Odpowiedź na bolączki elektromobilności
Nowy CLA ma być odpowiedzią na problemy, które dotychczas zniechęcały klientów do zakupu pojazdów elektrycznych, czyli ograniczony zasięg czy wysoka cena. Premiera modelu planowana jest na koniec tego roku, a rynek amerykański ma być jednym z kluczowych – gdzie zdaniem producenta – odniesie sprzedażowy sukces.

Branżowi eksperci są zdania, że choć Mercedes produkuje swoje auta na amerykańskiej ziemi, czyli w Alabamie, to Chiny, gdzie samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in stanowią ponad połowę sprzedaży nowych aut, są największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie i wyznaczają trendy dla całej branży i to właśnie tam należy oczekiwać najlepszych wyników sprzedażowych.
Liczby
A propos Chin. Mercedes, podobnie jak inne zagraniczne marki, odnotował spadek sprzedaży na rzecz lokalnych producentów, takich jak BYD, którzy dominują na rynku pojazdów elektrycznych. Według firmy badawczej Rho Motion, sprzedaż aut elektrycznych w Chinach wzrosła o 35 proc. w styczniu i lutym tego roku w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Dla porównania, w Europie wzrost wyniósł 20 proc., a w USA i Kanadzie – również 20 proc. Te liczby obejmują również hybrydy typu plug-in – wylicza The New York Times.

Analizy pokazują, że w Stanach Zjednoczonych wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych przyspieszył w tym roku, co może być związane z możliwością skorzystania z ulg podatkowych sięgających 7,5 tysiąca dolarów. Republikańscy liderzy w Kongresie zapowiedzieli jednak, że zamierzają znieść te ulgi, co może wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów – zwraca uwagę amerykański dziennik.
Technologia i innowacje w nowym CLA
Nowy CLA to nie tylko przystępna cena (na razie nie ujawniona), ale przede wszystkim zaawansowane rozwiązania technologiczne. To pierwszy model Mercedesa, w którym część grafitu w akumulatorze została zastąpiona tlenkiem krzemu. Ta zmiana pozwala na zwiększenie pojemności baterii, co przekłada się na większy zasięg pojazdu.
800-woltowa architektura
800-woltowa instalacja w połączeniu z nową generacją akumulatorów pozwala znacznie skrócić czas ładowania. Zasięg CLA 250+ z technologią EQ można zwiększyć nawet o 325 kilometrów w ciągu 10 minut ładowania. W przypadku wariantów CLA 250+ i CLA 350 4MATIC szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW – podaje producent.
Akumulatory wysokiej gęstości
Nowe, w pełni elektryczne warianty CLA 250+ i CLA 350 4MATIC są wyposażone w topową wersję akumulatorów litowo-jonowych o użytecznej pojemności 85 kWh. Ogniwa mają anody wykorzystujące mieszankę tlenku krzemu z grafitem. W porównaniu z poprzednią baterią z konwencjonalnymi anodami grafitowymi grawimetryczna gęstość energii ogniw wzrosła nawet o 20%. Objętościowa gęstość energii chemii ogniw wynosi 680 Wh/l. W dalszym stopniu ograniczono tu zawartość kobaltu.
Sztuczna inteligencja
Samochód wyposażony jest również w systemy sztucznej inteligencji, które ułatwiają codzienną eksploatację. Kierowcy mogą na przykład poprosić auto, aby znalazło stację ładowania w pobliżu dobrej włoskiej restauracji. Wśród aplikacji dostępnych na cyfrowej desce rozdzielczej znajduje się RAiDiO.FYI, stworzona przez will.i.am, znanego m.in. z zespołu Black Eyed Peas. Ta usługa wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby umożliwić użytkownikom zadawanie pytań podczas słuchania radia, tworząc spersonalizowane doświadczenie.

W praktyce działa to tak, że użytkownik może np. zapytać: „Hej, słyszałem, że Rihanna ma linię kosmetyków. Powiedz mi, gdzie mogę ją kupić, biorąc pod uwagę, gdzie teraz jestem? Czy ma jakieś produkty dla mojej skóry w odcieniu kakaowym? System poprowadzi cię i powie, gdzie to znajdziesz.”– powiedział will.i.am podczas prezentacji Mercedesa – cytowany przez The New York Times.

Konkurencja dla CLA – spalinowa, plug-in i elektryczna
Mercedes CLA będzie musiał zmierzyć się z silną konkurencją, zarówno ze strony modeli spalinowych, jak i elektrycznych. W segmencie pojazdów spalinowych niemiecki sedan konkuruje z takimi modelami jak BMW Serii 2, które oferują różne warianty napędowe.
W segmencie „bateryjnym” CLA będzie rywalizował z takimi modelami jak Hyundai Ioniq 6, który zdobywa uznanie klientów ciekawą linią nadwozia, wysoką wydajnością i komfort jazdy. 6-tka od Hyundaia oferuje zasięg ponad 350 mil w testach EPA i możliwość szybkiego ładowania w mniej niż 20 minut. Kolejnym konkurentem jest Kia EV6, która również stawia na nowoczesny design i zaawansowane technologie.
Mercedes CLA, dostępny teraz również jako hybryda plug-in, staje się poważnym graczem na rynku kompaktowych sedanów, łącząc przystępną cenę z zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Wraz z rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych, nowy CLA ma szansę przyciągnąć zarówno tradycyjnych klientów Mercedesa, jak i nowych nabywców, poszukujących ekologicznych i ekonomicznych rozwiązań.
Elektryczne warianty CLA w skrócie:
CLA 250+ z technologią EQ | CLA 350 4MATIC z technologią EQ | ||
Moc szczytowa | kW | 200 | 260 |
Szczytowy moment obrotowy | Nm | 335 | 515 |
Akumulator: chemia ogniw | nikiel-mangan-kobalt | ||
Akumulator: pojemność użyteczna | kW | 85 | |
Maksymalna moc ładowania AC | kW | 11 | |
Maksymalna moc ładowania DC | kW | 320 | |
Ładowanie DC: zasięg po 10 min (WLTP) | km | 285–325 | 275–315 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,7 | 4,9 |
Prędkość maksymalna | km/h | 210 | |
Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP | kWh/100 km | 12,2–14,1 | 12,5–14,7 |
Emisje CO₂ w cyklu mieszanym WLTP | g/km | 0 | 0 |
Zasięg (WLTP) | km | 694–792 | 672–771 |
OW
Fot. Mercedes-Benz