Jak podkreśla Roland Kallweit, szef działu rozwoju systemów bezpieczeństwa aktywnego w Audi pozornie proste ostrzeżenie świetlne nabiera zupełnie nowego znaczenia, gdy spojrzymy na statystyki wypadków. – Tylko w Berlinie policja otrzymuje średnio dwa zgłoszenia dziennie o wypadkach z udziałem rowerzystów, którzy zderzyli się z otwieranymi drzwiami samochodów, często doznając poważnych obrażeń – dodał Kallweit.
Nie inaczej jest na naszych drogach. Według statystyk policji w zeszłym roku odnotowano niemal 3,6 tys. ofiar poruszających się na rowerach. Bilans? 3 416 rannych i 169 zabitych kierujących jednośladami napędzanymi siłą mięśni.

Nowy system bezpieczeństwa Audi działa wielopoziomowo. – Gdy czujniki wykryją zbliżającego się rowerzystę, a pasażer próbuje otworzyć drzwi, rowerzysta zostaje ostrzeżony sygnałem świetlnym – tłumaczy ekspert ds. bezpieczeństwa Mamoon Nomaan. Jednocześnie system ostrzega pasażerów za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych, a specjalny mechanizm „door-lock” opóźnia otwarcie drzwi.

Rozwiązanie wykorzystuje technologię cyfrowych świateł OLED, które działają jak zewnętrzne wyświetlacze. To znaczący postęp w porównaniu z tradycyjnymi światłami awaryjnymi, które przez dekady były jedynym środkiem świetlnej komunikacji między pojazdami.
Szybka reakcja procesora
Jednym z najbardziej zaawansowanych systemów zamontowanych w Q6 e-tron jest Automatic Emergency Steering, który w przypadku braku reakcji kierowcy potrafi samodzielnie ominąć przeszkodę. – System podejmuje decyzję w ułamku sekundy, szybciej niż człowiek. Ta funkcja ma ogromny potencjał w zakresie unikania wypadków, a tym samym ratowania życia – tłumaczy ekspert techniczny Christoph Liebelt.
Proaktywna ochrona pasażerów
Systemy prewencyjne Audi wykorzystują dane z czujników rozmieszczonych na całym pojeździe do obliczania prawdopodobieństwa kolizji. W razie wykrycia ryzyka system inicjuje szereg działań ochronnych, takich jak elektryczne napinanie pasów bezpieczeństwa czy zamykanie okien. – Przeprowadzamy testy w warunkach zimowych w północnej Europie, symulując sekundy przed wypadkiem w różnych scenariuszach, aby zoptymalizować systemy – powiedział Thomas Bleier, ekspert ds. funkcji przedzderzeniowych.

Wyposażony w cyfrowe światła tylne OLED, samochód może wyświetlać symbole ostrzegawcze w krytycznych sytuacjach drogowych, informując kierowców jadących z tyłu o potencjalnych zagrożeniach.
PM

