Jak produkcja i eksploatacja samochodów elektrycznych wpływa na środowisko? Czy energochłonne wyprodukowanie auta na prąd i jego późniejsze ładowanie – także w Polsce, przy tutejszym miksie energetycznym – nie sprawia, że w ogólnym rozrachunku samochód spalinowy wypada bardziej ekologicznie? Co z wykorzystywaniem do produkcji akumulatorów metali rzadkich, w tym litu? Jak wygląda sprawa z wpływem na środowisko utylizacji akumulatorów po tym, gdy skończą one już swoją „służbę”? Oto tylko wybrane pytania, które wyjątkowo często pojawiają się w dyskusji na temat samochodów elektrycznych i elektromobilności w ogóle. Niektóre z tych spraw są podnoszone przez przeciwników przesiadki na auta EV. Inne to po prostu temat ożywionych dyskusji. Jak brzmią odpowiedzi? Wyjaśnia to raport stworzony dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
W liczącym ponad 130 stron dokumencie (84 strony raportu i 50 aneksu) autorzy wyjaśniają kluczowe kwestie. Za raport odpowiadają: Nikolas Hill, Marco Raugei, Aleix Pons, Nikos Vasileiadis, Hugo Ong, Lorenzo Casullo z ramienia firmy Ricardo zajmującej się tworzeniem raportów i analiz z dziedziny elektromobilności, a także Davide Pernice odpowiadający za research i Mariana Vaclavova, Kinga Ostańska i Stephanie Dupont zajmujące się projektem, publikacją i komunikacją.
Jak produkcja i eksploatacja samochodów elektrycznych wpływa na środowisko? Czy energochłonne wyprodukowanie auta na prąd i jego późniejsze ładowanie – także w Polsce, przy tutejszym miksie energetycznym – nie sprawia, że w ogólnym rozrachunku samochód spalinowy wypada bardziej ekologicznie? Co z wykorzystywaniem do produkcji akumulatorów metali rzadkich, w tym litu? Jak wygląda sprawa z wpływem na środowisko utylizacji akumulatorów po tym, gdy skończą one już swoją „służbę”? Oto tylko wybrane pytania, które wyjątkowo często pojawiają się w dyskusji na temat samochodów elektrycznych i elektromobilności w ogóle. Niektóre z tych spraw są podnoszone przez przeciwników przesiadki na auta EV. Inne to po prostu temat ożywionych dyskusji. Jak brzmią odpowiedzi? Wyjaśnia to raport stworzony dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
W liczącym ponad 130 stron dokumencie (84 strony raportu i 50 aneksu) autorzy wyjaśniają kluczowe kwestie. Za raport odpowiadają: Nikolas Hill, Marco Raugei, Aleix Pons, Nikos Vasileiadis, Hugo Ong, Lorenzo Casullo z ramienia firmy Ricardo zajmującej się tworzeniem raportów i analiz z dziedziny elektromobilności, a także Davide Pernice odpowiadający za research i Mariana Vaclavova, Kinga Ostańska i Stephanie Dupont zajmujące się projektem, publikacją i komunikacją.
Cele raportu
Programy takie jak Fit for 55 i pozostałe regulacje doprowadziły do znacznej zmiany krajobrazu regulacyjnego i politycznego w kwestii ekologiczności transportu drogowego. Oczekuje się, że to upowszechnienie pojazdów elektrycznych (BEV) będzie głównym mechanizmem osiągnięcia ekologiczności. Ale auta typu BEV charakteryzują się zerową emisją CO2 tylko w miejscu ich używania. Aby można było mówić o ogólnym ograniczeniu wpływu motoryzacji na środowisko, należy działać synergicznie – czyli łączyć różne podejścia i polityki, by wpływ na środowisko został ograniczony w całym cyklu życia auta. Ocena cyklu życia, określana w raporcie jako LCA to metodologia, która pozwala na konstatację pełnego wpływu na środowisko – biorąc pod uwagę produkcję surowców i komponentów, użytkowanie auta i dostarczanie energii/paliwa, a także to, co dzieje się z autem i jego elementami po wycofaniu go z eksploatacji.
Wnioski płynące z raportu
Wśród wielu wniosków jakie można wyczytać z raportu, główne wskazują m.in., że samochody elektryczne wykazują znacznie niższy poziom emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż modele spalinowe – mimo wyższych emisji podczas produkcji. Ponadto ocena LCA określa, że typowy samochód elektryczny emituje już ok. 60% CO2 mniej niż porównywalne auto z konwencjonalnym napędem w przeciętnych warunkach kraju UE.