Według danych JATO Dynamics dla 28 rynków europejskich, w maju liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie wyniosła 1 087 699 sztuk, co oznacza spadek o 2,5% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Rejestracje pozostały jednak wyższe niż w maju 2022 r. i 2021 r., kiedy ogółem jednostek wyniosło odpowiednio 943 405 i 1 082 934 jednostki.
– Od czasu globalnej pandemii europejski rynek samochodowy powrócił jedynie w 75–80% do swojej pierwotnej wielkości. W rezultacie wiele fabryk wciąż nie pracuje z pełną wydajnością. To daje na przykład chińskim producentom OEM wyjątkową okazję do zaistnienia na rynkach całej Europie przy jednoczesnym uniknięciu ceł – skomentował Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
Spadki elektryków, choć nie wszystkich
Oprócz ogólnego spadku, maj charakteryzował się także 10% spadkiem rejestracji pojazdów elektrycznych (BEV) i pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV). Spadły one w sumie z 250 530 w maju 2023 r. do 226 665 w maju 2024 r.
Zdaniem Muńoza ten negatywny wynik wynika z „wysokich cen pojazdów typu BEV i PHEV, przy czym te samochody są nadal niedostępne dla przeciętnego nabywcy”.
Mimo ogólnego spadku, niektóre modele BEV w miesiącu maju nadal radziły sobie dobrze. BMW nadal zyskiwało na popularności dzięki modelom iX1, a także nowym i5 i iX2. Wolumen BEV tej marki był około 1,6 razy większy niż wszystkich modeli elektrycznych zarejestrowanych przez Audi czy Mercedesa. Volvo zajęło trzecie miejsce wśród najlepiej sprzedających się pojazdów typu BEV zarówno w maju, jak i od początku roku dzięki modelowi EX30.
Rejestracje BEV w Europie według pochodzenia
W piątym miesiącu roku liczba rejestracji w Europie pojazdów BEV wyprodukowanych w Chinach wzrosła o 25% rok do roku, osiągając prawie 28 000 sztuk. Volvo EX30 to tylko jeden z przykładów pojazdu wyprodukowanego w Chinach, który doskonale radzi sobie w całej Europie (zarejestrowało ponad 7500 egzemplarzy w maju).
– W maju udział w rynku pojazdów typu BEV wyprodukowanych w Chinach wzrósł z 13,2% do 18,5% rok do roku. Uderzające jest to, że dwa chińskie modele zapewniły sobie miejsce w maju w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się pojazdów typu BEV w Europie. Ten wzrost liczby rejestracji prawdopodobnie następuje w oczekiwaniu na zbliżające się cła Komisji Europejskiej – zaznaczył Muńoz.
Jeśli chodzi o BEVy z innych miejsc spoza Europy, to udział samochodów produkowanych w Korei spadł nieznacznie z 5,6% do 5,4%, a udział japońskich pojazdów wzrósł z 2,2% do 2,7%. Samochody pochodzące z Meksyku i USA miały udział 2,2% w 2023 roku i 2% w 2024 roku. Wartości niesprecyzowane, głównie dotyczą Tesli (producent nie podał miejsca pochodzenia auta), zmniejszyły się z 16% do 12%.
Opracował RaWa