polestar 4, na salonie samochodowym w Szanghaju. Pod względem wielkości i ceny SUV coupé ma plasować się pomiędzy Polestarem 2 a Polestarem 3. Jego najbardziej charakterystyczną cechą jest…brak tylnej szyby. Polskich fanów motoryzacji zainteresuje zapewne fakt, że auto zbudowane jest na architekturze od Geely Holding – partnera „twórców” naszego SUV-a Izery. Auto, które ma mieć zasięg 600 km ma kosztować około 60 000 euro.

Jak czytamy na stronie producenta czwarty model Polestar – i trzeci model BEV marki po Polestar 1 PHEV coupé – ma łączyć „aerodynamikę coupé z przestronnością SUV-a”. Producent podkreśla również, że pojazd został opracowany od samego początku, jako SUV coupé i dlatego we wnętrzu „nie ma żadnych kompromisów”.

– W Polestar 4 przyjęliśmy fundamentalne nowe podejście do projektowania SUV-ów coupé. Zamiast po prostu modyfikować istniejącego SUV-a (…) zaprojektowaliśmy Polestar 4 od podstaw, jako nową odmianę SUV-a coupé, która niejako celebruje komfort pasażerów także tych z tyłu – powiedział Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar.

Zdaniem projektantów auta, to właśnie wyeliminowanie tylnej szyby, umożliwia nowy rodzaj wciągających wrażeń dla pasażerów siedzących z tyłu.

Wydajność aerodynamiczna jest zwiększona dzięki niskiemu nosowi, wysuwanym klamkom drzwi, płaskim szybom z bezramowymi szybami, tylnym aerodynamicznym łopatkom i optymalizacji przepływu powietrza wokół tylnej listwy świetlnej.

Architektura od Geely

Auto zbudowane jest na architekturze Sustainable Experience Architecture (SEA) opracowanej przez Geely Holding. Polestar 4 to coupé SUV segmentu D z dużym nadwoziem i długim rozstawem osi 2 999 mm. Długość całkowita wynosi 4.839 mm, szerokość 2.139 mm, a wysokość 1.544 mm. Wynikające z tego duże proporcje wnętrza są szczególnie widoczne z tyłu.

Standardowy szklany dach na całej długości jest dostępny z opcjonalną funkcjonalnością elektrochromyczną, umożliwiającą nieprzezroczyste lub przezroczyste wykonanie w zależności od nastroju. Dzięki wyeliminowaniu tylnej szyby, szklany dach rozciąga się poza głowy tylnych pasażerów, tworząc naprawdę wyjątkową atmosferę wnętrza.

Dzięki Polestar Precept zapewniliśmy oszałamiające nowe wrażenia dla pasażerów, usuwając tylną szybę i przesuwając tylną głowicę, która odgrywa integralną rolę w zakresie bezpieczeństwa – dodał Maximilian Missoni, szef działu projektowania w Polestar.

Zrównoważony rozwój

W Polestar 4 niskoemisyjne materiały zastępują tradycyjne rozwiązania. Obejmuje to komponenty związane z większą przejrzystością łańcucha dostaw. Nowe materiały wewnętrzne obejmują dostosowaną dzianinę, która składa się w 100% z przetworzonego PET, a także bio-przypisywany winyl MicroTech.

Wkładki dywanowe we wnętrzu są wykonane z przetworzonego PET, a dywany podłogowe są wykonane z ECONYL, który obejmuje odzyskane sieci rybackie. Specjalne panele wykończeniowe drzwi są wykonane z NFPP (polipropylenu z naturalnego włókna), co skutkuje do 50% mniejszą ilością pierwotnego tworzywa sztucznego i oszczędnością masy do 40%. Pełna ocena cyklu życia (LCA), pokazująca rzeczywisty ślad węglowy samochodu, zostanie opublikowana wraz z deklaracją zrównoważonego rozwoju produktów Polestar 4 w 2024 r.

Wydajność

Polestar 4 gwarantuje przyśpieszeni od  0 do100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a maksymalna moc wyjściowa wynosi 400 kW (544 KM). Dostępne będą zarówno wersje dwusilnikowe, jak i jednosilnikowe, przy czym wersje jednosilnikowe z napędem na tylne koła. Pomimo wysokiej mocy i osiągów, kontrola i pewność są zawsze kluczowymi czynnikami zapewniającymi odpowiedzialne, przyjemne, na co dzień wrażenia z jazdy samochodem elektrycznym. Półaktywne zawieszenie w wersji z dwoma silnikami zapewnia dodatkową warstwę regulacji między komfortem a dynamiką osiągów. Koła mają rozmiar od 20 do 22 cali, w zależności od wersji, z oponami dostarczonymi przez Pirelli i Michelin.

Akumulator o pojemności 102 kWh jest montowany w obu wersjach dalekiego zasięgu. Podwójny silnik dalekiego zasięgu ma moc 400 kW (544 KM), 686 Nm i wstępny zasięg do 560 km WLTP. Sprzęgło rozłączające umożliwia odłączenie przedniego silnika elektrycznego, gdy nie jest potrzebne, aby zmaksymalizować zasięg i wydajność.

Ładowanie do 200 kW DC i 22 kW AC jest we wszystkich wersjach. Ponadto auto posiada funkcję dwukierunkowego ładowanie, a funkcja V2L (vehicle-to-load) w momencie startu zapewnia zewnętrznym urządzeniom pobieranie energii z Polestar 4. Pompa ciepła jest montowana standardowo, dzięki czemu samochód może wykorzystać ciepło otoczenia podczas wstępnej klimatyzacji kabiny i akumulatora.

Wersja z pojedynczym silnikiem dalekiego zasięgu o mocy 200 kW (272 KM) i 343 Nm z tyłu daje docelowy zasięg wstępny do 600 km (WLTP)..

Bezpieczeństwo

„Bezpieczeństwo jest częścią DNA Polestar dzięki silnemu powiązaniu z Volvo Cars, a te geny bezpieczeństwa są wbudowane w Polestar 4, który zawiera wiodącą technologię bezpieczeństwa wewnątrz i na zewnątrz – przetestowaną zgodnie z tymi samymi rygorystycznymi standardami, co wszystkie inne samochody Polestar” – czytamy na stronie producenta. W zestawie znajduje się m. in. do dziewięciu poduszek powietrznych oraz zaawansowany system wspomagania kierowcy SuperVision firmy Mobileye.

Produkcja, dostępność i ceny

Sprzedaż Polestar 4 startuje najpierw w Chinach, a produkcja ma się rozpocząć w zatoce Hangzhou w Chinach w listopadzie 2023 r. Najnowocześniejszy zakład produkcyjny należący do Geely działa w 100% na odnawialnej energii elektrycznej.

Wprowadzenie auta na inne rynki, w tym w Europie, Ameryce Północnej i regionie Azji i Pacyfiku, planowane jest na początek 2024 r. Orientacyjne ceny wynoszą od 60 000 EUR / 60 000 USD / 55 000 GBP.

Polestar to szwedzka marka samochodów elektrycznych z siedzibą w Göteborgu w Szwecji, której właścicielem jest chiński koncern Geely . Jej auta są dostępne na 27 rynkach w Ameryce Północnej, Europie i regionie Azji i Pacyfiku. Firma do 2030 roku planuje stworzyć auto neutralny dla klimatu. Polestar planuje wypuścić trzy kolejne elektryczne pojazdy wyczynowe do 2026 roku.

Źródło: polestar.com
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory