Pół wieku tradycji
Zacznijmy od tego, że firma Yutong została założona w 1963 roku i rozpoczęła działalność jako skromny warsztat naprawy samochodów. Przez dziesięciolecia rozwinęła się w jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie firm produkujących autobusy na świecie. Transformacja firmy z małego warsztatu naprawczego do globalnego lidera w branży autobusowej pokazuje, że mówimy o firmie, która nie tylko posiada dobrą technologię i musi wyróżniać się jakością, ale również świetnie odczytuje trendy i inwestuje w innowacje, o czym więcej za chwilę.
Zanim przejdziemy do autobusów, warto wspomnieć, że Yutong oferuje szeroką gamę produktów, skierowaną do różnych segmentów przemysłu transportowego. To nie tylko producent autobusów czy autokarów, ale również i pojazdów użytkowych. Wszystkie pojazdy, które produkuje Yutong są wyposażone w napędy NEV (New Energy Vehicles), czyli elektryczne bateryjne (BEV), wodorowe (FCEV) i hybrydowe (HEV).
Oferta produktowa firmy obejmuje:
- Autobusy miejskie,
- Autobusy turystyczne,
- Autobusy szkolne, lotniskowe,
- Ciężarówki,
- Pojazdy specjalne,
- Maszyny budowlane,
- Sprzęt sanitarno-porządkowy.
Yutong nie jest firmą, która skupia się tylko na rynku chińskim. Producent z Państwa Środka ma ambicje stać się globalnym liderem w dostarczaniu pojazdów zeroemisyjnych. Firma eksportuje swoje pojazdy już do ponad 40 krajów i ugruntowała swoją pozycję na rynkach takich jak Europa, Ameryka Łacińska i Afryka obejmując 10% udziału w rynku. W ostatnich latach Yutong zanotował znaczący wzrost sprzedaży, napędzany rosnącym popytem na transport nisko i zeroemisyjny. W 2023 roku chiński producent dostarczył łącznie 36 518 autobusów i autokarów, utrzymując swoją wiodącą pozycję w branży autobusowej. Do tej pory Yutong wyeksportował łącznie prawie 100 000 autobusów i autokarów.
Czas na elektryfikację
Yutong rozpoczął sprzedaż autobusów elektrycznych na rynku europejskim w 2017 roku. W ostatnich latach, wraz z upowszechnianiem się autobusów zeroemisyjnych w Europie, sprzedaż autobusów elektrycznych Yutong na starym kontynencie osiągnęła 600 jednostek w 2022 roku.
Dla porównania w 2023 roku sprzedaż krajowa Yutong w Chinach wyniosła 21 700 jednostek, a sprzedaż eksportowa osiągnęła 10 165 jednostek, z czego rynek europejski stanowił około 7,5%. W Polsce jeździ dziś ponad 100 autobusów ze znaczkiem Yutonga.
Sukces Yutonga
Można zadać sobie zatem pytanie, co wyróżnia tego producenta na tle konkurencji, że osiągnął aż taki sukces? Tak jak zostało wcześniej wspomniane, Yutong to firma innowacyjna, która już wiele lat temu dostrzegła trend zrównoważonego transportu i zaczęła rozwijać zeroemisyjne technologie. Inwestycje w badania i rozwój stanowią 5% przychodów, a sam producent posiada ogromne centrum badawczo-rozwojowe.
Niezniszczalny akumulator
W temacie akumulatorów trakcyjnych Yutong prowadzi badania rozwojowe z topowym chińskim producentem baterii – CATL. Postępy w tej technologii koncentrują się na wysokiej gęstości energii, wydłużonej żywotności oraz bezpieczeństwie przeciw samozapłonowi. Nowa generacja wysokiej gęstości energetycznej akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), oferuje gęstość energetyczną do 175 Wh/kg, zmniejszając wagę o około 6% w porównaniu do poprzednich modeli. Baterie te mają gwarancję do 10 lat lub 1 miliona kilometrów. Jednak Yutong nie planuje na tym poprzestać i już zapowiedział, że niebawem wprowadzi battery packi, które będą posiadały gwarancję na 15 lat i 1,5 mln kilometrów.
Yutong w swoim centrum badawczo-rozwojowym testuje pojazdy na wszelkie możliwe sposoby sprawdzając ich zachowanie w najbardziej skrajnych warunkach. Dzięki temu firma wyróżnia się jakością i niezawodnością.
Przykładem może być „waterproof safety test”, który polega na wprowadzeniu uruchomionego elektrycznego układu napędowego kilka metrów pod wodę. Cały układ jest szczelny, trwały i bezpieczny, że takie warunki pracy nie wpływają absolutnie na jego pracę.
Jakby tego było mało, producent przed dostarczeniem każdego autobusu wjeżdża do specjalnego „koryta z wodą” sprawdzając w ten sposób szczelność akumulatora trakcyjnego czy układu napędowego.
Jednak nie tylko szczelność wymienionych układów jest istotna. Ważne jest również całe nadwozie, dlatego kolejnym „testem wodnym” jest wjazd do miejsca, gdzie z każdej strony pojazd zraszany jest wodą pod ciśnieniem.
Bateryjna próba ognia
Aby udowodnić, że obudowy akumulatorów trakcyjnych w pojazdach Yutong są szczelne i wytrzymałe na ekstremalne temperatury a zarazem bezpieczne, firma w swoim laboratorium testuje battery packi wkładając je do „żywego” ognia o temperaturze 1300 stopni C. Zdecydowana większość z nas spodziewa się, że akumulator w wyniku tak wysokiej temperatury zapali się, a może nawet eksploduje! Jednak widząc na żywo ten test mogę zagwarantować, że po kilku minutach w takich warunkach czynnik jakim była benzyna się po prostu wypalił, a baterii nic nie było. Obudowa nie spuchła, nie doszło do ucieczki termicznej, nic się nie zapaliło ani nie wybuchło. Co więcej, producent deklaruje, że nawet gdyby bateria przez 2 godziny była poddana takim warunkom, nie powinno dojść do żadnego uszkodzenia. Imponujące.
Kolejnym ciekawym testem przeprowadzonym przez Yutonga było rozgrzanie pakietów baterii wewnątrz chcąc specjalnie doprowadzić do ucieczki termicznej (ang. thermal runaway), by doszło do samozapłonu akumulatora. Jaki był cel tego testu? Firma wdrożyła innowacyjny system, który w momencie wzrostu temperatury pakietu baterii rozprowadza wewnątrz pakietu azot, który pochłania tlen. Dzięki temu niewystarczająca ilość tlenu zapobiega powstaniu samozapłonu.
To czyni pojazdy elektryczne jeszcze bardziej bezpiecznymi w razie jakiegokolwiek wypadku, pożaru wewnętrznego/zewnętrznego czy uszkodzenia pakietu baterii.
Po lewej stronie widoczny jest pakiet klasyczny pakiet baterii, który się zapalił (widoczne płomienie), z kolei z prawej strony battery pack Yutonga wyposażony w azot, dzięki czemu nie dochodzi do zapłonu, a efektem „zduszenia” ognia jest dym.
Skoro o uszkodzeniu baterii już mowa to warto wspomnieć o ostatnim teście, czyli celowej próbie przebicia pakietu baterii. Pracownicy Yutonga w specjalnie przygotowanym laboratorium postanowili przebić cele, które znajdują się w module, 8 milimetrowym stalowym prętem. Jak się okazuje, nawet takie uszkodzenie nie powoduje samozapłonu baterii ani eksplozji. Co więcej, chiński producent deklaruje, że nawet pozostawienie tego pręta w celi przez godzinę jest bezinwazyjne, co czyni pakiet baterii bardzo bezpiecznym.
Celem Yutong na kolejne lata jest rozwój innowacji pod kątem elektryfikacji, zwiększania wydajności i autonomii… już teraz firma ma wiele do pokazania w tych obszarach, ale ciężko zmieścić wszystko w jednym artykule. Zatem stawiamy tutaj „przecinek” i niebawem możecie spodziewać się drugiej części materiału o innowacjach firmy Yutong mojego autorstwa.
Autor: Łukasz Lewandowski, EV Klub Polska