Home Magazyn Czy samochody elektryczne są ekologiczne przez cały cykl życia? Ten raport to wyjaśnia

Raport – cykl życia

Czy samochody elektryczne są ekologiczne przez cały cykl życia? Ten raport to wyjaśnia

Raport – cykl życia

Czy samochody elektryczne są ekologiczne przez cały cykl życia? Ten raport to wyjaśnia

Samochody elektryczne są przyjazne środowisku nie tylko wtedy, gdy jadą, ale nawet gdy… już zakończą „służbę”.
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Raport przygotowany dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego wyjaśnia, jaki jest rzeczywisty wpływ samochodów elektrycznych na środowisko. Czy ich produkcja sprawia, że cały bilans ekologiczny wypada niekorzystnie w porównaniu z modelami spalinowymi? Raport zawiera odpowiedzi na to pytanie i wiele innych.

Jak produkcja i eksploatacja samochodów elektrycznych wpływa na środowisko? Czy energochłonne wyprodukowanie auta na prąd i jego późniejsze ładowanie – także w Polsce, przy tutejszym miksie energetycznym – nie sprawia, że w ogólnym rozrachunku samochód spalinowy wypada bardziej ekologicznie? Co z wykorzystywaniem do produkcji akumulatorów metali rzadkich, w tym litu? Jak wygląda sprawa z wpływem na środowisko utylizacji akumulatorów po tym, gdy skończą one już swoją „służbę”? Oto tylko wybrane pytania, które wyjątkowo często pojawiają się w dyskusji na temat samochodów elektrycznych i elektromobilności w ogóle. Niektóre z tych spraw są podnoszone przez przeciwników przesiadki na auta EV. Inne to po prostu temat ożywionych dyskusji. Jak brzmią odpowiedzi? Wyjaśnia to raport stworzony dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.

W liczącym ponad 130 stron dokumencie (84 strony raportu i 50 aneksu) autorzy wyjaśniają kluczowe kwestie. Za raport odpowiadają: Nikolas Hill, Marco Raugei, Aleix Pons, Nikos Vasileiadis, Hugo Ong, Lorenzo Casullo z ramienia firmy Ricardo zajmującej się tworzeniem raportów i analiz z dziedziny elektromobilności, a także Davide Pernice odpowiadający za research i Mariana Vaclavova, Kinga Ostańska i Stephanie Dupont zajmujące się projektem, publikacją i komunikacją.

Jak produkcja i eksploatacja samochodów elektrycznych wpływa na środowisko? Czy energochłonne wyprodukowanie auta na prąd i jego późniejsze ładowanie – także w Polsce, przy tutejszym miksie energetycznym – nie sprawia, że w ogólnym rozrachunku samochód spalinowy wypada bardziej ekologicznie? Co z wykorzystywaniem do produkcji akumulatorów metali rzadkich, w tym litu? Jak wygląda sprawa z wpływem na środowisko utylizacji akumulatorów po tym, gdy skończą one już swoją „służbę”? Oto tylko wybrane pytania, które wyjątkowo często pojawiają się w dyskusji na temat samochodów elektrycznych i elektromobilności w ogóle. Niektóre z tych spraw są podnoszone przez przeciwników przesiadki na auta EV. Inne to po prostu temat ożywionych dyskusji. Jak brzmią odpowiedzi? Wyjaśnia to raport stworzony dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.

W liczącym ponad 130 stron dokumencie (84 strony raportu i 50 aneksu) autorzy wyjaśniają kluczowe kwestie. Za raport odpowiadają: Nikolas Hill, Marco Raugei, Aleix Pons, Nikos Vasileiadis, Hugo Ong, Lorenzo Casullo z ramienia firmy Ricardo zajmującej się tworzeniem raportów i analiz z dziedziny elektromobilności, a także Davide Pernice odpowiadający za research i Mariana Vaclavova, Kinga Ostańska i Stephanie Dupont zajmujące się projektem, publikacją i komunikacją.

Cele raportu

Programy takie jak Fit for 55 i pozostałe regulacje doprowadziły do znacznej zmiany krajobrazu regulacyjnego i politycznego w kwestii ekologiczności transportu drogowego. Oczekuje się, że to upowszechnienie pojazdów elektrycznych (BEV) będzie głównym mechanizmem osiągnięcia ekologiczności. Ale auta typu BEV charakteryzują się zerową emisją CO2 tylko w miejscu ich używania. Aby można było mówić o ogólnym ograniczeniu wpływu motoryzacji na środowisko, należy działać synergicznie – czyli łączyć różne podejścia i polityki, by wpływ na środowisko został ograniczony w całym cyklu życia auta. Ocena cyklu życia, określana w raporcie jako LCA to metodologia, która pozwala na konstatację pełnego wpływu na środowisko – biorąc pod uwagę produkcję surowców i komponentów, użytkowanie auta i dostarczanie energii/paliwa, a także to, co dzieje się z autem i jego elementami po wycofaniu go z eksploatacji.

Wnioski płynące z raportu

Wśród wielu wniosków jakie można wyczytać z raportu, główne wskazują m.in., że samochody elektryczne wykazują znacznie niższy poziom emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż modele spalinowe – mimo wyższych emisji podczas produkcji. Ponadto ocena LCA określa, że typowy samochód elektryczny emituje już ok. 60% CO2 mniej niż porównywalne auto z konwencjonalnym napędem w przeciętnych warunkach kraju UE.

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator