Home Pojazdy Osobowe Volvo Czas na podsumowanie roku 2024. Co z modelami elektrycznymi?

Volvo

Czas na podsumowanie roku 2024. Co z modelami elektrycznymi?

Volvo

Czas na podsumowanie roku 2024. Co z modelami elektrycznymi?

Dobrym sygnałem dla klientów i fanów marki Volvo w naszym kraju jest nasza zrewidowana strategia elektryfikacji - podkreślił Emil Dembiński, Dyrektor Zarządzający Volvo Car Poland
Fot. Volvo
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Volvo pokazało wyniki za zeszły rok i przedstawiło plany na ten, który trwa obecnie. Mamy dobre wiadomości dla miłośników aut EV – sprzedają się coraz lepiej.

Volvo niedawno zrewidowało swoją strategię i nie planuje już do 2030 roku całkowicie zrezygnować z produkcji aut spalinowych. Takie modele, jak XC90 i – ostatnio – XC60 doczekały się liftingu, który ma przedłużyć ich (i tak długie) rynkowe „życie”. Jednocześnie, w 2025 r. auta zelektryfikowane – czyli hybrydy plug-in lub modele EV – mają odpowiadać za 60% globalnej sprzedaży marki.

Sprzedaż Volvo Cars na świecie

Globalnie Volvo Cars w 2024 roku ustanowiło nowy rekord ze sprzedażą roczną wynoszącą 763 389 egzemplarzy, co dało koncernowi wzrost o 8% w porównaniu z rokiem poprzednim
i wzrost przychodów do poziomu 400 milardów SEK.

Największym rynkiem dla Volvo w 2024 roku była Europa z 48% udziałem i wolumenem sięgającym blisko 370 tysięcy egzemplarzy. Za nią znajdują się Chiny (Volvo jest w Grupie Geely) z 21% udziałem sprzedaży marki, a następnie Stany Zjednoczone z 16% sprzedaży. W ubiegłym roku sprzedaż modeli hybrydowych stanowiła 46% globalnej sprzedaży Volvo Cars. Z kolei udział sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych w 2024 roku na całym świecie wyniósł 23% i wzrósł o 7 pp. w porównaniu do 2023 roku.

Najlepiej sprzedającym się globalnie Volvo jest XC60 (30% sprzedaży), następnie XC40 (23%) i XC90 (14%). Inne auta (w tym elektryczne EX30) odpowiadają za 33% całości.

Volvo Cars w Polsce

W 2024 r. Volvo w Polsce sprzedało niemal 15 000 aut, co stanowiło historyczny rekord. Udział marki w rynku to rekordowe 2,7%.

Cieszy nas rosnące zainteresowanie naszymi modelami, co potwierdza świetny wynik. W ubiegłym roku zbliżyliśmy się do granicy 15 000 zarejestrowanych samochodów Volvo w Polsce. Dobrym sygnałem dla klientów i fanów marki Volvo w naszym kraju jest nasza zrewidowana strategia elektryfikacji i pojawianie się w naszej ofercie modeli o napędzie tradycyjnym oraz hybryd typu plug-in. Po polskich drogach jeżdżą już nowe Volvo XC90, a wraz z nowym rokiem modelowym pojawi się także odświeżone Volvo XC60. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ w zakresie rozwoju infrastruktury szybkiego ładowania samochodów elektrycznych w naszym kraju jest jeszcze sporo do zrobienia – komentuje Emil Dembiński, Dyrektor Zarządzający Volvo Car Poland.

Fot. Volvo

W Polsce liderem także był SUV XC60 (aż 41% sprzedaży). 16. rok z rzędu jest to najlepiej sprzedający się w naszym kraju samochód premium. Drugie miejsce należy do SUV-a XC40 (25%), a trzecie – do XC90 (12%). Inne auta odpowiadają za 23% wyniku. Łącznie, 85% sprzedaży Volvo to SUV-y (wlicza się w to także elektryczne EX30).

W Polsce klienci najchętniej wybierali auta benzynowe (62%). Modele zelektryfikowane stanowiły w Polsce łącznie ponad 20% sprzedaży, z czego 12% to hybrydy plug-in (PHEV), a 8% to samochody w pełni elektryczne. Dało to firmie wzrost o blisko 5% w porównaniu z 2023 rokiem.

Volvo i wsparcie elektromobilności

W ubiegłym roku w ramach ogólnopolskiego programu eV City powered by Volvo firma wybudowała oraz oddała do użytku 45 ogólnodostępnych (24/7h) stacji szybkiego ładowania powyżej 175kW. Kolejnych 17 jest w trakcie budowy, 6 oczekuje na przyłącze a 4 są w etapie przygotowań. Celem tego projektu jest podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie dostępu do sieci stacji szybkiego ładowania i poprawę czystości powietrza w polskich miastach. Środki z funduszu grantowego, będącego elementem programu, są przekazywane na inicjatywy przyczyniające się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności” – podaje Volvo.

Jakie są plany marki na ten rok? Oprócz liftingu spalinowego XC60, zaplanowano także sporo działań w kwestii modeli EV. W planach Volvo na pierwszą połowę roku znajduje się rozpoczęcie produkcji modelu Volvo EX30 przeznaczonego na rynek europejski w Gandawie (obecnie wytwarzane jest w Chinach) i zwiększenie mocy produkcyjnych w drugiej połowie roku.

Jeśli chodzi o ofertę modelową aut elektrycznych – przykładem rozwoju może być debiut Volvo EX30 Cross Country, zaprezentowanego zaledwie kilka dni temu. Jak podaje marka: „w zakresie nowoczesnych technologii, firma planuje dalsze wykorzystanie potencjału centralnej jednostki zarządzającej samochodem (core computing), która zostanie wykorzystana w modelu Volvo ES90. Jego premiera została zapowiedziana na początek marca”. Rok 2025 powinien być także rokiem, w którym rozwinie się sprzedaż flagowego, elektrycznego SUV-a EX90.

PM

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory