Marka MG wciąż jest kojarzona przez fanów motoryzacji za sprawą swojej historii. Miłe dla oka roadstery, takie jak MGB czy Midget, są dziś poszukiwanymi klasykami. Wyróżniały się lekką konstrukcją, precyzyjnym prowadzeniem i relatywnie korzystną ceną. To dzięki takim modelom MG zbudowało swoją renomę.
Budżetowa marka
Dziś MG należy do Chińczyków (SAIC Motor – przyp. red.). „Wskrzeszona” marka produkuje przede wszystkim samochody z segmentu budżetowego, zarówno spalinowe, jak i elektryczne (MG EV nosi nazwę MG4). Przekonuje ceną, jakość i stylistyka też są raczej chwalone przez klientów – nie da się jednak ukryć, że korzystanie z rozpoznawalnej, brytyjskiej marki pomaga firmie w zdobywaniu klientów. Gdyby nazywała się np. po chińsku, byłoby trudniej.
Debiut w ojczyźnie
Czy jednak MG kompletnie porzuciło „roadsterowe” tradycje? Na szczęście dla tych, którzy wciąż lubią tego typu nadwozia – nie. na rynek właśnie wchodzi efektowny MG Cyberster. Jak na razie debiutuje w dawnej „ojczyźnie” marki, czyli w Wielkiej Brytanii. Później ma trafić także na inne rynku, w tym do Polski. Dostawy dla klientów ze Zjednoczonego Królestwa rozpoczną się jeszcze w wakacje.
Dwie wersje
Przypomnijmy: MG Cyberster to dwuosobowy roadster o długości 4,54 m. Jego rozstaw osi to 2,69 m. Mówimy więc o aucie nieco dłuższym np. od spalinowych rywali w rodzaju BMW Z4 i Porsche Boxstera. Atrakcyjnie narysowane nadwozie to nie koniec zalet tego auta. Moc słabszej wersji (Trophy) wynosi 340 KM. Mówimy wtedy o aucie z napędem na tył (moment obrotowy: 465 Nm) z akumulatorem 77 kWh (tym samym, co w MG4 Long Range). Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5 s. Zasięg wynosi maksymalnie 507 km według WLTP.
Mocniejsza odmiana, czyli Cyberster GT rozwija 503 KM i 725 Nm. Setka pojawia się na liczniku tego auta w 3,2 s od startu. Akumulator – bez zmian w stosunku do tańszej odmiany.
Auta ładują się z maksymalną mocą 144 kW (od 10 do 80% w 38 minut). Ile waży MG? Dawne czasy, w których brytyjskie roadstery słynęły z bardzo niskiej masy własnej, odeszły. Masa 2100-2200 kg nie jest niska – ale dzięki sporej mocy auto i tak będzie szybkie.
Stosunek… wyglądu do ceny
Ceny na Wyspach prezentują się następująco: MG Cyberster Trophy kosztuje nie mniej niż 54 995 funtów (276 830 zł), a wersja GT została wyceniona na 59 995 funtów, czyli równowartość 302 009 zł. Gdyby MG kosztowało podobnie w Polsce, oferowałoby bardzo dobry stosunek nie tylko cen do osiągów, ale i.. wyglądu do ceny. Cyberster prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie.
Segment roadsterów powoli odchodzi do lamusa. Elektrycznych konkurentów MG obecnie po prostu nie ma, chyba że na tę listę wpiszemy wciąż oczekiwaną Teslę Roadster. Nie wiadomo tylko, kiedy wreszcie pojawi się na rynku (i czy w ogóle się to stanie). Z MG zawalczy też nowa, elektryczna generacja Porsche 718 Boxster.
Nisza do wykorzystania
Spalinowe modele tej klasy to m.in. Mazda MX-5 (tańsza i mniejsza, ale i wolniejsza) i BMW Z4. Jeszcze niedawno mogliśmy mówić jeszcze o Audi TT Roadster czy o Mercedesie SLK. Na rynku pozostał Mercedes SL, jest jednak znacznie droższy. Roadsterowe plany ma też Tesla, ale na razie to tylko plany. Czy MG zdobędzie klientów? Z pewnością ich nie zabraknie, ale w tym aucie chodzi też o coś innego – o nawiązanie do tradycji i do pokazanie możliwości marki. Pod względem wizerunkowym to doskonały ruch, wskazujący klientom, że MG to coś więcej niż producent aut budżetowych. Cyberster to okręt flagowy, który może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż MG4.
MA