Niezwykle ciekawie wyglądał w ostatnich czasie rynek elektrycznych pojazdów użytkowych. W ostatnich miesiącach 2023 r. odnotował on rekordową sprzedaż. Chiny od kilku lat starają się mocno inwestować w ten sektor i wygląda na to, że te wysiłki teraz przynoszą efekty.
W ostatnim miesiącu roku w Chinach sprzedano ponad 5600 średnich i ciężkich pojazdów dostawczych z napędem elektrycznym lub ogniwami paliwowymi. Stanowiło to aż 10% całkowitej liczby sprzedaży wszystkich rodzajów komercyjnych pojazdów elektrycznych w Chinach. Dla porównania w grudniu lekkie komercyjne pojazdy elektryczne w Chinach odpowiadały za 16% rynku.
„To mogą wydawać się skromne liczby, ale ciężarówki miały być jednym z najtrudniejszych do zelektryfikowania segmentów, a wielu oczekiwało, że dzięki nim przez wiele lat utrzyma się rosnący popyt na ropę. Osiągnięcie 10% rynku jest znaczące i stawia je rozwojowo zaledwie o kilka lat za samochodami osobowymi” – czytamy w analizie Bloomberga.
Jak podkreślają eksperci obecnie maleje lista segmentów, co do których uważano, że elektryfikacja będzie miała trudności ze zdobyciem rynku. Osiągnięcia tak dużego poziomu sprzedaży aut ciężarowych z zielonym napędem na największym rynku motoryzacyjnym świata nie sposób pominąć milczeniem. Nawet jeśli to tylko na miesiąc, oznacza, że prawdopodobnie nadszedł czas, aby do listy mocno dekarbonizujących się segmentów dodać ciężarówki.
1000 wodorowych ciężarówek w rok
Dane dotyczące rynku chińskich samochodów ciężarowych zawierają jeszcze dwa inne interesujące wątki. Po pierwsze, wodorowe ogniwa paliwowe wreszcie wydają się mieć istotny wkład w transformację – w grudniu sprzedano ponad 1000 ciężkich samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. To najwyższy wynik w historii i ponad dwukrotnie wyższy niż w jakimkolwiek poprzednim miesiącu. Chiny zapewniają producentom ciężarówek bardzo hojne zachęty do wdrażania pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, a rynek zaczyna reagować.
„Przed ciężarówkami napędzanymi ogniwami paliwowymi nadal stoi wiele wyzwań, a sprzedaż prawdopodobnie nie będzie kontynuowana na tym poziomie po wygaśnięciu dotacji. Miło jednak widzieć, że technologia, która od lat jest postrzegana jako bardzo obiecująca, w końcu zyskała popularność. Konsumenci wykazali bardzo małe zainteresowanie ogniwami paliwowymi w pojazdach osobowych, ale technologia ta może nadal odgrywać rolę w niektórych mniejszych zastosowaniach w transporcie ciężarowym” – czytamy w raporcie.
Wymiana baterii ważnym trendem
Drugi wątek to fakt, że wymiana akumulatorów mocno pomaga w elektryzowaniu sprzedaży ciężarówek w Chinach. Analityk BNEF, Siyi Mi, przeanalizował niedawno dane na temat wszystkich pojazdów z wymienną baterią sprzedawanych w kraju i odkrył, że chociaż wymiana pozostaje technologią niszową w pojazdach osobowych, prawie połowa wszystkich ciężkich akumulatorowych ciężarówek elektrycznych sprzedanych w zeszłym roku w Chinach miała wymienne akumulatory. To wzrost z 34% w porównaniu do 2021 r.
Wiele z tych ciężarówek jest wykorzystywana w obiektach przemysłowych, magazynach portowych, kopalniach i fabrykach stali. Lżejsze pojazdy użytkowe z wymiennymi akumulatorami są również wykorzystywane w dostawach miejskich – w obszarze, w którym BNEF spodziewa się większego wzrostu, ponieważ lepsza ekonomika i zaostrzone wymogi dotyczące emisji powodują zwrócenie większej uwagi na modele elektryczne. Transport dalekobieżny będzie ostatnim i najtrudniejszym segmentem, z którym należy się zmierzyć.
Chin mają pod tym względem wsparcie krajowych gigantów. CATL, największy producent akumulatorów na świecie, w ostatnich latach wspierał model wymiany, aby mieć pewność, że akumulatory trafią do dużych platform, a nie do innych konkurencyjnych rozwiązań.
Europa na razie testuje
Na innych rynkach tego typu działalność jest ograniczona. W zeszłym roku Iveco wprowadziło na rynek europejski elektryczny samochód dostawczy z trzema rozmiarami wymiennych akumulatorów, natomiast Mitsubishi Fuso testuje w Japonii ciężarówkę z możliwością wymiany akumulatorów. W dłuższej perspektywie prawdopodobnie zwycięży całkowicie elektryczny akumulator, ponieważ akumulatory litowo-jonowe są coraz tańsze i lepsze, a maksymalne prędkości ładowania szybko rosną.
Wszystkie wymienione wcześniej obserwacje wskazują na nadchodzącą wielką zmianę w obszarze napędów średnich i ciężkich aut dostawczych. Chiny przez ostatnie kilka lat eksperymentowały z najlepszym sposobem dekarbonizacji samochodów ciężarowych. Po przekroczeniu kamieni milowych producenci zaczną mocniej dążyć do wyższych poziomów ich wdrożenia. Przypomina to sytuację z elektrycznymi samochodami osobowymi – w latach 2010. Chiny eksperymentowały z różnymi sposobami ich wdrażania. Po czym w latach dwudziestych wystartowały do pełnowymiarowej ekspansji. Ich śladem zaś podążyła Europa.
Opracował: Rafał Wąsowicz