Wodociągi wybrały elektrycznego Buzza, zwracając uwagę m. in. na takie cechy auta jak duża pojemność akumulatorów oraz duża przestrzeń ładunkowa, dostosowana do przewozu sprzętów i narzędzi. Auta są oczywiście przyjazne dla klimatu. Poprzez brak układu wydechowego, czy też układu smarowania, są również przyjazne w obsłudze, a przez to ich koszty serwisowania są znacznie niższe niż u aut z napędem konwencjonalnym.
Infrastruktura już jest
Przedsiębiorstwo na terenie swojej bazy posiada już 4 stacje o mocy ładowania do 22 kW, pozwalające na pełne naładowanie baterii w nowych pojazdach w czasie do ok. 6 godzin. Stacje zostały zabudowane i przygotowane we własnym zakresie przez zespół pracowników firmy. Zasięg pojazdów w zależności od trybu jazdy i pory roku wynosi od 200 do nawet 500 km. W zupełności ma to wystarczyć na poruszanie się i obsługę obiektów technicznych spółki, zlokalizowanych na obszarze miasta Jaworzna.
Ustawa nakłada obowiązek
Wracając do zakupu Wodociągów Jaworzno warto przypomnieć, że wymagania Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakładają na przedsiębiorców świadczących usługi publiczne obowiązek modernizacji floty. Ustawa przewiduje, że do końca roku 2024 udział pojazdów elektrycznych lub z napędem gazowym (CNG lub LNG) powinien wynosić co najmniej 30%.
Obecnie, oprócz czterech elektrycznych samochodów, spółka wodociągowa posiada flotę śmieciarek i pługopiaskarek napędzanych gazem CNG.
Rafał Wąsowicz